Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Titan som värmesköld i bromsok
898 besök totalt
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Trådstartare

För ett år sedan noterade jag att dammskyddet till bromsoken var förtvinade https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=38205&highlight=#38205
Efter senaste bansäsongen är samtliga dammskydd skrumpna som russin och tätar sådär = många $ att ersätta varje säsong.
Jag har sett att vissa propagerar för att ha en värmesköld mellan belägg och kolv för att inte överföra så mycket värme. Titan ska tydligen ha betydligt lägre termisk konduktivitet än alu och järn.
Järn ~ 0.69 W/cm-K (säkert rent och mjukt järn och inte vad som finns i bromsdetaljer)
Alu ~ 2.17
Titan ~ 0.16
Guld ~ 2.91

Är en plåt av titan funktionell eller snake oil?
Hur pass tjock bör den vara? Är det kritiskt med spaltens tjocklek för funktion?
Vad kan man förvänta sig för resultat? om skivorna är 600 grader C, beläggens baksida 400 (?) och kolvarna 300 (?) grader. Vad kan temperaturen sjunka till med en tunn plåt av titan mellan belägg och kolv?

Täby
Här sen Nov 2002

Egentligen inte svar på din fråga men om du lyckas isolera beläggen bättre kommer du minska problemen för dammskydden och bromsvätskan men risken kanske ökar för att beläggen brinner upp när de inte blir av med värmen.
Visst har du väl bra kylslangar?

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag har sett sådana titanskydd säljas på någon amerikansk hemsida just för att minska värmeöverföring i bromsarna. Men det kanske du redan visste och vill veta mer?

/Johan B

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Micke Holmström skrev:
"om du lyckas isolera beläggen bättre kommer du minska problemen för dammskydden och bromsvätskan men risken kanske ökar för att beläggen brinner upp när de inte blir av med värmen"

Håller med i det resonemanget!
Minskar du värmeöverföringen mellan belägg och ok, så kommer beläggen att
få det bra hett!! Vilket dom kanske klarar av, men det är nog inte optimalt!
Förbättra kylningen/luftcirkulation runtomkring ok och belägg, så
mår nog båda bättre...och pilla dit en liten plåt mellan också..ser tufft ut i materialspecen!

(Ignorera det sista..jag kommer oxå att testa..)

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Skruva banåkabil
898 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande