| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Titan som värmesköld i bromsok
|
898 besök totalt |
|
Titan som värmesköld i bromsok
För ett år sedan noterade jag att dammskyddet till bromsoken var förtvinade https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Efter senaste bansäsongen är samtliga dammskydd skrumpna som russin och tätar sådär = många $ att ersätta varje säsong. Jag har sett att vissa propagerar för att ha en värmesköld mellan belägg och kolv för att inte överföra så mycket värme. Titan ska tydligen ha betydligt lägre termisk konduktivitet än alu och järn. Järn ~ 0.69 W/cm-K (säkert rent och mjukt järn och inte vad som finns i bromsdetaljer) Alu ~ 2.17 Titan ~ 0.16 Guld ~ 2.91 Är en plåt av titan funktionell eller snake oil? Hur pass tjock bör den vara? Är det kritiskt med spaltens tjocklek för funktion? Vad kan man förvänta sig för resultat? om skivorna är 600 grader C, beläggens baksida 400 (?) och kolvarna 300 (?) grader. Vad kan temperaturen sjunka till med en tunn plåt av titan mellan belägg och kolv? _________________ /Klas Pihl |
||
|
Egentligen inte svar på din fråga men om du lyckas isolera beläggen bättre kommer du minska problemen för dammskydden och bromsvätskan men risken kanske ökar för att beläggen brinner upp när de inte blir av med värmen.
Visst har du väl bra kylslangar? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Håller med i det resonemanget! Minskar du värmeöverföringen mellan belägg och ok, så kommer beläggen att få det bra hett!! Vilket dom kanske klarar av, men det är nog inte optimalt! Förbättra kylningen/luftcirkulation runtomkring ok och belägg, så mår nog båda bättre...och pilla dit en liten plåt mellan också..ser tufft ut i materialspecen!
(Ignorera det sista..jag kommer oxå att testa..) _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Titan som värmesköld i bromsok
|
898 besök totalt |

