Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (2632 totalt) |
Bygga grenrör, vad gäller?
Håller på med ett 4-2-1 -system till en Opel. Jag köpte hela systemet färdigt men det passar till en Cheva Sunfire med Ecotec. 4-2-delen (ca 500 mm) använder jag som den är men 2-1-delen måste jag bygga. Jag har 2 alternativ: två 100 mm lika långa rör som går rakt ner i ett Y-stycke två längre rör varav det ena blir ca 320 mm och det andra 350 mm Jag menar, det känns ju bra med långa rör, men om de har olika längd? _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
_________________ Johan Sjölinder |
||
Tack!! Det verkar ju som om det är längden på primärrören som är det viktiga (o det är färdigt) och att man har grövre sekundärrör (lätt ordnat). Längden på sekundärena kanske har underordnad betydelse?
![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
Tyvärr kan jag inget specifikt om vad som bör göras och inte. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Som jag förstått det så är det sekundär+primär längden som är viktig.
Primärrörslängen skall vara ca ca min 350mm om jag mins rätt. Men här gäller det också att primärrören är lika långa. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
||
Hittade Ferrita som har 2" kompensatorer. Får inte till samma längd på båda rören om de ska in i samma Y-koppling, det "högra" blir 30-40 mm längre, när man drar fram det till samma punkt. Suck!!
![]() Man är ju ganska låst av att mittmotorbilen är trång, böjarna har R=72 etc. Finns det böjar med mindre radie? Nån som har nån idé?? ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
Tveksamt, rören ligger redan mot varandra. Och vänsterröret ligger väldigt när en plåtkant på bakramen. Tänkte göra ett litet rundat urtag.
![]() ![]() Men om man makar litet på högerröret så kan det ju gå. Kanske måste testa det ikväll. Tack för tipset! ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
Testade att vinkla det vänstra röret. Nu e det högra (vänster i bild) 32 cm o det vänstra 38 cm (svårt att mäta). Med 6 cm rör på det högra åsså lite olika längd inne i Y-kopplingen...................... tja, kanske
![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (2632 totalt) |