Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
UFo-bromsar
9306 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
UFo-bromsar

Nu är ju inte jag någon Audi-expert, men när en kompis skulle byta drivknut på sin Audi S4-92 fick jag syn på hur bromsarna såg ut:

Helskumt! Tydligen fanns dessa bromsar bara på 92-orna?

Audi-experter, kryp fram ur gömslena och förklara varför de såg ut så här och varför man inte fortsatte att använda dem?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Anledningen var att man skulle kunna använda bromsskivor med större diameter i "befintliga fälgar".
Varför det inte blev något mer av det vet jag inte. Dyr skiva kan jag tänka mig som en anledning.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kylningen tycker jag inte blir så vidare värst bra heller?

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Hade inte gammla Audi V8 samma typ av bromsar?

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Hade inte gammla Audi V8 samma typ av bromsar?

Jo, sidan där jag hittade bilden säger att 200 quattro och gamla V8-orna hade samma typ av bromsar.

http://www.sjmautotechnik.com/brake.html#ufo

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag vet inte vad det är för fel med dom..........men en ja'obbarkompis hade dessa på sin bil.
Han hatade verkligen skivorna.....och bytte till vanliga.
Jag får väl fråga honom varför

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag lyfte en sån där skiva för några år sen och det var inte direkt en lätt pjäs. 1992 var det inte lika vanligt med höga fälgar och låga däck som nu. Utbudet av däck som hade passat på bilen med lika stora skivor med oken utanför var nog väldigt begränsat.

Stockholm
Här sen Nov 2002

och vissa S2or har också detta.

Plus = Stora skivor i förhållande till fälgar. Oket sitter långt in och har inte långa flexande upphängningar.

Minus = Dyra komponenter. Dessa bilar brukar käka upp en komplett uppsättning skivor och belägg om året, med arbete blir det en kostnad på närmare 10' om året. Bakskivorna slits för lite och får bytas för att de rostar.
Går inte att svarva om skivorna.
De som har de vanliga skivorna kan ganska lätt klämma dit större skivor och ett par brembok, kostar lika mycket men ger mer broms.

Lidköping
Här sen Jan 2003

Från en V8

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Udda! Måste man plocka av skivan varje gång man ska byta belägg alltså?

Jönköping
Här sen Dec 2002

Det ser väldigt fult ut på en bil som har tex 17" 5-ekrade fälgar, som om han har satt på 17" navkapslar på plåtisar. thumbs down

Lomma
Här sen Nov 2002

Så här skriver dem på MOV'ITs sida som bilen är tagen ifrån

Mvh
/Per

UFo, the final solution

Vorsprung Durch Technich
Audi engineers are not shy about pushing the technical envelope. When it came time to develop the brake system for the advanced V8 Quattro in 1986, the requirements included minimum stopping distances of a vehicle of 4000+ pounds doing 150 MPH on the local Autobahns, and the use of 15? Wheels. Quite a tall order. So a design that rotated the brake disc surface area to the inside of the rotor, provided lots of surface cooling area, and utilized a huge single floating piston caliper, was created for this car. It was unveiled to the public at the Frankfurt IAA Salon in 1987 in the Audi V8 Quattro. Quite a revolution in design for the car as well as the brakes. This same system was also used in the new for 1989-200 Quattro 20V (in Europe). For the North American market, it was fitted to the 1989-1991 V8?s, and 1991 200 TQ 20V Sedans and Avants. As with all new ?brakethru?s? (puns intended), unforeseen difficulties with the manufacture of the rotor caused numerous problems with rotor warpage under heavy repeated braking. This in turn caused many consumer complaints in the USA about steering wheel shake. The moniker, ?UFo? Brake system? as it would become known as, was due to the peculiar appearance of the Rotor assembly. The customer complaints reached quite a crescendo in 1991, and Audi started a voluntary recall campaign to replace the entire front end suspension components and brakes with their conventional system, using a two piston Girling G60 floating caliper, and a normal looking vented rotor of 276-288MM Diam. Forward to 1992, the V8 came fitted from the factory for North America with this set up, as well as the new S4 (C4-S4). In Europe however, the UFo system continued to be used, as it really was a superior brake system, and Audi eventually improved the quality of the unusual rotors. The real drawback was the replacement cost of the Rotors. For a long while, it was really expensive. Eventually, Audi developed a 4 pad 2 Pot system with a Caliper by Lucas, and it was fitted to Euro S6 V8?s (C4-S6 4.2). This same system is now on the new A6 2.7T and 4.2 (C5), S8 (D2), 1999 up S4 (B5?). 20V owners.

Allmänt banåkaforum
UFo-bromsar
9306 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande