Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
9306 besök totalt |
UFo-bromsar
Nu är ju inte jag någon Audi-expert, men när en kompis skulle byta drivknut på sin Audi S4-92 fick jag syn på hur bromsarna såg ut: ![]() Helskumt! Tydligen fanns dessa bromsar bara på 92-orna? Audi-experter, kryp fram ur gömslena och förklara varför de såg ut så här och varför man inte fortsatte att använda dem? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Anledningen var att man skulle kunna använda bromsskivor med större diameter i "befintliga fälgar".
Varför det inte blev något mer av det vet jag inte. Dyr skiva kan jag tänka mig som en anledning. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Jo, sidan där jag hittade bilden säger att 200 quattro och gamla V8-orna hade samma typ av bromsar. http://www.sjmautotechnik.com/brake. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Jag vet inte vad det är för fel med dom..........men en ja'obbarkompis hade dessa på sin bil.
Han hatade verkligen skivorna.....och bytte till vanliga. Jag får väl fråga honom varför ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag lyfte en sån där skiva för några år sen och det var inte direkt en lätt pjäs. 1992 var det inte lika vanligt med höga fälgar och låga däck som nu. Utbudet av däck som hade passat på bilen med lika stora skivor med oken utanför var nog väldigt begränsat.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
och vissa S2or har också detta.
Plus = Stora skivor i förhållande till fälgar. Oket sitter långt in och har inte långa flexande upphängningar. Minus = Dyra komponenter. Dessa bilar brukar käka upp en komplett uppsättning skivor och belägg om året, med arbete blir det en kostnad på närmare 10' om året. Bakskivorna slits för lite och får bytas för att de rostar. Går inte att svarva om skivorna. De som har de vanliga skivorna kan ganska lätt klämma dit större skivor och ett par brembok, kostar lika mycket men ger mer broms. _________________ Roland Johansson |
||
|
||
Så här skriver dem på MOV'ITs sida som bilen är tagen ifrån
![]() Mvh /Per UFo, the final solution Vorsprung Durch Technich Audi engineers are not shy about pushing the technical envelope. When it came time to develop the brake system for the advanced V8 Quattro in 1986, the requirements included minimum stopping distances of a vehicle of 4000+ pounds doing 150 MPH on the local Autobahns, and the use of 15? Wheels. Quite a tall order. So a design that rotated the brake disc surface area to the inside of the rotor, provided lots of surface cooling area, and utilized a huge single floating piston caliper, was created for this car. It was unveiled to the public at the Frankfurt IAA Salon in 1987 in the Audi V8 Quattro. Quite a revolution in design for the car as well as the brakes. This same system was also used in the new for 1989-200 Quattro 20V (in Europe). For the North American market, it was fitted to the 1989-1991 V8?s, and 1991 200 TQ 20V Sedans and Avants. As with all new ?brakethru?s? (puns intended), unforeseen difficulties with the manufacture of the rotor caused numerous problems with rotor warpage under heavy repeated braking. This in turn caused many consumer complaints in the USA about steering wheel shake. The moniker, ?UFo? Brake system? as it would become known as, was due to the peculiar appearance of the Rotor assembly. The customer complaints reached quite a crescendo in 1991, and Audi started a voluntary recall campaign to replace the entire front end suspension components and brakes with their conventional system, using a two piston Girling G60 floating caliper, and a normal looking vented rotor of 276-288MM Diam. Forward to 1992, the V8 came fitted from the factory for North America with this set up, as well as the new S4 (C4-S4). In Europe however, the UFo system continued to be used, as it really was a superior brake system, and Audi eventually improved the quality of the unusual rotors. The real drawback was the replacement cost of the Rotors. For a long while, it was really expensive. Eventually, Audi developed a 4 pad 2 Pot system with a Caliper by Lucas, and it was fitted to Euro S6 V8?s (C4-S6 4.2). This same system is now on the new A6 2.7T and 4.2 (C5), S8 (D2), 1999 up S4 (B5?). 20V owners. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
9306 besök totalt |