| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Yta efter svarvning av kolv?
|
3396 besök totalt |
|
Yta efter svarvning av kolv?
Jag har köpt ett block där kolvarna redan var av svarvade för att passa veven med större slag. (Volvo B230 85 i slag emot orginal 80) Men frågan är ytan. Jag tycker det ser för j_vligt ut. Det är randigt och man ser "skav" efter svarvningen. Två bilder (obs ganska stora) http://anya.lustgas.nu/Henrik/Bil/ko http://anya.lustgas.nu/Henrik/Bil/ko Jag undrar bör jag göra någotting åt dessa? Köra av med lite smärjel duk.. eller liknande. Eller är dom körda? Kanske duger som dom är? Första motorn jag plockarihop, så jag har inte så mycket ärfarenhet. Men jag vet så mycket att det är inte den ytan som är på nya kolvar
Mcket tacksam för hjälp.
---------edit-------- Kanske ska tilläga att det är en sugis motor det ska bli med ca 11,5 i komp förhållande, tanken är att kunna vara ganska friskt för att kunna få ut det där lilla extra
Mvh // _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
Ja, det var därför jag tänkte att det kanske duger... menar.. jag hade alldrig satt upp en kolv i en svarv utan att veta hur jag skulle göra och vad för resultat jag var ute efter.
Burjar bli riktigt grinig på han jag köpte prylarna av. Tillråga på det hela har han som haft blocket innan mej, slipat överallt på stakarna, för att få dom fina å jämna... men vikten... och då har han ju slipat ner överfallen till stakarna åxå, så dom är väl skeva nu med...
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
Taket ska vara "tillräkligt" det är malhe volvo orginal kolvar. Flera som kör turbo gröver ju en stor grop i dessa. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
|
Det ser ut att ha "kletat".
Rätt typiskt i aluminium med dåliga skär eller fel varvtal. Skulle tro att det räcker någon tiondel avverkning med rätt verktyg och parametrar för att du ska få det bra. Betänk kompressionsminskningen bara, men medm endast 0,1mm tror jag bara det ska göra någon decimal på kompet. |
||||||
Är det inte turbokolvar som original har en grop i sig som man sedan svarvar av för att passa en marin-vev. Brukar ju vara standardlösningen till en "B250"... _________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||||
Det låter bra! Då finns det kanske räddning för kolvarna då. Får se vad det kommer att kosta bara. Ingen i GBG som känner sej sugen?
Blocket är toppdeckat och toppen är planad ganska saftigt. Så jag oroar mej inte för kompet, kommer antagligen bli tillräkligt ivf. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
Vad jag hört så är det flera som rekomenderats att svarva ytterligare en grop efter dom planat kolven jusst för att passa turbo med marin vev. I dagsläget är taket ca 6mm (mätt med måttband )
Men om jag måsste skaffa nya kolvar, kanske turbo kolvarna vore ett alternativ. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Yta efter svarvning av kolv?
|
3396 besök totalt |

