Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Yta efter svarvning av kolv?
3396 besök totalt
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Yta efter svarvning av kolv?

Jag har köpt ett block där kolvarna redan var av svarvade för att passa veven med större slag.
(Volvo B230 85 i slag emot orginal 80)

Men frågan är ytan. Jag tycker det ser för j_vligt ut. Det är randigt och man ser "skav" efter svarvningen.

Två bilder (obs ganska stora)
http://anya.lustgas.nu/Henrik/Bil/kolv.JPG
http://anya.lustgas.nu/Henrik/Bil/kolv1.JPG


Jag undrar bör jag göra någotting åt dessa? Köra av med lite smärjel duk.. eller liknande. Eller är dom körda? Kanske duger som dom är?

Första motorn jag plockarihop, så jag har inte så mycket ärfarenhet. Men jag vet så mycket att det är inte den ytan som är på nya kolvar

Mcket tacksam för hjälp.

---------edit--------
Kanske ska tilläga att det är en sugis motor det ska bli med ca 11,5 i komp förhållande, tanken är att kunna vara ganska friskt för att kunna få ut det där lilla extra

Mvh
//

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag håller med, de ser ut som skit. Snacka med något proffs och se om det går att rädda.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Det där såg inte vackert ut, riktig amatör som svarvat dessa tycker jag.

För det går att få en spegelblank yta direkt med keramiska plattor och högt varv.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
Det där såg inte vackert ut, riktig amatör som svarvat dessa tycker jag.

För det går att få en spegelblank yta direkt med keramiska plattor och högt varv.


Ja, det var därför jag tänkte att det kanske duger... menar.. jag hade alldrig satt upp en kolv i en svarv utan att veta hur jag skulle göra och vad för resultat jag var ute efter.

Burjar bli riktigt grinig på han jag köpte prylarna av. thumbs down


Tillråga på det hela har han som haft blocket innan mej, slipat överallt på stakarna, för att få dom fina å jämna... men vikten... och då har han ju slipat ner överfallen till stakarna åxå, så dom är väl skeva nu med...

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



är kolvtaket tunt? Kanske skulle de gå att svarva av dem lite lite till för att få en finare yta. Krävs nog inte så stort ingrep.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Karlsson skrev:
är kolvtaket tunt? Kanske skulle de gå att svarva av dem lite lite till för att få en finare yta. Krävs nog inte så stort ingrep.


Taket ska vara "tillräkligt" det är malhe volvo orginal kolvar. Flera som kör turbo gröver ju en stor grop i dessa.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Det ser ut att ha "kletat".
Rätt typiskt i aluminium med dåliga skär eller fel varvtal.
Skulle tro att det räcker någon tiondel avverkning med rätt verktyg och parametrar för att du ska få det bra.

Betänk kompressionsminskningen bara, men medm endast 0,1mm tror jag bara det ska göra någon decimal på kompet.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405



swahngbg skrev:
Karlsson skrev:
är kolvtaket tunt? Kanske skulle de gå att svarva av dem lite lite till för att få en finare yta. Krävs nog inte så stort ingrep.


Taket ska vara "tillräkligt" det är malhe volvo orginal kolvar. Flera som kör turbo gröver ju en stor grop i dessa.

Är det inte turbokolvar som original har en grop i sig som man sedan svarvar av för att passa en marin-vev. Brukar ju vara standardlösningen till en "B250"...

_________________

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
David Berglund skrev:
Det ser ut att ha "kletat".
Rätt typiskt i aluminium med dåliga skär eller fel varvtal.
Skulle tro att det räcker någon tiondel avverkning med rätt verktyg och parametrar för att du ska få det bra.

Betänk kompressionsminskningen bara, men medm endast 0,1mm tror jag bara det ska göra någon decimal på kompet.


Det låter bra! thumbs up

Då finns det kanske räddning för kolvarna då. Får se vad det kommer att kosta bara.

Ingen i GBG som känner sej sugen?

Blocket är toppdeckat och toppen är planad ganska saftigt. Så jag oroar mej inte för kompet, kommer antagligen bli tillräkligt ivf.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Peter olesen skrev:
swahngbg skrev:
Karlsson skrev:
är kolvtaket tunt? Kanske skulle de gå att svarva av dem lite lite till för att få en finare yta. Krävs nog inte så stort ingrep.


Taket ska vara "tillräkligt" det är malhe volvo orginal kolvar. Flera som kör turbo gröver ju en stor grop i dessa.

Är det inte turbokolvar som original har en grop i sig som man sedan svarvar av för att passa en marin-vev. Brukar ju vara standardlösningen till en "B250"...


Vad jag hört så är det flera som rekomenderats att svarva ytterligare en grop efter dom planat kolven jusst för att passa turbo med marin vev.

I dagsläget är taket ca 6mm (mätt med måttband )

Men om jag måsste skaffa nya kolvar, kanske turbo kolvarna vore ett alternativ.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Skruva banåkabil
Yta efter svarvning av kolv?
3396 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande