Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hur tjock kabel till batteri i bagaget?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (23357 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
hur tjock kabel till batteri i bagaget?

Hur tjock kabel ska jag köpa när jag ska montera batteriet i bagaget?

Var köper jag kabel billigast??

Biltema har 6m 21mm2 för 149:- vilket jag tycker låter svårslaget... räcker den kabeln till??

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Det kabeln kan du köra med.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



ojoj gramatikfel

Det kabeln... *suck*

Köp från biltema eller om du har någon elfirma du kan fråga hur grov kabel du behöver.

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Jag hade 30mm2 kabel från biltema i min Polo.
Vissa personer undra om jag skulle starta en månraket med så grov kabel. =)

_________________
// Jani Hast
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Då köper jag 21mm2 för den är så billig att om den mot all förmodan skulle vara för klen är det inte hela världen att köpa en till

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



kör själv med en sådan!
passa på att köpa anslutning för att jorda i golvet och deras megasockerbit thumbs up

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3477



Skulle själv ha köpt en så flexibel kabel som möjligt (läs böjbar) då brukar det vara hög koppar halt i kabeln sammt MASSOR av kardeler.

Jag hadde samtidigt köpt en minus kabel av samm kvalité för att minska jordplans förlust...stål är ju inte bästa jordmatrialet på stora sträckor. Ramen är ju skarvad på ett och annat ställe med som kan medföra försämrad strömförmåga...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Jovani skrev:
Skulle själv ha köpt en så flexibel kabel som möjligt (läs böjbar) då brukar det vara hög koppar halt i kabeln sammt MASSOR av kardeler.

Jag hadde samtidigt köpt en minus kabel av samm kvalité för att minska jordplans förlust...stål är ju inte bästa jordmatrialet på stora sträckor. Ramen är ju skarvad på ett och annat ställe med som kan medföra försämrad strömförmåga...


Det är en mycket böjlig kabel som biltema har, så den blir bra. Tänkte jorda på samma ställe där bak som bmw använder på bilarna med originalmonterat i skuffen. thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114



Spelar det nån roll för strömmen om det är många kardeler? Trodde det bara var vid växelström?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3477



MaZ skrev:
Spelar det nån roll för strömmen om det är många kardeler? Trodde det bara var vid växelström?


Nä kanske inte, men för monteringen!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3477



Ta gärna och ohm mät från den punkt du tänkt dig sätta minuspolen till blocket på motorn.
Helst skall inte ohm talet vara större än vad kabelns ohm är.
(då kan det bli läckströmmar som äter upp batteriet med tiden)

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1310



jag kör med 25mm2 startkabel från biltema...
den är mycket mjuk/böjbar, otroligt smidig att lägga precis där man vill ha den i bilen, så den följer karossveck m.m

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Super Seven
Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Heijel skrev:
jag kör med 25mm2 startkabel från biltema...
den är mycket mjuk/böjbar, otroligt smidig att lägga precis där man vill ha den i bilen, så den följer karossveck m.m


Jag brukar köra med 0,25 mm2 per Ah när det gäller startmotorkabel frå ena änden av bilen till den andra, säg 4-5 meter. Det betyder 100Ah/0,25=25mm2. Då klarar du i vart fall en dryg hkr startmotor. Och då är min motor lite tyngre att dra runt, och den har funkat med denna metod. Men jag vet många med smalare kablar som haft problem, så man därför ligger jag på den säkra marginalen med siffrorna.

Att den har många kardeler spelar ingen roll mer än att den kan bli lite grövre i diameter. Lägg gärna kabeln i en extra slang och säkra alla genomföringar med gummi ringar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13368

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu är jag ju ingen elektriker... men jag tycker 21 kvadrat låter lite onödigt snålt...
Funkar nog iofs bra en varm sommardag i bandepån men jag skulle nog valt (har valt) en grövre kabel, 50mm² kanske.

om jag räknat rätt, jag är ju som sagt ingen elektriker, blir spänningsfallet ca 0,7V om startmotorn drar 200A och batteriet försöker mata på med 12V i en 4m lång kabel.

Resistansen i hela kabeln blir (0,01745 ohm*mm²/m /21 mm²)*4m kabel=0,0033 ohm
Spänningsfallet blir då 0,0033 ohm*200A=0,66V (tror jag), 5,5% spänningsfall.
Är det acceptabelt?

om batteriet bara orkar med 10V och startmoton drar 250A skulle det bli 8% spänningsfall.

Kör jag med onödigt grov/tung kabel? Någon utbildad som vet? Mäkinen är ju nån slags elektriker...

Med reservation för att jag inte kan räkna...

_________________

Rice and shine
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



En kabelarea tabell från Hella.



Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Nu räcker inte tabellen till riktigt. Men man kan ta t,ex 4m, 2,5mm2 och 100w. 10ggr detta ger 25mm2 vid 1000w. Men jag håller med Lars ändå, det är ALDRIG fel med grov kabel. Men vi bör även tanka på att ha ett bra fulladdat batteri. Sjunker spänningen i själva batteriet så blir effekten dramatisk. Vi ser på tabellen att 24v ger 4ggr effekten vid samma area.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18010



Jag tycker 25 mm-2 låter i klenaste laget om det är på en bil som används när det finns risk för köldväder. Man får ju en del spänningsfall i karossen också på andra änden av systemet och jag gillar inte bilar som inte startar när jag vill.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Lite koll i databladet för en helt vanlig 16mm2 kopparkabel < 1.2 ohm/km. Med 4 meter och 100 A bidrar kabeln nästan med en 1/2 V i spänningsfall. Vid 25 mm2 0.3 V

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Blir det för klent med en 21mm2 får jag väl lägga in en till

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Ken-1
Finland
Här sen Jan 2004
Inlägg: 90



Här finns en sida för dessa uträkningar: http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/tabeller/spanningsfall.html

Skulle själv välja minst 25mm², kanske kring 30mm² för att vara på säkra sidan.


Lycka till

_________________
-Kenneth Hellman-
-Jakobstad, Finland-
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



ALT+0178 = mm²
thumbs up
Blir lite svårläst annars

_________________
Citera
Skruva banåkabil
hur tjock kabel till batteri i bagaget?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (23357 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande