Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kompförhållande direkt efter renovering?
2807 besök totalt
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Kompförhållande direkt efter renovering?

Har renoverat motorn.
Nya lager,packboxar , ossv.. nya kolvringar.

bilen var svårstartad, surade lätt. startade gick vackert, stanade.
komptestet visade 5.5kg på 1an och omk 9kg på resten.
motorn var max igång 1 minut.

måste jag riva ner allt igen eller måste kolvringarna nöta till sig för att täta bra?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Lite bättre än så vill man nog att det ska vara...

Vad är det för motor vi pratar om?
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
volvo b23
Renoverad och nytrimmad.
mil =0
sugmotor.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405



Jag antar att den inte skramlar och att alla bultar mm är dragna med moment enligt boken...

Har du provat att spruta in lite olja i cylindrarna och gjort om komp-provet?
om det blir bättre kan det vara en kolvring annars är det troligen en läckande ventil...

_________________

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Kolla ventilspel på den avvikande cylindern.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Borde inte en helt nyrenoverad motor få lite mer tid än en minut på sig att "sätta sig"?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Kristian Larsson skrev:
Borde inte en helt nyrenoverad motor få lite mer tid än en minut på sig att "sätta sig"?


Jag håller med,den motorn kan ju knappt hunnit bli varm!? Låt den gå en stund till och kör gärna en sväng med bilen (om det går) och gör ett nytt komptest.

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Har du henat loppen också?

En nyborrad motor med nya kolvringar ska inte skilja så mycket mellan cylindrarna i komp även om den inte är inkörd..

_________________
William Ekström
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Näe precsi, Mellan 5,5 och 9 ska det inte skilja i en nyrenoverad.

ok att den blir tätare efter ett tag, men cylindrarna ska vara nära på identiska ändå.
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
jag håller med er... (tyvärr!!!)
ska göra ett nytt startförsök idag. >

loppen är nyhonade.
motorn knackar inte

det som gör mig jättebrydd är att vi gjorde jobbet för att få högre komptryck.
räknade med att få typ 10.7:1
iofs så måste juh viss innötning ske, men ger den en höjning som jag saknar nu?
just nu har jag juh nästan respirator tryck i den

det finns bara en fördel med att trimma volvo motorer.... dom är billiga att köpa fler av när allt gått åt h

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



lindgren skrev:
jag håller med er... (tyvärr!!!)
ska göra ett nytt startförsök idag. >

loppen är nyhonade.
motorn knackar inte

det som gör mig jättebrydd är att vi gjorde jobbet för att få högre komptryck.
räknade med att få typ 10.7:1
iofs så måste juh viss innötning ske, men ger den en höjning som jag saknar nu?
just nu har jag juh nästan respirator tryck i den

det finns bara en fördel med att trimma volvo motorer.... dom är billiga att köpa fler av när allt gått åt h


Komptryck mäts i t.ex. Kg inte i förhållande som man mäterkompförhållnade (10:1)
Komptrycket är det tryck du har i förbränningsrummet precis innan bränsleblandningen antänds, kompförhållande är fårhållandet mellan cylindervolym+kompvolym och kompvolym..

Kompförhållande räknar man ut, komptryck mäter man med kompmätare

om ni har räknat ut att det ska vara 10.7:1 så är det säkert så, komptrycket påverkas av massor av andra faktorer.

Men 9kg låter lite lite för en motor med så högt kompförhållande måste jag säga.
Iof blir det bättre när ringarna är inkörad men..

Vad har ni gjort åt motorn? Exakt.. är det nya kolvar, borrat block osv...?
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Testar ni med fullgas när ni mäter kompressionen?

Sen om inte ventiler och saker funkar som det ska så kan kompressionen läcka ut där också.

_________________
William Ekström
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
vi tog en b23a
stoppade ner den i ett diselbad och plockade ner den totalt.
honade om loppen, tvättade allt rent (befintliga kolvar som har omk 2000 vanliga icke ban mil bakom sig)
bytte alla glidlager,rubbet. nya slitdelar, olja och vatten, (plus svänghjul och koppling)
Toppen (531) har varit inlämmnad och fullflödes portad och allmänt tillfixad (nytt ämne).
ny kam, ny skimmsad. (henry kikmeyer)
Insprut och allt sånt kommer från en nyare volvo 230. extraktor och annat skoj väntar på montering.

Motorn är helt enkelt ett provskott.
Ska bänkas/mappas för att se vad den levererar.

om den beter sig som förväntat kommer vi att riva ner och bygga om igen, fast på ett 2.6L koncept.
fast å andra sidan verkar det som den biten får vänta tills vi vet hur denna motor beter sig.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
William Ekström skrev:
Testar ni med fullgas när ni mäter kompressionen?

Sen om inte ventiler och saker funkar som det ska så kan kompressionen läcka ut där också.


nope
alla stift urskruvade och sen drar vi runt allt med startmotorn tills vi får ett stabiliserat värde.

om ventilerna läcker, borde det ge 0 i komp?
då pyser juh trycket ut.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Bara rent allmännt, en vass kam ger dåligt tryck på låga varv och speciellt då startmotorvarv.
Skulle vi ha en startmotor som varrvade motorn till 5000rpm där vridmomentet är som bäst för den vassa kamme så finge vi det dubbla trycket. (Bortsett från at en cylinder var dålig här).

Att en cylinder är sämre, och med såpass mycket, betyder att det är nått fel där även om det kan bättra sig. De andra cylindrarna visar ju bra trots samma korta tid. Det är egenterligen bättre att köra ett leak-down test med tryckluft i ccylindern. Då kan man dels vrida motorn runt o kolla läckage i olika kolvlägen, samt lyssna i avgaskanalen eller insuget efter pysljud. Då har även kammen ingen påverkan och man får läckaget i %. Man bör ligga på bättre än 90% i läckage.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jo, men man ska ha gasen i botten när man gör testen (inte med motorn igång såklart ), så att spjällen står fullt öppna. Annars kan inte motorn suga i sig tillräkligt med luft och då visar testet fel.

Ventiler kan läcka olika mycket, behöver inte vara 0 kompression för att de läcker lite.

_________________
William Ekström
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Pröva att göra/få gjort ett "Leak down test".
Detta borde ge svar direkt på var kompressionen tar vägen.

http://www.xs11.com/tips/misc/misc3.shtml

Fredrik
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
Fredrik olsson skrev:
Pröva att göra/få gjort ett "Leak down test".
Detta borde ge svar direkt på var kompressionen tar vägen.

http://www.xs11.com/tips/misc/misc3.shtml

Fredrik


Tack! En sån ska byggas!

Motorn är nu igång, att den surade ner sig berodde på lite slangar som inte var dragna med våld.

den haltar inte, men jag har bestämmt mig för att inte komptesta före den är ordentligt varmkörd.
ska även skaffa en riktig 0.8mm kopparpackning till toppen, då slipper funderationer om den iaf.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
13 mil senare
8.4, på ettan och 8.7 på dom andra. dvs ganska ok. thumbs up
Men jag funderar på om komprtycket skulle bli lite bättre om man bytte topp-packningen till en kopparpackning 0.5mm, blir juh lite mindre förbränningsrum då iaf.

Annars är juh kompen nu duglig för att sätta respirator på den rovan.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Skruva banåkabil
Kompförhållande direkt efter renovering?
2807 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande