| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompförhållande direkt efter renovering?
|
2807 besök totalt |
|
Har renoverat motorn. Nya lager,packboxar , ossv.. nya kolvringar. bilen var svårstartad, surade lätt. startade gick vackert, stanade. komptestet visade 5.5kg på 1an och omk 9kg på resten. motorn var max igång 1 minut. måste jag riva ner allt igen eller måste kolvringarna nöta till sig för att täta bra? _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
|
Jag antar att den inte skramlar och att alla bultar mm är dragna med moment enligt boken...
Har du provat att spruta in lite olja i cylindrarna och gjort om komp-provet? om det blir bättre kan det vara en kolvring annars är det troligen en läckande ventil... _________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||
Jag håller med,den motorn kan ju knappt hunnit bli varm!? Låt den gå en stund till och kör gärna en sväng med bilen (om det går) och gör ett nytt komptest. _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
|
jag håller med er... (tyvärr!!!)
ska göra ett nytt startförsök idag. >
loppen är nyhonade. motorn knackar inte det som gör mig jättebrydd är att vi gjorde jobbet för att få högre komptryck. räknade med att få typ 10.7:1 iofs så måste juh viss innötning ske, men ger den en höjning som jag saknar nu? just nu har jag juh nästan respirator tryck i den
det finns bara en fördel med att trimma volvo motorer.... dom är billiga att köpa fler av när allt gått åt h
_________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Komptryck mäts i t.ex. Kg inte i förhållande som man mäterkompförhållnade (10:1) Komptrycket är det tryck du har i förbränningsrummet precis innan bränsleblandningen antänds, kompförhållande är fårhållandet mellan cylindervolym+kompvolym och kompvolym.. Kompförhållande räknar man ut, komptryck mäter man med kompmätare
om ni har räknat ut att det ska vara 10.7:1 så är det säkert så, komptrycket påverkas av massor av andra faktorer. Men 9kg låter lite lite för en motor med så högt kompförhållande måste jag säga. Iof blir det bättre när ringarna är inkörad men.. Vad har ni gjort åt motorn? Exakt.. är det nya kolvar, borrat block osv...? |
||
|
vi tog en b23a
stoppade ner den i ett diselbad och plockade ner den totalt. honade om loppen, tvättade allt rent (befintliga kolvar som har omk 2000 vanliga icke ban mil bakom sig) bytte alla glidlager,rubbet. nya slitdelar, olja och vatten, (plus svänghjul och koppling) Toppen (531) har varit inlämmnad och fullflödes portad och allmänt tillfixad (nytt ämne). ny kam, ny skimmsad. (henry kikmeyer) Insprut och allt sånt kommer från en nyare volvo 230. extraktor och annat skoj väntar på montering. Motorn är helt enkelt ett provskott. Ska bänkas/mappas för att se vad den levererar. om den beter sig som förväntat kommer vi att riva ner och bygga om igen, fast på ett 2.6L koncept. fast å andra sidan verkar det som den biten får vänta tills vi vet hur denna motor beter sig.
_________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
nope alla stift urskruvade och sen drar vi runt allt med startmotorn tills vi får ett stabiliserat värde. om ventilerna läcker, borde det ge 0 i komp? då pyser juh trycket ut. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
|
Bara rent allmännt, en vass kam ger dåligt tryck på låga varv och speciellt då startmotorvarv.
Skulle vi ha en startmotor som varrvade motorn till 5000rpm där vridmomentet är som bäst för den vassa kamme så finge vi det dubbla trycket. (Bortsett från at en cylinder var dålig här). Att en cylinder är sämre, och med såpass mycket, betyder att det är nått fel där även om det kan bättra sig. De andra cylindrarna visar ju bra trots samma korta tid. Det är egenterligen bättre att köra ett leak-down test med tryckluft i ccylindern. Då kan man dels vrida motorn runt o kolla läckage i olika kolvlägen, samt lyssna i avgaskanalen eller insuget efter pysljud. Då har även kammen ingen påverkan och man får läckaget i %. Man bör ligga på bättre än 90% i läckage. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Jo, men man ska ha gasen i botten när man gör testen (inte med motorn igång såklart
), så att spjällen står fullt öppna. Annars kan inte motorn suga i sig tillräkligt med luft och då visar testet fel.
Ventiler kan läcka olika mycket, behöver inte vara 0 kompression för att de läcker lite. _________________ William Ekström |
||
|
Pröva att göra/få gjort ett "Leak down test".
Detta borde ge svar direkt på var kompressionen tar vägen. http://www.xs11.com/tips/misc/misc3. Fredrik |
||
Tack! En sån ska byggas! Motorn är nu igång, att den surade ner sig berodde på lite slangar som inte var dragna med våld. den haltar inte, men jag har bestämmt mig för att inte komptesta före den är ordentligt varmkörd. ska även skaffa en riktig 0.8mm kopparpackning till toppen, då slipper funderationer om den iaf. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
|
13 mil senare
8.4, på ettan och 8.7 på dom andra. dvs ganska ok. Men jag funderar på om komprtycket skulle bli lite bättre om man bytte topp-packningen till en kopparpackning 0.5mm, blir juh lite mindre förbränningsrum då iaf.
Annars är juh kompen nu duglig för att sätta respirator på den rovan.
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2807 besök totalt |