Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bil reg. på SBP, fråga om kaross.
2032 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

om man köper sig en helbilsgodkänd bil, krockad.
och så byter man kaross på den, fast ändrar lite här å var, annan längd osv. Allt annat är original, motor osv..

Går det? (jag gissar inte men måste ju fråga..)

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nej, man får inte byta kaross. Enda undantagen är för en bil reggad som rallybil.

/Gustaf

Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004

therealpinto skrev:
Nej, man får inte byta kaross. Enda undantagen är för en bil reggad som rallybil.

/Gustaf

reggad som rallybil

Vad innebär det? kan man alltså komma undan helbilsgodkännandet då???

Vargön
Här sen Feb 2003

Ja men en rallybil får väl inte köras på allmän väg.....undantaget transport mellan specialsträckor?
Så då spelar helbilsgodkännandet ändå ingen roll, bilen används juh endast som tävlingsbil.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Precis, reggning som rallybil är bara ett alternativ om man ska köra rally med bilen. Både SBF och VV jobbar stenhårt för att täppa till *alla* möjligheter att missbruka undantagen för rallybil.

/Gustaf

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Vad räknas som kaross då?
får man byta front, skärmar, huv, dörrar, baklucka och baklampor mot något annat tex, förutsatt att delarna kan lossas med verktyg, inte tigersåg..

(dvs om min firebird byter till camarodelar)

är det godkänt?

(Skulle aldrig falla mig in att göra så, men jag blev bara nyfiken)
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Det måste väl skilja från bil till bil. På en golf är ju karossen hela bilen å då får man ju inte byta. Vad Turbo^2 menar är om man behåller alu-chassi och sub-frame och sen bygger font- och rearclam i masonit t ex. Det finns ju t.o.m. Lotus-modeller på det chassit "utan" kaross (340R).

A master of going faster!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Jag utgick från att det var frågan om en "normal" bil med självbärande kaross. Är det en rambyggd bil (eller liknande) så sitter "identiteten" i ramen och då kan man byta kaross. Normalt sett till en kaross motsvarande original, byter man kaross till ett annat utförande ska det räknas som ombyggt fordon (exempel, en Bubbla -68 där man monterar en kaross från -54, blir ombyggt fordon, liksom en Ford -32 med -31 A-Ford roadsterkaross).

En bil med självbärande kaross får man byta alla lösa plåtdelar på, man får också byta svetsade komponenter i karossen. Det ska vara till delar motsvarande original, om man ska vara petig - byte till paneler i plast eller liknande är egentligen bara okej på bilar som inte omfattas av krav på krockprov (före 1971 om jag minns rätt i hastigheten). Den saken brukar man dock vara lite flexibel med från Bilprovningens sida i många fall.

För bilar där man kan "byta" till en annan modell (Firebird-Camaro till exempel) brukar det vara grönt så länge de "nya" delarna är originaldelar från en bil.

En helfordonsgodkänd bil som man vill "byta" kaross (alltså till en icke originalkaross) på (om man tänker sig Lotus eller nåt annat med "barebone" i form av en bärande alukonstruktion) bör reggas som ombyggt fordon. Värt att tänka på är att om man importerar ett objekt, så ska det regbesiktas i Sverige och "tas i bruk" innan det byggs om. Det finns flera som missat den saken och står med en bil som inte går att regga, med dagens regler.

/Gustaf

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Det gäller en krockad speedster..

Så hur ska jag göra.. jag importerar den krockad.. reggar den som ombyggt fordon INNAN jag byggt om den?? eller hur menar du?

Kan jag inte importera den, bygga om karossdelarna och regga den sen som ombyggt fordon? (eller måste den finnas reggad i sverige innan?)

Kan man regga en lätt krockad bil (utan skador på chassi eller liknande, inga vassa kanter osv) på SBP? allt fungerar och så, men ser inte fin ut bara..

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Bilen måste finnas reggad i Sverige innan man kan regga den som ombyggt fordon. Alltså måste du försöka regbesikta en krockad bil...

Ring "din" station och fråga om det går att lösa, jag vet att det förekommit att stationer gjort regbesiktningar på icke körbara bilar, för att få in identiteten i landet innan den byggts om.

Anledningen är att ombyggt fordon är definierat som "Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats", och tolkningen är att "tagits i bruk" gäller i Sverige.

/Gustaf

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
aha.. Ok tackar för infot!

2032 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande