Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (5768 totalt) |
så svårt va de.. ![]() licenskurs verkar ju inte fel men jag ärju inte ute efter att börja tävla är de okej att åka dit ändå? http://www.lms.se/banrace/licens.htm _________________ Erik |
||||||||
När jag tog licens hade jag inga omdedelbara planer på att tävla och på kursen var det folk som inte tidigare hade kört bana innan. Den kursen jag gick är väldigt bra även för absolut nybörjare. Den går förresten i år också: http://www.soedrabf.se/ (Jag har skapat en tråd i Inför Träffar https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Själv var min debut på just Knutstorp, ganska skrämmande de första varven men man blev rejält biten ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Som det dagts tidigare, GR är långt ifrån optimal med mkt lutningar och annat som gör bilen orolig. Gälleråsen håller jag som den bästa banan att debutera på. Jag debuterade där själv.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Det var som bara den, jag visste inte att GR betraktades som lurig, där ser man. Men å andra sidan är jag ganska lugn och sansad bakom ratten och kommer inte att satsa på några banrekord de först gångerna jag kör :> Sedan så är det så att jag har köpt nya bling-fälgar och kommer att använda orginal till bankörning. Rekomenderar rejsa.nu att man börjar med r-däck direkt eller kör x antal timmar på vanliga sulor inna man uppgraderar? _________________ Martin Öling |
||||||||
ja fick rådet att börja med gatdäck.. svårt att stå imot priset på dahlbäckracing dock..
![]() men ser ut som slanten fallar på vanliga gatdäck vetju inte änns hur bilen känns på bana än. hursom här är tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Erik |
||||||||
Jag har också tanke på att debutera på bana, stor nackdel då bara att man inte har någon bil att köra med. Att köra ut med en bruksbil som inte är helt genomgången och rullat över 23000 mil är ingen större ide...
![]() Vad gör man när man vill, å vill, å vill men det inte finns så mkt att göra åt saken? _________________ //Mikael Olsson, |
||||||||
Se över bromsarna. Friska belägg och ny bromsvätska. Lite extra luft i däcken. Klistra dit ett stort leende, ta råd av oss på rejsa, tuta och kör. ![]() Det viktiga är inte att ha en värstingbil. Det viktiga är att ha kul. Jag tycker att det går alldeles utmärkt att känna på slalom och banåka med sin vanliga standardbil. Risken att bli fast i svänga-träsket är förstås överhängande. ![]() |
||||||||
Hehe jo förstår det
![]() Annars så hänger jag mer än gärna på ![]() ![]() BTW, i vilket skick ska bromsar och klossar vara för att klassas som friska? *rodnar* _________________ //Mikael Olsson, |
||||||||
Ska nog försöka ge mig ut på en riktig bana för första gången i år oxo testade ju lazzat rs förra året och det gav mersmak så lite konbana ska man ju försöka ratta sig igenom oxo.
Gäller bara att komma på vad för bil man ska handla på sig(en 944 är lockande) och hur stor driftbudget jag vill ha _________________ Thomas Tegbäck |
||||||||
Hade även jag tänkt försöka komma ut på bana till sommaren, Måste bara se till att fylla 18 först så att jag kan ta lappen.
![]() Hur som helst verkar det grymt kul att köra bana och för varje minut som man vistas på detta forumet så blir man inte mindre sugen direkt.... ![]() _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||||
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||||||
Själv debuterade jag med att testa och köra i superstage för några år sedan..
Sedan tror jag att jag debuterade på Sviestad i samband med licenskurs. (minns inte riktigt faktiskt) Förra året körde dom ju "bana" på Uråsa flygfält. Testade den iofs inte själv. Annars så brukar det vara ganska mycket konbana på Uråsa. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Som någon sa tidigare i tråden slalom är väl bra, särskilt bra som en första prova på körning.
Vad man kör är mindre intressant, allt är kul på och över gränsen ![]() Att det finns bilar som är mer eller mindre lämpliga att köra bana med är en annan sak, men allt är kul. Prova www.challenge.nu det behövs ingen licens. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Jag klarade ifjol av mitt hittills enda banbesök på Gotland Ring o hade skitskoj
![]() Så länge man håller sig till vad man klarar själv o struntar i hur fort andra kör eller vad man tycker ser jag inget problem i att börja där, o tråkigare banor finns ju definitivt, blir besök där i vår/sommar igen!! ![]() _________________ Stefan Söderholm VW Passat |
||||||||
För högt tempo är det sista jag oroar mig för. Jag tycker det verkar läskigt att ligga som bromskloss med en massa snabba bilar/förare runtom - vill ju helst vara så lite i vägen som möjligt så inget otrevligt händer.
Låter som en utmärkt bana. Knixiga banor utan jättelånga rakor tycker jag verkar roligast.
Verkar ju skoj med en massa konstiga lutningar(fast du har såklart rätt i att det blir svårare att köra då). ![]() |
||||||||
ABSOLUT i år!
Med gamla 480n hade jag stått mig bra på raktsträckorna, men sen... njae! ![]() En Merca 2.3-16 sägs ju vara ganska okej på bana (ingen fräck CRX eller 318is, men ändå ![]() Nån som har några tips om banor i västsverige? Falkenberg sägs ju ha en. Vad kostar nybörjarkurser, vad ingår, osv? ![]() ![]() ![]() _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||||||||
Kika i banåkakalendern ![]() Jag fyller på med mera arrangemang i den varje vecka allt eftersom det dyker upp fler _________________ ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (5768 totalt) |