Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Någon mer som ska prova på bana för första gången?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5768 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Klicka på "Länkar" så hittar du vad du söker

Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Hobbe skrev:

så svårt va de..

licenskurs verkar ju inte fel men jag ärju inte ute efter att börja tävla är de okej att åka dit ändå?

http://www.lms.se/banrace/licens.htm

Kävlinge
Här sen Nov 2002

ErikS skrev:
Hobbe skrev:

så svårt va de..

licenskurs verkar ju inte fel men jag ärju inte ute efter att börja tävla är de okej att åka dit ändå?

http://www.lms.se/banrace/licens.htm

När jag tog licens hade jag inga omdedelbara planer på att tävla och på kursen var det folk som inte tidigare hade kört bana innan. Den kursen jag gick är väldigt bra även för absolut nybörjare. Den går förresten i år också: http://www.soedrabf.se/ (Jag har skapat en tråd i Inför Träffar https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16113).

Själv var min debut på just Knutstorp, ganska skrämmande de första varven men man blev rejält biten

Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Som det dagts tidigare, GR är långt ifrån optimal med mkt lutningar och annat som gör bilen orolig. Gälleråsen håller jag som den bästa banan att debutera på. Jag debuterade där själv.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

Erik (fd Mooseman) skrev:
Martin_Ö skrev:
Jag har den målsättningen ja. Jag håller på och skissar på en långweekend på Gotland nu till våren, tänkte begå min debut där.

Du valde inte den lättaste av banor qatt debutera på iaf. Men det är en underbar bana!

Det var som bara den, jag visste inte att GR betraktades som lurig, där ser man. Men å andra sidan är jag ganska lugn och sansad bakom ratten och kommer inte att satsa på några banrekord de först gångerna jag kör :>

Sedan så är det så att jag har köpt nya bling-fälgar och kommer att använda orginal till bankörning. Rekomenderar rejsa.nu att man börjar med r-däck direkt eller kör x antal timmar på vanliga sulor inna man uppgraderar?

Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
ja fick rådet att börja med gatdäck.. svårt att stå imot priset på dahlbäckracing dock..
men ser ut som slanten fallar på vanliga gatdäck vetju inte änns hur bilen känns på bana än.

hursom här är tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=203261&highlight=#203261

Vänersborg
Här sen Mar 2004

Jag har också tanke på att debutera på bana, stor nackdel då bara att man inte har någon bil att köra med. Att köra ut med en bruksbil som inte är helt genomgången och rullat över 23000 mil är ingen större ide...
Vad gör man när man vill, å vill, å vill men det inte finns så mkt att göra åt saken?

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

olzon skrev:
Jag har också tanke på att debutera på bana, stor nackdel då bara att man inte har någon bil att köra med. Att köra ut med en bruksbil som inte är helt genomgången och rullat över 23000 mil är ingen större ide...
Vad gör man när man vill, å vill, å vill men det inte finns så mkt att göra åt saken?

Se över bromsarna. Friska belägg och ny bromsvätska. Lite extra luft i däcken. Klistra dit ett stort leende, ta råd av oss på rejsa, tuta och kör.

Det viktiga är inte att ha en värstingbil. Det viktiga är att ha kul. Jag tycker att det går alldeles utmärkt att känna på slalom och banåka med sin vanliga standardbil. Risken att bli fast i svänga-träsket är förstås överhängande. thumbs up

Rice and shine
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Ska också begå debut den här säsongen!

Kan knappt vänta!

Vänersborg
Här sen Mar 2004

Hehe jo förstår det men hur stor är inte risken att den gammla trotjänaren som varit pensionärs körd inte rasar ihop av ett sådant plötsligt anfall genom att piskas på bana? Eller kanske inte så troligt eller?
Annars så hänger jag mer än gärna på har fin fina lagom gammla året runt däck som ska slitas sönder
BTW, i vilket skick ska bromsar och klossar vara för att klassas som friska? *rodnar*

Solna
Här sen Jan 2003

Ska nog försöka ge mig ut på en riktig bana för första gången i år oxo testade ju lazzat rs förra året och det gav mersmak så lite konbana ska man ju försöka ratta sig igenom oxo.

Gäller bara att komma på vad för bil man ska handla på sig(en 944 är lockande) och hur stor driftbudget jag vill ha

Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004

Hade även jag tänkt försöka komma ut på bana till sommaren, Måste bara se till att fylla 18 först så att jag kan ta lappen.
Hur som helst verkar det grymt kul att köra bana och för varje minut som man vistas på detta forumet så blir man inte mindre sugen direkt....

a.k.a. andersson_csi
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Själv debuterade jag med att testa och köra i superstage för några år sedan..
Sedan tror jag att jag debuterade på Sviestad i samband med licenskurs.
(minns inte riktigt faktiskt)
Förra året körde dom ju "bana" på Uråsa flygfält. Testade den iofs inte själv.
Annars så brukar det vara ganska mycket konbana på Uråsa.

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Som någon sa tidigare i tråden slalom är väl bra, särskilt bra som en första prova på körning.

Vad man kör är mindre intressant, allt är kul på och över gränsen
Att det finns bilar som är mer eller mindre lämpliga att köra bana med är en annan sak, men allt är kul.

Prova www.challenge.nu det behövs ingen licens.

Falun
Här sen Aug 2004

Jag klarade ifjol av mitt hittills enda banbesök på Gotland Ring o hade skitskoj
Så länge man håller sig till vad man klarar själv o struntar i hur fort andra kör eller vad man tycker ser jag inget problem i att börja där, o tråkigare banor finns ju definitivt, blir besök där i vår/sommar igen!!

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Jovani skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Vilken bana skulle du rekomendera att börja på?

Äh, gotland är väl lika bra som någon annan!

Kom bara i håg att ta det LUNGT å bygg upp känsla för bana/bil SEDAN öka stegvis tempot!
Lycka till och ha det förbannat roligt

För högt tempo är det sista jag oroar mig för. Jag tycker det verkar läskigt att ligga som bromskloss med en massa snabba bilar/förare runtom - vill ju helst vara så lite i vägen som möjligt så inget otrevligt händer.

apex skrev:
Sviestad i Linköping debuterade jag på. En knixig liten bana som det inte går så fort på, det är bra! LMS bukar ha öppna bandagar för ett par hundra oxå! thumbs up

Låter som en utmärkt bana. Knixiga banor utan jättelånga rakor tycker jag verkar roligast.

Erik (fd Mooseman) skrev:
Som det dagts tidigare, GR är långt ifrån optimal med mkt lutningar och annat som gör bilen orolig. Gälleråsen håller jag som den bästa banan att debutera på. Jag debuterade där själv.

Verkar ju skoj med en massa konstiga lutningar(fast du har såklart rätt i att det blir svårare att köra då).
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Jag ska pröva bana i sommar. Har skaffat mig vikarie till mantan nu också .

Licenskurs på sveista i vår är första siktet.

Göteborg
Här sen Mar 2004

Lyckas man hålla det tänkta schemat så blir det licenskurs och officiell bandebut under våren/sommaren, med sprintrace emellanåt för att hålla tåbiran vid liv.

Halmstad
Här sen Sep 2004

ABSOLUT i år!

Med gamla 480n hade jag stått mig bra på raktsträckorna, men sen... njae!

En Merca 2.3-16 sägs ju vara ganska okej på bana (ingen fräck CRX eller 318is, men ändå )..

Nån som har några tips om banor i västsverige? Falkenberg sägs ju ha en. Vad kostar nybörjarkurser, vad ingår, osv?

.......... ..........

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Mjolle skrev:
ABSOLUT i år!

Med gamla 480n hade jag stått mig bra på raktsträckorna, men sen... njae!

En Merca 2.3-16 sägs ju vara ganska okej på bana (ingen fräck CRX eller 318is, men ändå )..

Nån som har några tips om banor i västsverige? Falkenberg sägs ju ha en. Vad kostar nybörjarkurser, vad ingår, osv?

.......... ..........

Kika i banåkakalendern

Jag fyller på med mera arrangemang i den varje vecka allt eftersom det dyker upp fler

Någon mer som ska prova på bana för första gången?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5768 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande