Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 8759 besök totalt |
Köpa bur, vad ingår?
Jag ska nog äntligen ta och beställa en bur och jag har bestämt mig för en Heigo. Nu undrar jag bara vad som ingår... http://www.heigo.de/ASP/index.asp?PI Ingår det som är med på bilden? Tittar man i tillbehörslistan nedanför så finns det ju också Flankenschutz samt Diagonalstrebe. Diagonalsträvan, är det en extra sidosträva som sitter ovanför den som är med på bilden? och Flankenschutz? Flanken är ju också något med sida. ![]() Jag hittar tyvärr ingen ordförklaring på deras hemsida. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Gissar vilt :
"Diagonalstrebe mit Gabelkopfbefestigung" - en diagonalsträva med annan slags infästning? "Flankenschutz beidseitig" - extra sidosträvor? jaja, kom igen ni som vet, tala om vad det är ![]() EDIT : Jag Babelfiskade detta och fick följande : "Diagonalstrebe mit Gabelkopfbefestigung" - "Diagonal strut with yoke attachment" "Flankenschutz beidseitig" - "Flank protection reciprocally" som om det skulle hjälpa mer ![]() ÄNNU MER EDIT : beidseitig betyder tvåsidig typ, och Flankenschutz är ju sidoskydd ... Antagligen extra sidosträvor helt enkelt ... Gabelkopfbefestigung är en slags gaffelinfästning, så en diagonalsträva med såna fästen ... Antagligen är inte den diagonalsträvan på bilden med i paketet ... ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Tack för hjälpen! Eller iallafall att du föröker. ![]() ![]() ![]() Jag tycker att jag har ganska bra kläm på tyskan (modern är från Sauerkrautland), men inte ens vid översättning till svenska fattar jag ju vad det är... Gaffelhuvudet (heter det väl på svenska va?) och texten runt omkring förstår jag mig på, men inte diagonalsträvan eller "sidoskydden". Kan diagonalsträvan sitta mellan huvudbågens sidor tro och flankskydden, vilket Folxam också tippar på, vara extra sidorör, vilket som sagt gissas vilt av Folxam? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Jag visste att jag skulle få lite hugg, men det unnar jag er så gärna! ![]() Ärligt talat så är det mest för min egna säkerhet jag vill ha den. En bil som min som är konstruerad sent 70-tal / tidigt 80-tal är ju inget under av säkerhet. Man inser att man bara har ett liv och att det är inte värt att offra bara för att få ha bilen i lite sleeperstuk... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Klart jag förstår anledningen, finns ju ett skäl till att jag också har bur i min 80-talsbil... ![]() Vill du fortfarande ha kvar lite sleeperstuk så får du väl lägga på lite solfilm på de bakre rutorna i värsta fall om du inte vill att buren ska synas... passar fint med ögonlocken du har på bilen. ![]() Skämt åsido, diskretracern kommer kvarstå i bilen ändå! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Känns dyrt att lägga över 500 Euro om du inte får mer än som var på bilden. Såg ut som att man slapp dra rören igenom instrumentbrädan och det kan ju vara skönt vid monteringen. Behöver du kunna skruva ur buren för annars är ju dem man svetsar på plats klart billigare. Folkraceburar kostar runt 800:- och racingburar från 2500:- när jag kollade i höstas. Det till kadett men det kan ju inte skilja så mycket till en Golf
Jag brukar likna att krocka i en kadett utan bur med en burk krossade tomater. Plåten är kadetten och jag är innehållet ![]() _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
om man för dessa 500 euro får en godkänd bur så är det väldigt prisvärt tycker jag!
Hur ser man om en Heigobur är godkänd för svensk racing? Där finns ju en massa krommelurer som ska indikera ett&annat på varje bur; som tex. "DMSB-ONS-Zertifikat". |
||||
Jag lägger gärna lite pengar på vissa saker så jag vet att det blir riktiga grejer och att det passar utan svordomar. ![]() ![]() Buren går genom brädan, något annat vill jag inte ha. Det fanns även hela celler, men dom kostade desto mer... Jag vill inte svetsa mer än nödvändigt, därför är en skruvad perfekt. Ska man svetsa den på plats så är det ju verkligen urrensning av rubbet som gäller och så kommer det svetsloppor på lacken inuti och så måste jag lacka om och så drar det med sig det andra och........ Nä, bara att svetsa fästena gör ont i mig. Men om jag ska köpa till fler grejer för att få den som på bilden vete fortfarande tusan... Jag får nog ta och maila dom. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Egentligen spelar detta ingen roll för mig. (Men det är kul med dom rätta klistermärkena) ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Re: Köpa bur, vad ingår?
Har du tittat på sparco? Finns hos www.realcar.se _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
oj vad jag ska fråga efter var man köper såna häftiga klistermärken varje gång vi ses i sommar... ![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
"Diagonalstrebe mit Gabelkopfbefestigung" -Diagonalsträva infäst med klyka(infästning), dvs Snedsträvan i Huvudbågen eg. den snedsträva som går bakåt från huvudbåge och fäster i samma punkt som en av baksträvorna. Infästningen är i form av klyka(som på bilderna ovan) "Flankenschutz beidseitig" - Sido(skydds)sträva. dvs dörrsträva, för bägge sidor. Heigo är lite dåliga på att skicka med strävor i de billigaste alternativen. Extra strävor är sedan rätt dyra. För att få en godkänd bur krävs nästan maxkittet (om de är FIA-godännt). Är det ej FIA så behövs t.ex. stag fram till fjäderbenstorn etc. Undantag kan även finnas i klassreglemente t.e.x roadsport. PS. "Querstrebe"/tvärsträva är den sträva som går mellan huvudbågen lågt ner parallelt mot golvet, DS Annars har Björn "964c2" köpt och skruvat i en Heigobur. Han fick färre strävor med i priset änvad han trodde från bilderna. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jo, jag blev lite paff när inte det var några dörrsträvor med trots bilden
![]() Men det var inte jag som skruvade i den utan Anders Levin som gjorde ett mycket fint jobb ![]() Heigos burar är väldigt snygga så köp på Nisse ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Tack! ![]() Jag har fortfarande inte fått något svar på mailet jag skickade till dom och det är nu över två veckor sedan. Det är alltså så illa att man inte ens får med det som visas på bilden? Illa... Sverker, var är du???? ![]() Blir det en Heigo så kommer jag att beställa till dessa strävor. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Finns det alternativ? ![]() Det är dom två jag kikat på, men efter att nu fått reda på att man måste köpa till så mycket så ska jag nog kika en gång till på Wiechers. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Väldigt lite... Har man snöat in på vissa saker så har man. ![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Nja, men det sade ju inte så mycket... Mest att det fanns och vat det kostade. Men inte vad som ingick eller om de var skruvbara... Inte heller verkar det finnas med på varken www.sparcousa.com eller www.sparco.it ? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag har aldrig lyckas få svar från Heigo på mail, har provat både på engelska och tyska. Jag har dock lyckats lista ut ändå vad jag jag skulle ha. Nu har jag ivarjefall gjort en beställning på nätet och jag har åtminstonde fått en orderbekräftelse på mail...... _________________ Henrik |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 8759 besök totalt |