Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ta bort varvtalsbegränsningen, hur farligt är det?
1078 besök totalt
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Ta bort varvtalsbegränsningen, hur farligt är det?

Hej,
Funderar på att göra en sak! (Som kanske rubriken säger )
Jag har en Porsche 931 och dom har varvtalsbegränsaren på rotorn!
Så jag kan enkelt köpa en utan denna funktion.

Frågan är bara, hur farligt är det egentligen att köra ~1 sekund över tillåtet värde(Eller säg 300-500rpm) ibland.

Varför vill jag då detta? ja, det är väl inget jag egentligen vill(Då vridet är borta, väl där), men vid vissa "stunder" (Läs en 911 ligger i hasorna på dig ut ut en kurva på ett banmöte) så händer det lätt att man "RÅKAR" hålla gasen ½ sekund förlänge, vilket resulterar i ett .
Detta kan hända när man kör på ettan och tvåan. Väl i treans växel så är det lugnt!

Vad tror ni?
(Jag vet; LÄR DIG VÄXLA eller köp shift lights .Men förutom detta)

MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Risken är väl att du åker på en motorrenovering, mera nesligt än att förlora ett race..

Tänk längre än näsan.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Du har rätt!

Har redan initerat köp av shift lights!

MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 81



Ta inte bort den!
Det brukar gå att justera dem lite med en tång, men ta först reda på vad motorn tål.

_________________
Stefan Wahlström
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Ta bort varvtalsbegränsningen, hur farligt är det?

Ta bort den och köp en riktig varvtalsbegränsare som inte gör att motorn slår ifrån.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



Den motor som inte har minst 10% säkerhetsmarginal (som standard) är nog inte byggd än.
Jag har höjt 8-10% på flera motorer utan problem. Jag har också höjt 10% på någon där det slitaget har ökat märkbart. Det är så mycket som hänger ihop. Kolvspel, material i vevstake, kolvvikt, bor/slag förhållande mm.
Jag tycker att du skall köpa en riktig elektronisk varvtalsstopp med soft cut (som stänger en cylinder åt gången) och hard cut (som slår av helt) och använda en rotor utan begränsning. Då frestar du motorn mindre och kan lungt gå upp i alla fall 5% på varvet.
OK. Det bästa är ju en riktig mappad tändning = ecu. Men det är ju inte alltid tillåtet.

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
Skruva banåkabil
Ta bort varvtalsbegränsningen, hur farligt är det?
1078 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande