| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ta bort varvtalsbegränsningen, hur farligt är det?
|
1078 besök totalt |
|
Hej, Funderar på att göra en sak! (Som kanske rubriken säger )
Jag har en Porsche 931 och dom har varvtalsbegränsaren på rotorn! Så jag kan enkelt köpa en utan denna funktion. Frågan är bara, hur farligt är det egentligen att köra ~1 sekund över tillåtet värde(Eller säg 300-500rpm) ibland. Varför vill jag då detta? ja, det är väl inget jag egentligen vill(Då vridet är borta, väl där), men vid vissa "stunder" (Läs en 911 ligger i hasorna på dig ut ut en kurva på ett banmöte) så händer det lätt att man "RÅKAR" hålla gasen ½ sekund förlänge, vilket resulterar i ett .
Detta kan hända när man kör på ettan och tvåan. Väl i treans växel så är det lugnt! Vad tror ni? (Jag vet; LÄR DIG VÄXLA eller köp shift lights .Men förutom detta) MVH _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
|
Den motor som inte har minst 10% säkerhetsmarginal (som standard) är nog inte byggd än.
Jag har höjt 8-10% på flera motorer utan problem. Jag har också höjt 10% på någon där det slitaget har ökat märkbart. Det är så mycket som hänger ihop. Kolvspel, material i vevstake, kolvvikt, bor/slag förhållande mm. Jag tycker att du skall köpa en riktig elektronisk varvtalsstopp med soft cut (som stänger en cylinder åt gången) och hard cut (som slår av helt) och använda en rotor utan begränsning. Då frestar du motorn mindre och kan lungt gå upp i alla fall 5% på varvet. OK. Det bästa är ju en riktig mappad tändning = ecu. Men det är ju inte alltid tillåtet. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1078 besök totalt |