Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6769 totalt) |
Nackkrage, vara eller inte vara?
Till kommande säsong i bankörningens tecken funderar vi i vår samarbetsallians på hur vi ska förbättra säkerheten för körningen. Vi vill givetvis inte på något vis få fram fler moment som påminner om tävling, men samtidigt vill vi gärna införa en del saker som är mer knutet åt racinghållet. Då vi inte kan hitta någon information som bekräftar eller dementerar vår tanke tar vi upp det här med er som kanske sitter inne på värdefull information. Vår fråga är om det är en fördel/nackdel att använda nackkrage vid bankörningsverksamhet? Klarar nacken en smäll bättre om man har kragen eller inte? Vår tanke är att det kanske inte är alla som har råd med en lätt hjälm och då kanske kragen räddar nacken vid en ev kollision? Lista gärna era erfarenheter/synpunkter på denna fråga. Mvh Honda Performance Club, Peugeot Sport Club, Ford Motorsport Club, Nissan 200OGS _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||||
Re: Nackkrage, vara eller inte vara?
Kragen hjälper bara vid små smällar. Så fort våldet blir högre så töjer sig nacken och blir för lång för att kragen ska ge något stöd. Sen har den säkert sina fördelar komfortmässigt. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||
Min erfrarnehet av att ha nackkrage är kritisk.. Efter att pappa tjatat på mig att åtminstone prova att ha nackkrage när jag kör kart tog jag på mig en sådan men det gick inte mer än fem minuter av ett träningspass innan jag ivrigt flängde mig in i depån och kastade av mig kragen! Att bära en krage under ett race till exempel är bland det otäckaste jag varit med om, du sitter helt fast med hjälmen och kan inte röra en smula på huvudet.. Visst, ur säkerhetssynpunkt kan den vara bra men mot större smällar och stötar gör den nog ingen nytta.. Tror detta med användning av nackkrage även är väldigt olika från person till person och en van-sak men min erfarenhet av krage är kritisk som sagt..
_________________ Nils Erixon |
||||||||
Håller med Erixon.
Jag är inte heller så förtjust i nackkragar. ![]() Min erfarenhet är att karting-kidsen är bättre förare utan. Nicke (min grabb) körde iaf klart "bättre" och jämnare utan krage. Svårt att peka på orsak, men jag tror det beror på att den något inskränkta rörligheten filtrerar intrycken. Jag har tyvärr en känsla av att de måste var mycket stummare och tajtare inpassade (än vad kragarna normalt är) för att göra nytta vid en riktig stjärnsmäll. De mjuka skumplastkragarna har nog tyvärr endast en marginell effekt. (Nå'n som vet bättre?) ![]() |
||||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Jag vet inte vad jag skall tro. ![]()
|
||||||||
Jo, men bara på "lower neck". Den kommer inte att påverka upper neck som är den "klena" delen av nacken. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||
Jag har funderat på att köpa en nackkrage länge men nu är jag inte lika säker på att den gör så mycket nytta
![]() Kan man säga att den hjälper vid mindre smällar och är obekväm? Eller hjälper den inte alls och är obekväm ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||||
om nackkragen är skadlig så är det inte pga samma mekanismer som gäller om man adderar vikt till hjälmen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
NU vet jag inte hur du får det till att nackkragen skulle sitta fast i hjälmen enligt HANS-manualen. oavsett det så är nacken är inget gångjärn som viker sig vid en punkt och då den vikt sig tillräckligt så kommer vikten eller rättare sagt rörelsenergin av nackkragen möjligen att ha samma riktning som hjälmen. Kring HANS finns en mängd med forskning och det verkar inte finnas något som visar att nackkragar verkligen ger något skydd. |
||||||||
Kör man folkrace är den nog inte så dum. Då hjälper kragen till med att ta upp amåsmällarna så att man inte överanstränger nackmusklerna. Fast en tränad och stretchad nacke funkar nog nästan lika bra. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||
Det finns ju en typ som inte bara är ett U utan har lite fler stödpunkter runt om.. jag tyckte det kändes som den gav ett bra stöd dock något obekväm, ska se om jag kan hitta en bild på modellen..
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Jag kan ha missuppfattat detta med nackkrage men jag trodde den var till för att avlasta nackmusklerna när det svänger. I ett långt stint blir iallafall jag väldigt trött i nacken och har funderat på att montera ett U på stolen så att jag inte behöver hålla emot så mkt.
|
||||||||
Har svårt för att se en entydlighet i resonemanget i tråden. Åsikterna spretar rätt så mycket.
Helt ur det blå, vilka klasser förespråkar nackkrage? _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||||
Vi kom in på det där i söndags och frågan är om det kanske kan vara skadligt i sidled, så att den då alltså ger en liten extra sträckning på nacken? om man skall ha nytta av den vid småsmällar får man nog ha den rätt tajt och då blir det säkert rörelsehämmande. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Endast marginellt. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||
Jag tror att kartförare vrider mer på huvudet än racingförare. Köpte en nackkrage efter 5års tävlande, den stör mig inte alls faktiskt och nu tycker jag att det känns konstigt utan den. Skulle inte vilja ha den när jag kör gokart däremot... |
||||||||
Som jag sagt tidigare, det är en vanesak och olika från person till person, som kartförare är det rena mardrömmen enligt mig men jag kan tänka mig att det känns något bekvämare i en racebil men fortfarande inte i närheten av bekväm eller särskilt bra vid större smällar!!!
![]() _________________ Nils Erixon |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6769 totalt) |