Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg - kompressor (splittad tråd)
979 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Hm. Undrar varför man väljer en centrifugal kompressor istället för t.ex. en smidig och bra twin-screw lysholm eller liknande? De ger ju både topp-effekt och botten-vrid, medans en centrifugal vad jag förstått, ger mest topp-effekt? Å andra sidan, vad väger bilen? det kanske inte behövs så mycket mer ? Det lär väl inte vara nån direkt ändå...

Undrar spontant om det inte är en ganska liknande maskin (fast då med "riktig" kompressor ) som kommer hamna i Ford GT-40?

Hursomhelst, en imponerande maskin och ett fint bygge!! (me likey kolfiber). thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Kallerman skrev:
Hm. Undrar varför man väljer en centrifugal kompressor istället för t.ex. en smidig och bra twin-screw lysholm eller liknande? De ger ju både topp-effekt och botten-vrid, medans en centrifugal vad jag förstått, ger mest topp-effekt


Jag kommer på två tänkbara anledningar: Platsbrist och oljud.

Annars delar jag din uppfattning om att Lysholmskompressorn är en höjdare. thumbs up

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Micke Holmström skrev:

Jag kommer på två tänkbara anledningar: Platsbrist och oljud.

Annars delar jag din uppfattning om att Lysholmskompressorn är en höjdare. thumbs up


Vaddå oljud? Mysigt ljud ...

Skämt åsido. Det stämmer säkert. Plus kostnad och tyngt också.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Håller med ovanstående..
Centrifugalkompressorn ger tyvärr mycket dåligt laddtryck på låga varv..
Hade förväntat mig bättre faktikt..

Monterar man skruvkompressorn "rätt" så går de allt få den att vara förhållandevis tyst.. Man stör sig juh inte på dem på mercorna tex..

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17953



Kallerman skrev:
Undrar spontant om det inte är en ganska liknande maskin (fast då med "riktig" kompressor ) som kommer hamna i Ford GT-40?
Forden kommer väl heta "Ford GT"? Ford hade visst råkat ge bort rätten till namnet "GT 40".


Det som brukar väsnas på kompressormaskiner av "klassisk typ" är drivremmens tänder som pressar ur luft ur dreven när de går ner i spåren. Det finns kompressorhjul med hål i "tandköttet" som gör att det går tystare.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lennart Mäkinen skrev:

Det som brukar väsnas på kompressormaskiner av "klassisk typ" är drivremmens tänder som pressar ur luft ur dreven när de går ner i spåren. Det finns kompressorhjul med hål i "tandköttet" som gör att det går tystare.




verkligen?!? I industrin har det i många år varit vanligt med kuggremsdrifter av olika slag. Det har blivit mer och mer populärt på kedjors bekostnad pågrund av att det är markant tystare än kedjor (och att det inte behöver smörjas. Om dom väsnades så vid kompressordrift måste det verkligen ha varit på Hedenhös tid för nuförtiden är sådana kuggremsdrifter tysta.

Nu spårade jag av ämnet igen...

_________________
Pär Hylander
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17953



Pär Hylander skrev:


verkligen?!? I industrin har det i många år varit vanligt med kuggremsdrifter av olika slag. Det har blivit mer och mer populärt på kedjors bekostnad pågrund av att det är markant tystare än kedjor (och att det inte behöver smörjas. Om dom väsnades så vid kompressordrift måste det verkligen ha varit på Hedenhös tid för nuförtiden är sådana kuggremsdrifter tysta.

Nu spårade jag av ämnet igen...
För att fortsätta urspårningen så "pratar" jag om kompressordrivningar med ungefär 3" breda remmar och ganska grova tänder. "Raggarbilskompressorer" alltså...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg - kompressor (splittad tråd)
979 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande