| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fler TURBO hästar........
|
<< 1, 2, 3 9 besök senaste veckan (9593 totalt) |
|
Re: Fler TURBO hästar........
Hej Martin - sorry missade ditt inlägg helt. o/T - totally ang effekten påCherryn så är den vägd & uppmätt till 26? hk med nya G-tech pro Comp som skallvara väldigt exakt om man matar in alla uppgifterna Cherryn gör 0-100 på ca 5,5 sek (edit - var här på väg att skriva in lite 402-tider )
det e ju "lätt" - eller hur
K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Det måste till extra soppa om man ökar laddtrycket och det enklaste är nog ett tilläggssprut av nåt slag. Det går nog bra att använda metanol som tilläggsbränsle men jag skulle aldrig köra med ett sånt system på gatan. Om metanolen tar slut och man i alla fall trycker gaspedalen dit den hör hemma så knackar man sönder motorn rätt fort. Sen är det rätt mycket bök med en extra tank och extra pump som klarar metanol också.
Bensin finns redan i motorrummet med rätt tryck så det är bara att använda en T-koppling för att koppla in tilläggssprutet. Det skulle nog vara skäl att kolla upp bensinpumpens kapacitet. Om bensinen tar slut så brukar man märka det
Sen borde väl en V-motor ha 2 turbon för att hålla avgasrörslängderna korta men om detta är en daily driver är det kanske bättre att hålla ner nivån på modifieringarna så blir det inga problem med besiktningen eller hållbarheten heller. _________________ Sten Isaksson |
||||
Det finns fler anledningar att hålla nere modifikationerna.........Min "gullvippa" hoppar jämfota av glädje....att jag äntligen köpt en riktig bil....som inte är något objekt som ska bli jättefin, någon gång när den blir klar..... ....och hon älskar redan GPT'n.
Men lite smygtrimm måste man ju ha.....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vilka bilar...........???????????? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Kul att denna tråd fick lite fart...
Det börjar klarna en bild över hur det ska se ut. En större turbo. Extra soppa . med egna spridare och piggback. Större laddkyl. (om det fåt plats) Ny downpipe. Ang flensen på turbon......så borde jag nog bygga en ny "crosoverpipe" i alla fall. Dels ser den helt sinnessjuk ut.......och det verkar vara vanligt att den spricker.....och då kostar en nu 500 Dollar Men var sätter jag dom extra spridarna......????
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Hej
Extraspridarna brukar vara bäst och enklast att sätta på tryckröret före spjällhuset. Det ger soppan rätt bra chans och tid att blandas med luften. Turbon du är ute efter kan du hitta applikationslista för på exempelvis GIK Turbotekniks hemsida (kolla utbytesaggregat, Saab och Volvo). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Går det redan nu att gissa hur stor spridare jag kommer att behöva (mellen tummen och pekfingret) Är det någon speciell typ som passar bra till ändamålet.....eller ska jag använda samma sort som sitter på motorn ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
räkna med att spridarna skall kunna leverera bensin för ~100hk och om du tar 2st spridare från en 4cyl bil som klarar 200hk utan spridarbyte och uppställt tryck, så har du så det räcker.
ex saab 9000 200hk turbo. volvo 850/v70 turbo. etc etc _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Hej
Det enklaste sättet att räkna extraspridare är att uppskatta hur mycket effekt de ska räcka till. Vill du ha 100 hk till, behöver du spridare som flödar soppa för så mycket. Det absolut enklaste sättet är att kolla på motorns originaleffekt - som exempel, Sierra 2.0i har 115 hk original, 4 cylindrar, varje spridare ger alltså soppa för runt 115/4 = 28,75 hk (vid ett difftryck på 2,5 bar över spridaren). En Saabspridare från en motor på 200 hk ger runt 50 hk, osv. Givetvis kan man istället räkna på flöden i spridaren eftersom de är olika mycket överdimensionerade, men det här är ett enkelt sätt. De flesta tillskottssprut trivs bäst med högohmiga spridare (10-16 ohm ungefär). /Gustaf (som skriver långsamt, hehe) _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
TD04HL-15T-5 - Saab 9-3 Aero/Viggen, 9-5 Aero TD04HL-15T-6 - Saab 9000 200/225 hk TD04HL-16?-? - Volvo 850/855 T5R m.fl TD04HL-15?-? - Volvo 850/855 T5 TD04HL-18?-? - Volvo S70/V70R Vill minnas att Volvo kör med 7:ans avgashus samt T kompressor, sitter dock G kompressor i vissa aggregat. Det finns också fler bilar som har dessa aggregat, de brukar inte vara så svåra att komma över. |
||||
Tack Dude och Gustav för spridarkursen.. Ang. turbo........så står alltså bokstaven för kompressorstorlek....och siffran för avgasdelens storlek. Men vad är det för logik på bokstäverna.....T och G..?? EDIT: Tack till alla andra också....naturligtvis..!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
15,16, 18 m.fl. står för kompressorns storlek, har för mig att man använder ett värde baserat på vilket flöde den kan leverera. G, T och dylika är utförandet på kompressorhjulen.
5,6,7 och dylika är avgashusets "storlek", tillskillnad från Garret så används inte Area/Radius (känt som A/R) utan enbart area, vilken uppges i cm^2. Ett 5 hus har mao en area av 5 cm^2. TD04 är serien, mao lagerenheten och turbinens storlek. Tilläggsbeteckningen HL har något att göra med turbinen vill jag minnas. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fler TURBO hästar........
|
<< 1, 2, 3 9 besök senaste veckan (9593 totalt) |