Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fler TURBO hästar........
<<   1, 2, 3
9 besök senaste veckan (9593 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re: Fler TURBO hästar........

Martin_Ö skrev:


De mods som du beskriver är i princip exakt samma saker jag pratar om i mitt inlägg. Dock så skulle jag inte rekomendera att fimpa laddtrycksstyrningen helt om man vill ha någon som helst drifsäkerhet på sitt bygge. Sen måste jag säga att 250 hk med dina mods ur en Cherry lät optimistiskt. Sen har folk olika uppfattning om vad som är "lätt" och "enkla ingrepp" också, men det visste du säkerligen redan.


Hej Martin - sorry missade ditt inlägg helt.

o/T - totally

ang effekten påCherryn så är den vägd & uppmätt till 26? hk med nya G-tech pro Comp som skallvara väldigt exakt om man matar in alla uppgifterna

Cherryn gör 0-100 på ca 5,5 sek (edit - var här på väg att skriva in lite 402-tider )

det e ju "lätt" - eller hur

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Det måste till extra soppa om man ökar laddtrycket och det enklaste är nog ett tilläggssprut av nåt slag. Det går nog bra att använda metanol som tilläggsbränsle men jag skulle aldrig köra med ett sånt system på gatan. Om metanolen tar slut och man i alla fall trycker gaspedalen dit den hör hemma så knackar man sönder motorn rätt fort. Sen är det rätt mycket bök med en extra tank och extra pump som klarar metanol också.

Bensin finns redan i motorrummet med rätt tryck så det är bara att använda en T-koppling för att koppla in tilläggssprutet. Det skulle nog vara skäl att kolla upp bensinpumpens kapacitet. Om bensinen tar slut så brukar man märka det

Sen borde väl en V-motor ha 2 turbon för att hålla avgasrörslängderna korta men om detta är en daily driver är det kanske bättre att hålla ner nivån på modifieringarna så blir det inga problem med besiktningen eller hållbarheten heller.

_________________
Sten Isaksson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Sten skrev:

Sen borde väl en V-motor ha 2 turbon för att hålla avgasrörslängderna korta men om detta är en daily driver är det kanske bättre att hålla ner nivån på modifieringarna så blir det inga problem med besiktningen eller hållbarheten heller.


Det finns fler anledningar att hålla nere modifikationerna.........Min "gullvippa" hoppar jämfota av glädje....att jag äntligen köpt en riktig bil....som inte är något objekt som ska bli jättefin, någon gång när den blir klar..... ....och hon älskar redan GPT'n.

Men lite smygtrimm måste man ju ha.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Johan Edlund skrev:
.................Ska man köra med singelturbo så är sannolikt MHI TD04 det bästa alternativet, förmodligen så bör man då minst satsa på en TD04HL-16T-6 så att det räcker till 300 hk. Sitter på ett flertal bilar och finns vanligen att hitta utan att att bli tvungen att lägga ut några stora summor samtidigt som aggregatet har bra svar och hög verkningsgrad.



Vilka bilar...........????????????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Kul att denna tråd fick lite fart... thumbs up

Det börjar klarna en bild över hur det ska se ut.

En större turbo.
Extra soppa . med egna spridare och piggback.
Större laddkyl. (om det fåt plats)
Ny downpipe.

Ang flensen på turbon......så borde jag nog bygga en ny "crosoverpipe" i alla fall.
Dels ser den helt sinnessjuk ut.......och det verkar vara vanligt att den spricker.....och då kostar en nu 500 Dollar

Men var sätter jag dom extra spridarna......????


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5897



Hej

Extraspridarna brukar vara bäst och enklast att sätta på tryckröret före spjällhuset. Det ger soppan rätt bra chans och tid att blandas med luften.

Turbon du är ute efter kan du hitta applikationslista för på exempelvis GIK Turbotekniks hemsida (kolla utbytesaggregat, Saab och Volvo).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Extraspridarna brukar vara bäst och enklast att sätta på tryckröret före spjällhuset. Det ger soppan rätt bra chans och tid att blandas med luften.



Går det redan nu att gissa hur stor spridare jag kommer att behöva (mellen tummen och pekfingret)
Är det någon speciell typ som passar bra till ändamålet.....eller ska jag använda samma sort som sitter på motorn ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

räkna med att spridarna skall kunna leverera bensin för ~100hk och om du tar 2st spridare från en 4cyl bil som klarar 200hk utan spridarbyte och uppställt tryck, så har du så det räcker.
ex saab 9000 200hk turbo.
volvo 850/v70 turbo.
etc etc

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5897



Hej

Det enklaste sättet att räkna extraspridare är att uppskatta hur mycket effekt de ska räcka till. Vill du ha 100 hk till, behöver du spridare som flödar soppa för så mycket. Det absolut enklaste sättet är att kolla på motorns originaleffekt - som exempel, Sierra 2.0i har 115 hk original, 4 cylindrar, varje spridare ger alltså soppa för runt 115/4 = 28,75 hk (vid ett difftryck på 2,5 bar över spridaren).

En Saabspridare från en motor på 200 hk ger runt 50 hk, osv. Givetvis kan man istället räkna på flöden i spridaren eftersom de är olika mycket överdimensionerade, men det här är ett enkelt sätt.

De flesta tillskottssprut trivs bäst med högohmiga spridare (10-16 ohm ungefär).

/Gustaf (som skriver långsamt, hehe)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



ButterflyRacing skrev:
Johan Edlund skrev:
.................Ska man köra med singelturbo så är sannolikt MHI TD04 det bästa alternativet, förmodligen så bör man då minst satsa på en TD04HL-16T-6 så att det räcker till 300 hk. Sitter på ett flertal bilar och finns vanligen att hitta utan att att bli tvungen att lägga ut några stora summor samtidigt som aggregatet har bra svar och hög verkningsgrad.



Vilka bilar...........????????????


TD04HL-15T-5 - Saab 9-3 Aero/Viggen, 9-5 Aero
TD04HL-15T-6 - Saab 9000 200/225 hk
TD04HL-16?-? - Volvo 850/855 T5R m.fl
TD04HL-15?-? - Volvo 850/855 T5
TD04HL-18?-? - Volvo S70/V70R

Vill minnas att Volvo kör med 7:ans avgashus samt T kompressor, sitter dock G kompressor i vissa aggregat. Det finns också fler bilar som har dessa aggregat, de brukar inte vara så svåra att komma över.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Johan Edlund skrev:



TD04HL-15T-5 - Saab 9-3 Aero/Viggen, 9-5 Aero
TD04HL-15T-6 - Saab 9000 200/225 hk
TD04HL-16?-? - Volvo 850/855 T5R m.fl
TD04HL-15?-? - Volvo 850/855 T5
TD04HL-18?-? - Volvo S70/V70R

Vill minnas att Volvo kör med 7:ans avgashus samt T kompressor, sitter dock G kompressor i vissa aggregat. Det finns också fler bilar som har dessa aggregat, de brukar inte vara så svåra att komma över.


Tack Dude och Gustav för spridarkursen.. thumbs up

Ang. turbo........så står alltså bokstaven för kompressorstorlek....och siffran för avgasdelens storlek.

Men vad är det för logik på bokstäverna.....T och G..??

EDIT: Tack till alla andra också....naturligtvis..!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



SAAB 9000 Turbo CSE 200hk har en T25:a...inte en Mitsu (det hade i alla fall vår 95:a)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



15,16, 18 m.fl. står för kompressorns storlek, har för mig att man använder ett värde baserat på vilket flöde den kan leverera. G, T och dylika är utförandet på kompressorhjulen.
5,6,7 och dylika är avgashusets "storlek", tillskillnad från Garret så används inte Area/Radius (känt som A/R) utan enbart area, vilken uppges i cm^2. Ett 5 hus har mao en area av 5 cm^2.

TD04 är serien, mao lagerenheten och turbinens storlek. Tilläggsbeteckningen HL har något att göra med turbinen vill jag minnas.
Citera
Skruva banåkabil
Fler TURBO hästar........
<<   1, 2, 3
9 besök senaste veckan (9593 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande