Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3086 besök totalt |
H&R Camberinställning
Har någon testa H&Rs Camberjusteringsbultar? Går inte att ställa camber på min bil och slitaget på däcken (215/40-17") är enomrt just nu. Någon som har några erfarenheter _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Re: H&R Camberinställning
Jag skulle tro att du skall kolla upp toe-in:en istället. Camber brukar sällan ge slitage hur konstigt det än kan låta. Sedan måste jag vara lite forumpolis också. ![]() Kolla reglerna för signaturen! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Senast jag gjorde hjulinställning sa han till mig att det var cambern var fel. Däcken slits på insidan. Dom kosta iaf bara 500 för en sats så det får väl va värt det.
Sorry för signaturen. Men nu står hela mitt namn. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
En cambervinkel som du beskriver är väl vad man
egentligen vill ha på bana? Dvs hjulen "lutar" inåt motorrummet. (Ger hjulet rätt vinkel mot marken vid kurvtagning). Min framvagnsverkstad brukar alltid säga att det följer med på köpet på sänkta bilar (självklart när man tänker efter). Kompenseras med toe-in, vilket ger jämnare slitage, vilket ju inte sparar pengar, men är säkrare. Själv funderar jag på att öka min camber genom att byta till M3-bussningar som flyttar ut navet ytterligare, bara för att ge bästa resultat på bana ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Halloj o välkommen! (ser att mitt email kom fram
![]() Kanon att du la till signatur ![]() ------- Jag kan bara instämma med Nisse. Jag har kört med massa negativ camber på min framhjul (-3 grader) utan att det slets snett alls nästan. Men då hade jag noll toe! _________________ ![]() |
||||
Jag har ett papper någonstans på min senaste hjulinställning men jag hittar inte det. Jag beställer dom där camberbultarna iaf så får vi se om det blir bättre. Bilen är ju rejält sänkt med 40mm och med 17".
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Hoppas du läst det här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php (ligger under "Best of... sparade kanontrådar") _________________ ![]() |
||||
STOP! om jag minns rätt så åker du E30. Kan då göra dig besviken på att det inte ger med camber om du sätter dit M3:ans bussningar. Topplagringarna är nämligen samma på alla E30. Nu kommer vi dock till det skojjiga. Det finns en "Camberkorrektionsbussning för kraschade bilar" (fritt översatt)!!! F**n tro ätt. Dethär är ngt man kom på för att klassa in i Grp.N. PUNKT! ![]() Mao en topplagring som ger ca 0,5 grader extra camber. Låter som ingenting, men ger massor på kännslan. Ihop med bussningen jag beskriver under blir det ![]() Du kan även montera M3:ans bumerangbussning. From -89 sep (lite osäker på månaden) är den nämligen både helfylld och excentrisk. Detta ger då mer caster. Stabilare inbromsningar och mer grepp i kurvorna då man får mer "cambergain by turn". MVH Herr ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Camber, caster det går väldigt lätt runt i huve't
![]() Camber är väl hjulets lutning i bilens "bredd"-led? Caster är väl fjäderbenets lutning i bilens längsled? Men Andreas, är jag helt ute och cyklar när jag tror att M3:ans länkarmsbussning (bakre), som ju är excentrisk, och flyttar ut länkarmen några millimeter (och visserligen även mer caster) bör vara ett steg åt rätt håll? Dvs den bör ge lite mer av både camber och caster, eller? Svårt det här ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
H&R själva rekomenderar att man använder deras Camberjusteringsbultar. Konstigt vore väl annars!
![]() http://www.hrsprings.com/site/products/triplec.html Jag tycker de verkar smarta! Till Polon kostar de 480:- paret. Jag är ju i behov av att få lite mer negativ camber på Polons framhjul och funderar på att montera sådana justerbultar när jag monterar H&R-cupkitet. Jag försökte följa diskutionerna i tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=829 Men måste säga att jag inte hängde med varför det inte skulle fungera!?! ![]() H&R säger ju att man skall kunna justera camber från +3 till -3. Tacksam för råd och tips! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Visst är det "rätt väg" att gå! ![]() Men mer camber kommer du inte få pga den bussningen. Snarare mindre. Men det är så ytterst marginellt att det inte spelar ngn roll. Knappt mätbart. Dyra dock. 918kr st, ca 3 ggr mot de ickeexcentriska, är det priset jag fick för nga år sedan. ![]() Topplagringarna minns jag inte priset på...men det kan gå att fixa billigare lösningar om man har lite tur...och is i magen. Med bibehållen komfort. Hoppas det löser sig bra för dig, annars vet du var jag finns... ![]() |
||||
De excentriska topplagringarna (31 33 1 139 484) kostar precis samma som vanliga, 576:-/st betalade jag för ett år sedan. Ett litet tips, de kommer utan fästskruvar (31 33 1 092 886). Köp dessa så slipper du flytta över de gamla. Visserligen lätt och problemfritt men hur kul är det?. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Hur stort är ditt bibliotek med BMW reservdelsnummer, Gunnar?
![]() ![]() Tack för tipsen, du kan lita på att alla nummer finns nerskrivna i anteckningsboken. Just nu börjar det bli många projekt och mycket pengar som skall till ![]() ![]() Dags att börja prioritera, en sak i taget osv. ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Peeter: De där bultarna verkar ju käcka, lite fler justering möjligheter
![]() Har du forskat på priser på dessa, ett par bultar kan ju inte vara så dyra? Men man har ju blivit förvånad förr ![]() Ger mig på prisforskning i morgon. _________________ Peter Karlsson |
||||
![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
okej för jag snackade med Hasse idag på MH och han mumlade om att han precis hade fått in prislistorna från H&R, men han var ju inte riktigt säker på priserna så han också
![]() _________________ Peter Karlsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3086 besök totalt |