Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
H&R Camberinställning
3086 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3340


Trådstartare
H&R Camberinställning

Har någon testa H&Rs Camberjusteringsbultar? Går inte att ställa camber på min bil och slitaget på däcken (215/40-17") är enomrt just nu. Någon som har några erfarenheter

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re: H&R Camberinställning

RS 1800 skrev:
Har någon testa H&Rs Camberjusteringsbultar? Går inte att ställa camber på min bil och slitaget på däcken (215/40-17") är enomrt just nu. Någon som har några erfarenheter


Jag skulle tro att du skall kolla upp toe-in:en istället. Camber brukar sällan ge slitage hur konstigt det än kan låta.

Sedan måste jag vara lite forumpolis också.
Kolla reglerna för signaturen!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3340


Trådstartare
Senast jag gjorde hjulinställning sa han till mig att det var cambern var fel. Däcken slits på insidan. Dom kosta iaf bara 500 för en sats så det får väl va värt det.

Sorry för signaturen. Men nu står hela mitt namn.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034



En cambervinkel som du beskriver är väl vad man
egentligen vill ha på bana? Dvs hjulen "lutar" inåt motorrummet.
(Ger hjulet rätt vinkel mot marken vid kurvtagning).

Min framvagnsverkstad brukar alltid säga att det följer med på köpet på
sänkta bilar (självklart när man tänker efter). Kompenseras med toe-in,
vilket ger jämnare slitage, vilket ju inte sparar pengar, men är säkrare.

Själv funderar jag på att öka min camber genom att byta till M3-bussningar
som flyttar ut navet ytterligare, bara för att ge bästa resultat på bana

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Halloj o välkommen! (ser att mitt email kom fram )

Kanon att du la till signatur thumbs up

-------

Jag kan bara instämma med Nisse. Jag har kört med massa negativ camber på min framhjul (-3 grader) utan att det slets snett alls nästan. Men då hade jag noll toe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3340


Trådstartare
Jag har ett papper någonstans på min senaste hjulinställning men jag hittar inte det. Jag beställer dom där camberbultarna iaf så får vi se om det blir bättre. Bilen är ju rejält sänkt med 40mm och med 17".

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Hoppas du läst det här:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=829

(ligger under "Best of... sparade kanontrådar")

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Christian Jansson skrev:
Själv funderar jag på att öka min camber genom att byta till M3-bussningar
som flyttar ut navet ytterligare, bara för att ge bästa resultat på bana


STOP!

om jag minns rätt så åker du E30.
Kan då göra dig besviken på att det inte ger med camber om du sätter dit M3:ans bussningar. Topplagringarna är nämligen samma på alla E30.

Nu kommer vi dock till det skojjiga. Det finns en "Camberkorrektionsbussning för kraschade bilar" (fritt översatt)!!! F**n tro ätt. Dethär är ngt man kom på för att klassa in i Grp.N. PUNKT!
Mao en topplagring som ger ca 0,5 grader extra camber. Låter som ingenting, men ger massor på kännslan. Ihop med bussningen jag beskriver under blir det thumbs up på både gata och bana. Men som jag sagt tidigare, de är dyra.

Du kan även montera M3:ans bumerangbussning. From -89 sep (lite osäker på månaden) är den nämligen både helfylld och excentrisk.
Detta ger då mer caster.

Stabilare inbromsningar och mer grepp i kurvorna då man får mer "cambergain by turn".

MVH Herr


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034



Camber, caster det går väldigt lätt runt i huve't

Camber är väl hjulets lutning i bilens "bredd"-led?
Caster är väl fjäderbenets lutning i bilens längsled?

Men Andreas, är jag helt ute och cyklar när jag tror
att M3:ans länkarmsbussning (bakre), som ju är excentrisk,
och flyttar ut länkarmen några millimeter (och visserligen även
mer caster) bör vara ett steg åt rätt håll?

Dvs den bör ge lite mer av både camber och caster, eller?
Svårt det här

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



H&R själva rekomenderar att man använder deras Camberjusteringsbultar. Konstigt vore väl annars!
http://www.hrsprings.com/site/products/triplec.html
Jag tycker de verkar smarta!
Till Polon kostar de 480:- paret.
Jag är ju i behov av att få lite mer negativ camber på Polons framhjul
och funderar på att montera sådana justerbultar när jag monterar H&R-cupkitet.
Jag försökte följa diskutionerna i tråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=829
Men måste säga att jag inte hängde med varför det inte skulle fungera!?!
H&R säger ju att man skall kunna justera camber från +3 till -3.
Tacksam för råd och tips!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Christian Jansson skrev:
Camber, caster det går väldigt lätt runt i huve't

Camber är väl hjulets lutning i bilens "bredd"-led?
Caster är väl fjäderbenets lutning i bilens längsled?

Men Andreas, är jag helt ute och cyklar när jag tror
att M3:ans länkarmsbussning (bakre), som ju är excentrisk,
och flyttar ut länkarmen några millimeter (och visserligen även
mer caster) bör vara ett steg åt rätt håll?

Dvs den bör ge lite mer av både camber och caster, eller?
Svårt det här


Visst är det "rätt väg" att gå! thumbs up
Men mer camber kommer du inte få pga den bussningen.
Snarare mindre. Men det är så ytterst marginellt att det inte spelar ngn roll. Knappt mätbart.

Dyra dock. 918kr st, ca 3 ggr mot de ickeexcentriska, är det priset jag fick för nga år sedan.

Topplagringarna minns jag inte priset på...men det kan gå att fixa billigare lösningar om man har lite tur...och is i magen. Med bibehållen komfort.

Hoppas det löser sig bra för dig, annars vet du var jag finns...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1681

Namndispens
Namndispens

Vad kör du med för inställning på camber och toe nu Magnus? Funderar på om jag skall ändra inställningar nu när jag köpt r-däck men har kvar standard chassi. (Vi har ju ganska lika bilar)
/Johan

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Kör med -3 grader o noll toe sen i somras... även med vinterdäcken

Har inte slitit snett iaf!

_________________
Magnus Thomé
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



AL skrev:
Christian Jansson skrev:

Men Andreas, är jag helt ute och cyklar när jag tror
att M3:ans länkarmsbussning (bakre), som ju är excentrisk,
och flyttar ut länkarmen några millimeter (och visserligen även
mer caster) bör vara ett steg åt rätt håll?


Dyra dock. 918kr st, ca 3 ggr mot de ickeexcentriska, är det priset jag fick för nga år sedan.

Topplagringarna minns jag inte priset på...men det kan gå att fixa billigare lösningar om man har lite tur...och is i magen. Med bibehållen komfort.


De excentriska topplagringarna (31 33 1 139 484) kostar precis samma som vanliga, 576:-/st betalade jag för ett år sedan. Ett litet tips, de kommer utan fästskruvar (31 33 1 092 886). Köp dessa så slipper du flytta över de gamla. Visserligen lätt och problemfritt men hur kul är det?.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034



Hur stort är ditt bibliotek med BMW reservdelsnummer, Gunnar?


Tack för tipsen, du kan lita på att alla nummer finns nerskrivna i
anteckningsboken.

Just nu börjar det bli många projekt och mycket pengar som skall
till

Dags att börja prioritera, en sak i taget osv.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Peeter: De där bultarna verkar ju käcka, lite fler justering möjligheter Bör ju passa Luposar också med tanke på att vi har samma framvagn...

Har du forskat på priser på dessa, ett par bultar kan ju inte vara så dyra? Men man har ju blivit förvånad förr

Ger mig på prisforskning i morgon.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Barbapappa skrev:
Peeter: De där bultarna verkar ju käcka, lite fler justering möjligheter Bör ju passa Luposar också med tanke på att vi har samma framvagn...

Har du forskat på priser på dessa, ett par bultar kan ju inte vara så dyra? Men man har ju blivit förvånad förr

Ger mig på prisforskning i morgon.

Jag skrev att de kostar 480:- paret!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Peeter: Man kanske skulle läsa inläggen lite nogrannare
480:-/paret låter mycket bra, handlar du direkt från H&R då eller, för det som jag fick var nästan det dubbla

_________________
Peter Karlsson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3340


Trådstartare
Fick samma pris på MH Styling i Göteborg

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



okej för jag snackade med Hasse idag på MH och han mumlade om att han precis hade fått in prislistorna från H&R, men han var ju inte riktigt säker på priserna så han också Vi får hoppas att han kommit till insikt tills på måndag för då skulle han återkomma med korrekt pris.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Allmänt banåkaforum
H&R Camberinställning
3086 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande