Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318 is -90 | 1, 2, 3 >> 10054 besök totalt |
Hallå där!
Då är det dags för mig att komma ut ur garderoben... Och ansluta mig till iS-ligan! Egentligen smög jag med redan i november men nu tänkte jag bli lite mer aktiv och inte minst avlasta AL och Maz. Dessa har nämligen varit bollplank sedan inköpet och medan AL gett en massa nyttiga grunder så har Maz fått mer och mer detaljerade BMW-frågor (eftersom jag träffar honom degligen på jobbet). Eftersom Maz är Alfafantast (och inte ens vet vad BMW:n har för bakaxel!!!) så gav han mig rådet att komma över min blygsamhet och outa mig bland modell-kompisarna här på Rejsa - så Hej på er! Så här såg kärran ut sist jag såg den - har stått avställd i en lada sedan inköpet Låt oss så här inledningsvis slå fast en sak: Jag är fullkommligt nollad vad gäller allt som har med skruvande att göra. Så var snälla att inte fråga mig någonting eftersom det är högst troligt att det jag svarar är sådant som andra berättat för mig (läs Maz & AL) eller också sådant som jag läst mig till. Bilen "ganska" orginal vad jag vet - jag köpte den i Blekinge och körde den tvärs över landet till mina föräldrar i Kågeröd (en by som inget hört talas om om det inte vore för Ring Knutstorp där undertecknad hängt mer än hälsosamt ofta) och sen dess har jag som sagt inte sett bilen. Tiden sedan dess har ägnat åt att projektera Insamlat hittills: M3 Bilstein club sport fjädrar och dämpare Däck, Bridgestone RE540S Fälgar, 15" Kryssekerorginalare Glasfiberstol OMP Grp N-chip Beställes inom kort: Bromsklossar Ferodo DS 3000 och stålomspunna bromsslangar Godridge från Rallyimport BMW orginal M3 övre fjäderbenslagringar (någon som gör egna? behöver inte vara ställbara, lite bättre camber önskas men att man fortfarande kan använda "stora fjädrar". Observera att jag egentligen inte vet vad jag pratar om, bara att jag fått rådet att "fixa bättre vinklar"...) Tid beställd hos 02-depån för montering av ovanstående samt Ställbar främre 22mm krängningshämmare (Lennarts egntillverkade) Excentriska bomurangbussningar Den observante noterar att ingen bur finns nämnd och det är helt i sin ordning. Ambitionen är nämligen att prova på att köra på bana nu första året och sen eventuellt köra tex BMW-klubbens standardcup nästa år. Tidigare praktiska racingerfarenheter sträcker sig till en karriär som gocartförare under några år lågstadiet medan jag på senare tid varit ivrig påhejare till farsgubben när han med framgång slagits mot Trubbnosar, R8:or, NSU:ar och Abarthar med sin DKW F12 i Räcerhysteriska klubbens 1000cc-cup. _________________ Dan Byström |
||||||
haha var ju bara tvungen Ställer några frågor till i alla fall vad kostade club sport dämparna och fjädrarna? Har du lite mer info om dom? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Maz trodde att någon skulle hugga på dom stora bilderna - nej, jag är inte duktig på sånt heller... Fjädrar och dämpare köptes begagnade av Daniel Gudmundsson (BMWSC) och han hade haft dom på sin M3:a E30. Efter en sväng på Ringen så bytte han fjädrar och dämpare för att det var för hårt för den ojämna beläggningen på Ringen. Sa han. Så utifrån detta så är min övriga info: Dom är troligen ganska hårda. AL erbjöd sig att räkna Hertz och sånt men eftersom grejerna ligger i bilen som står i ladan som finns i Skåne så får det vänta tills i Mars. Jo, dom kostade 4000 förresten, men jag har ingen aning om det var dyrt eller billigt - skulle tro att det kostar typ det dubbla nytt (kolla tex GA i Hässleholm, www.lindberg-import.com). Inget ställbart eller så. Ser du, jag fick minsann till ett svar ändå! Själv då - vad sitter du på för anläggning? (Har kollat din bil här på sidan) Har du mekat i allt som fanns på önskelistan? Något du känner jag har missat som jag borde ha på min bil (för väghållning - lättning och avgas tar jag senare)? Önskar jag kunde ge lite körupplevelse-feedback på min bil men du får ge dig till tåls tills mitten april då jag tänkte ta oskulden med en licenskurs på Knutstorp. _________________ Dan Byström |
||||||
Tackar för den infon
Nu ska vi se *host-host* önskelistan var visst Bussningar i Delrin till hela chassiet *köpt till bärarmarna fram men ej monterat Sittastillstol *form lånad men stol en gjuten... Justerbara topplagringar *varken köpt eller tillverkat R-däck *blir kanske inköp en vacker dag... LEDA-chassie *blir lite för dyrt... så jag tänkte revidera till något betydligt billigare avsaknad av garage och ekonomi har hindrat en del... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Nu ska vi se *host-host* önskelistan var visst
Bussningar i Delrin till hela chassiet *köpt till bärarmarna fram men ej monterat Sittastillstol *form lånad men stol en gjuten... Justerbara topplagringar *varken köpt eller tillverkat R-däck *blir kanske inköp en vacker dag... LEDA-chassie *blir lite för dyrt... så jag tänkte revidera till något betydligt billigare avsaknad av garage och ekonomi har hindrat en del...[/quote] Jag förstår vad du menar... Bor i lägenhet i Gbg så mekarmöjligheterna är sådär... Därför kommer basecamp att vara Skåne där det åtminstånde finns lite möjligheter. En anledning till att det blev en iS (s:et på bakluckan är väl lite större än i:et eller? Har bara ett tramsigt m på min så jag vet inte säkert) är att den är bra från början (i relation till pris) sägs det. Kan tänka mig att många av dom ouppfyllda önskelistorna är just ouppfyllda därför att man kör lite orginal och kommer då på att den egentligen är fullt tillräcklig som den är till det man använder den. Så borde man naturligtvis gjort som den nybörjare man är - men sen började man surfa här på forumet... _________________ Dan Byström |
||||||
Ser ut att vara en trevlig bil det där.
Blir kul att följa ännu en is-ägare. Angående is och storleken på det s som sitter klistratbaklucka så är det samma storlek som i. Alltså is och inte iS. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Jag har förstått att man är väldigt unik om man kör is Skönt att ha många att fråga! (Läste om din insats i Bilsport! ) Då säger vi att det är ett litet "s"! Jag har som sagt ett "m" som nå'n tjomme kletat dit så där lite charmigt snett... Har en bättre begagnad lucka liggande (pga rost i "orginalluckans" nederkant, dock fel färg) och när den så småningom åker på så blir det troligen varken "m" eller "is" på den. _________________ Dan Byström |
||||||
Fråga på du. Svaren kommer efter förmåga. Alltd är det någon som vet. Jag har för övrigt ett projekt på gång till min baklucka. Här är en länk Än så länge enbart i digital form och inte riktigt färdig ännu. Några extra emblem ska köpas plus ett lån från 325e ska genomföras först. Jag blir nog ensam om det misstänker jag.. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Är det dekaltrimning på g eller vad är det den där 325 e ska donera? Har läst mycket om BMW de senaste månaderna men aldrig stött på 325 e tidigare! Vad har du i görningen Anton?! Varför inte snickra ihop ett "CSN"-märke istället? 2/3:edelar finns ju färdigt redan på lättade M3:an... Sonen till en av cheferna på jobbet kör omkring med en S60 RR. Tror dock inte att han har så mycket mer "R" i den än orginal... _________________ Dan Byström |
||||||
Misstänker att det är 318is.se som ska stå på luckan En sida som ska bli roligt att se....när den blir klar _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
(ska öppna mina sinnen lite mer...) _________________ Dan Byström |
||||||
CSN? Det går ju inte jag jobbar ju..
Det ska stå 318is.se 325e ska donera ett e till emblemet. Finns listat som egen reservdel. Projektet omfattar även hemsidan så det går lite segt. Finns lite uppbyggt, bland annat en bra gästbok, men det behövs mer. Det kommer så fort jag orkar och har tid. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Jaha, då har har bilen kommit tillbaka från 02-depåns kurortsgarage och i helgen fick jag äntligen möjlighet att känna på den Visserligen bara på vanlig väg och med halvtaskiga sommardäck men ändå!
Följande uppdateringar kan rapporteras: *M3 Bilstein Clubsport fjädrar och dämpare *22mm ställbar krängningshämmare fram *BMW "orginal grpN" topplagringar ("30 minuters" camberjustering) *Powerflex bussningar (polyeurotan (stavning?) till orginalhämmare 14mm bak) *Nya bromsskivor *Ferrodo DS 3000 belägg fram och bak *Stålomspunna teflonbromsslangar *Nya vätskor i motor, bromssystem, diff och växellåda *GrpN chip *Nysvetsat 2.5" avgassystem från katen och bakåt med borttagen flamdämpare och med en liten Simonsdämpare *OMP glasfiberstol Jag hade förmånen att köra ner en M3:a till Skåne och fick då en utmärkt referens när jag satte mig i min is. Till min förvåning kändes min bil bekväm i jämförelse! Jag har valt att behålla orginal hämmare bak eftersom jag inte har satt på (min nyinförskaffade ) bromsad diff ännu. Har fått för mig att innerhjulet inte lyfter lika lätt om bakändan får vara lite mjukare (rätta mig gärna om jag har fel!). 195/60-däcken av konsummärke tror jag också bidrog till den något mjuka känslan och jag är ganska säker på att r-däcken kommer att göra intrycken lite rejsigare. Nåja, det var en fantastisk upplevelse i alla fall Tror att den är perfekt för en nybörjare som jag. Här kommer lite bilder från helgen! _________________ Dan Byström |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318 is -90 | 1, 2, 3 >> 10054 besök totalt |