Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Videoanalys: Varför Schumacher är överlägsen
1542 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Jag har inte sett hela videon, för mitt ljud pajade ur.
Men den verkade intressant. Någon får gärna bekräfta det.

Jämför data mellan olika förare med gaspådrag och medelhastighet osv.
Såg ut som man kunde lära sig nåt.

http://molinier.thomas.free.fr/msdrivingstyle.wmv

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag vill påstå att det mesta av just gaspedalkänsligheten hos en förare är mindre viktig nu än när den där filmen gjordes tack vare elektroniken.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

coooolt.

jag skulle vilja se ett par andra förare också. typ häkkinen m.fl. för att få en schysst överblick.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Verkar inte som Herberts bil hade mindre downforce än Schumachers? Herbert hinner ju i kapp på hastighet, då borde han inte kunna hålla lika hög fart genom svängen.

Det gör iofs inte filmens resonemang ogiltigt, Schumacher kör fortfarande med annan stil och mycket jämnare.

Någon som vet var man kan få tag på mer sånnthär material? Det är ju mycket intressant!

Tack Erik!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det var i ett nummer av F1 racing förra året en ganska omfattande artikel om just detta. Schumacher samt Barrichello jämfördes.

Då var även bromsdiagram med i graferna.
Mycket intressant. thumbs up
Jag ska se om jag kan hitta tidningen och se vilket nummer det var.

Gbg
Här sen Nov 2004

Sweet, då vet man vad man skall träna på inför uppkörningen

Täby
Här sen Feb 2003

Himla kul med detaljerad dataloggning, speciellt i en långloppsbil där man kör samma bil med samma inställningar.

Angående Rubens vs. Schumi så kör ju Rubens med högerbroms så där kunde man se att han inte hade någon stödgas in mot apex, om jag inte missminner mig.

När det gäller F1 så är mitt intryck att förarparen i teamen har blivit jämnare på kvalen än vad man var förr. Vad det nu kan bero på, kanske elektroniken?

En annan sak vid utvärdering är det här med rattvridandet, är det olika beroende på om man har överstyrt eller understyrt? Jag tycker det känns som att man rattar mer när man har överstyrt, men det kanske är inbillning eller också är det jag som inte riktigt vet vad jag skall göra när jag har understyrt utan mest accepterar och sitter och väntar?

#24, #64, #88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jonnie Herbert besvarar frågan om Ayrton Sennas körning vi hade för ett par veckor sedan. (I tråden om hans gasteknik i en std.bil på Suzuka.) JH säger att den mest extreme av alla nog varit AS, 0%-100%-0%-100%-0%-100%...

Det är en intressant (och något självklar) tes som bekräftas. Ta det lite lugnare/mjukare så går det fortare. En teknik jag för egen del definitivt skall anamma över QH-krönet. Släppa lite i uppförsbacken, eventuellt vänsterbromsa för att kunna gå på tidigare med framförallt mycket mjukare. Inte machoköra med hjullyft som idag och sedan bromsa hårt och med en orolig bakdel styra in...

Typ som Duvalls karaktär säger till Penns i "Colors"
Duvall: - "You ever heard the story about the older bull and the younger bull standing on a hill looking out over a field with cows?"
Penn: - "No."
Duvall: - "Well you see, the younger bull said to the older, let's run down there and fuck one of those cows! The older bull then turned to the younger and said, No, let's walk down there and fuck em'all!"

1542 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande