| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utformning ventiler
|
1 besök senaste veckan (14529 totalt) |
|
Utformning ventiler
Zetec ventil
Vad har den slipade radien innanför sätesytan för uppgift vid pilen
Bmw ventil
Där finns ju ingen radie..vet dock inte om det är en original ventil...men det vet säkert JanneZ3
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Det är en original ventil vad jag vet...köpte en fabriksny topp komplett med ventiler
|
||||
|
Ja tanken jag hade var att det skulle öka flödet vid låga lyft. Står i varje trimbok som finns å köpa.
De flesta nöjer sig med att slipa bort kanten på baksidan av ventilen så det blir mer utrymme/bättre flöde när ventil börjar öppna. Jag har snöat in på att det ska vara runda fina radier för bästa flöde därav inga kanter på mina ventiler. mjuka fina ytor, var å en blir salig på sin tro Sen finns det väl inget mer mytomspunnet än
hur ett topplock ska se ut
Så här ser BMW: 2,8 ventiler ut när dom är orginal
Efter jag filat en stund
Varför dom är så porrigt blanka är att jag ville undvika brottanvisningar, nästa gång jag tar isär motorn kommer jag svarva ner diametern på självaskaftet av ventilen 1 mm Fast då ryker dom väl bara av
Samma tankesätt för vetilsäterna. _________________ Jan Ekehage |
||||
Vad har du för skaft storlek nu? Mina har 6 mm
|
||||
Både S50 (M3) och M52 (2,8) har 6 mm ventiler. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Hur har du gått tillväga för att få dem så blanka och fina? _________________ William Ekström |
||||
|
En relaterad men lite OT-fråga: Ska man inte vara försiktig när man slipar avgasventiler?
om de är natriumkylda finns ju onekligen en risk för riktigt otrevliga överraskningar om man slipar för mycket. Eller är det bara en skröna? _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Blod svett å tårar smärgelduk, våtslippapper å autosol. tar en stund å få bort alla små repor
Säkert helt onödigt arbete från min sida igentligen men det ser så vackert ut när dom står där blanka å fina innan ihopsättningen
_________________ Jan Ekehage |
||||
Har funderat på det åså men det är ju så lite man tar bort så jag tänkte det är nog ingen fara å andra har gjort det innan mig.
Är det inte bara ett speciell tillverkningsmetod när man gör ventilen så den tål värme bättre.Fast man kanske sabbar egenskaperna om man börjar bearbetaventilen Så länge det håller så är det ju lungt men skulle det skita sig så är det bara å inse att man gjorde fel. Ända sättet jag lär mig på
Trial and error
||||
Du blandar ihop natriumkylning och stelit beläggning. Natriumet finns inne i ventilen och kan komma fram om man slipar för mycket, är det stelitbeläggning får de inte bearbetas alls. |
||||
|
De natriumkylda ventilerna som sitter i toppen på mazda 323 GT-R har ett hålrum i mitten som är fyllt. Enl. verkstadshandboken får man inte bara kassera dom utan de skaftet ska sågas av och innehållet ska tömmas (slänga i ventilerna) i en hink med vatten. Vad som sedan ska göras med vattnet kommer jag inte ihåg.
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
om jag minns kemilektionerna rätt så ska man nog inte hälla natrium i vatten efter som det reagerar nå't så in i h***e med just vatten. Vill minnas att fotogen eller diesel
är en bra förvaringsplats. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Tror det var just det som var tanken.. Att oxidera (eller vad det nu är för reaktion) natriumet och på så vis "bli av" med det.. Eftersom det är en relativt smal sträng inuti ventilen blir det inte så stor area som exponerar samtidigt så reaktionen blir nog inte så häftig. Just Natrium är väl dessutom en av de "snällare" alkalimetallerna.. |
||||
Jag tror det är det som är meningen att få ventilerna neutraliserade. När jag tänker efter så skulle man bara kapa ett snitt med bågfilen så att natriumet exponerades. Sen i med dom i vattnet. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
|
Slipningen på Zetec-ventilen brukar kallas "backcut".
I en gammal "Race Tech" så var det en artikel om flöde hos ett par olika ventiler, man hade då flödestestat en platt, en konisk och en radie-ventil. Ventilen med radie fungerar bäst vid höga lyft, den platta ventilen vid låga lyft och den koniska vid medelhöga lyft. Men det finns ju också andra aspekter såsom vikt att tänka på. |
||||
Ne ta bort kanten bara, precis som på första bilden du la upp i denna tråd. då får du lite bättre flöde. Polera är nog inte nödvändigt, det är bara jag som har för mycket fritid
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Utformning ventiler
|
1 besök senaste veckan (14529 totalt) |