| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS 1800 -94
|
27 besök senaste veckan (38765 totalt) |
Så här stog det på http://server.starwebb.se/~streetper Beskrivning: Primärt designad för racingmotorer som använder racetändning, turboaggregat och kompressorer. Höljet är tillverkat i silikon som är resistent för extremt höga temperaturer, och är utvecklat för rymdindustrin. Exklusiv 2.5mm metallisk induktansdämpning som obegränsat dämpar EMIn, gör att denna kabel kan användas på fordon med alla slags tändning och LPG motorer. Kan monteras i de flesta original tändkabelhållarna.
Jag tolkar det som att man får med hattarna men kan ändå montera ihop kablarna med original hattar . _________________ --VVTS-- |
||||||
|
Såg att det uppkommit frågor angående tändkablarna från Magnecor.
Det ingår tändhattar till alla kablar. Däremot kan det i vissa fall gå att montera kablarna i originalkabelhållarna, Dvs. fästena för kablarna inte tändhattarna. Hoppas det var vad du behövde veta. |
||||||
|
Nu har jag fått tag på gälar till huven iaf, 1300 kr ink frakt och för båda. Får anses som billigt då de kostar nästan 1700 kr styck nya på Ford. Så nu fattas bara WRC grillen. Ingen som känner några rallyåkare?
Lägger upp bild nästa vecka Fick även tag på ett nytt konfilter, egentligen avsett för Escort Cosworth, men anslutningen passar perfekt till mitt spjällhus. Mitt gamla var det hål i... _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
Kolla lite på ebay.co.uk. Där säljs det en hel del udda fordgrejer har jag sett, men om du inte hittar det du söker där så finns det säkert någon annonsör som kan hjälpa dej i sökandet. Gillar din bil benhårt!
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
|
Tack för tipset, men jag hittade faktiskt en kille i Norge som har en som jag har köpt, gjord i kevlar, kostar 225 euro nya
Bild på grillen (kommer ej att använda WRC kofångaren på bilden)
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
Lite bilder från lördagen arbete.
Tillverkningen av ny adapterplatta till insuget
Nya Magnecor kablar och dom gamla sunkiga svarta :18_crazy: Monterat och klart Nya luftfiltret (Escort Cosworth) och det gamla med hål i :odd: Har även fått gälarna till huven, inga kopior utan äkta vara. Endast 1700 kr styck på Ford Närbild på en gäl Väntar nu ivrigt på min WRC grill och nya Bilstein Sprint bak. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
Rejsa träff igår???
är det där gamla bilder eller va det verkligen ngn banträff igår? Snygg ford för övrigt. Har själv en orion -91 funderade ett tag på att köpa en smälld cossie och på så vis bygga en orion 4wd turbo, typ som en mini sierra
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
|
I Göteborg träffas lite rejsafolk på tordsdagar och dricker lite öl och snackar skit. Jag tog upp denna incident och tänkte att det kunde vara kul om jag la upp lite bilder. Så det är inget som hänt nyligen utan för nåt år sedan
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
Har pulat lite med en ny extrapanel. Vill ha plats för två extra mätare men kunde inte komma på någon bra plats att sätta dom så att det skulle original ut. Finn iofs färdiga a-stolpar med dubbla uttag men är inte helt hundra på dessa. Skaffade därför den sk bananpanelen från en Escort Cosworth komplett med instrumenthus för en billig peng. Denna sitter monterad till höger på original instrument panel, som på bilden nedan (här i vänsterstyrt utföranade)
Så här ser den ut original, notera det nya 1800 märket som ska ersätta cosworth märket, kräver lite sågande dock. ]
Här är den lilla panelen monteread.
Här har jag montereat mätarhuset och även plastat in ett gammalt 1800 emblem. Fattas nu bara att slipa ned spacklet och lämna delarna på flockning, sen monteras ett helt nytt 1800 emblem in.
Det lösa instrumenthuset, detta kommer jag antagligen bara använda som mall för att göra ett nytt där jag kan montera två mätare. Vill inte pilla sönder originaldelar så dessa är svåra att få tag på. Laddtryck har jag inte nåt behov av. Instrumenten är tillverkade av VDo och är lite speciella då dom inte har en glödlampa för att lysa upp dom. Istället så strömsätter man själva tavlan som är fosforbelagd som då skiner upp. Mycket flott.
Kontakterna på baksidan
Deta nya emblemet, ursprungligen från den engelsktillverkade Fiesta RS 1800 (I Sverige mer känd som Xr2i)
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
Idag har det hänt lite grejer, monterat nya Bilstein Sprint dämpare, nya polybussningar bak och även fått dit bakre krängstaget. Nu till det helt otroliga, jag ändrare om insuget lite och vips så har jag tomgång. Helt otroligt, bara att tacka och ta emot.
Lite biler Motorum
Nya Bilstein Sprint dämpare bak
Mina gamla JR som fortfarande satt kvar bak, vilken skit. Helt slut var dom.
Ihopsatt, fick tyvärr använda mina gamla sänkfjädrar, får skaffa mig ett set Eibach till nästa säsong, vill inte ha mer sänkning än 30-35 mm.
Polybussningar och nya fästen på plats
Stötar och krängare monterat
Skar upp matta lite så staget precis får plats, blev jäkligt bra
Paneler tillbakasatta
Så några bilder på bilen när den är nytvättad!
Jovanis 2.5 16v,
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
Men du glömmer ju det viktigaste!
Hur känndes pärlan efter alla dessa mods? Måste gjort en hel del.
Vad ändrade du på insuget? Ingafler bromsningar sedan senast? |
||||||
|
Då bilen inte är besiktigad så körda jag bara hem bilen till garaget igen, så testen får tyvärr vänta. Norska BMW klubben körde visst i slutet av April på Gälleråsen, har lovat Jovani att vara klar tills dess...
Det som saknas nu är kaminställning och ny mappning hos Frank sen är det besiktningsdags, undrar hur det skall gå.
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
Ja du mikael, skall bli intressant å se hur den uppför sig på bana
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Jo du, tiden börjar rinna ut dock. Ska ringa Peter imorgon om kammarna. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS 1800 -94
|
27 besök senaste veckan (38765 totalt) |

