Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Här pratar vi haksläppskörning!!!
1, 2   >>
4528 besök totalt
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Här pratar vi haksläppskörning!!!

Den killen kan ta hårnålar!
http://www.allmotorlink.com/galli_video/gigi_1.wmv

Hej vad det går !
http://www.allmotorlink.com/galli_video/gigi_2.wmv

Lite medåkning. O tagningen av sista hårnålen får en att :woot: !!!!
http://www.allmotorlink.com/galli_video/gigi_6.wmv

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Tufft men han är väl inte bättre än någon annan rallyförare?

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 918



Joni skrev:
Tufft men han är väl inte bättre än någon annan rallyförare?


....nä, precis! det ser ut som tur!!!!!

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55



sista kurvan ser ju verkligen ut att gå helt på tvären.. me inte då...

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Det är inte ofta man ser rallyförare med händerna utanför bilen .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
carreracup
Ystad
Här sen Maj 2004
Inlägg: 284



Shit va coolt!! GT3 bytes mot rallybil...

_________________
Niclas Thorvaldsson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Han såg ut att ha lite lätt oborstad körstil.
Den sista kurvtagningen var nästan av Andros Trophy-klass.

Jag såg lite av SVT:s sändning ifrån Monte Carlo-rally igår och nåt som är slående är hur himla snabbt och exakt Loeb tar en hårnål. Han i filmerna är inte i närheten. Loeb får bilen att snurra otroligt snabbt och ändå inte snurra för mycket utan kan sätta fart mitt i kurvan med rättriktad bil.
oftast när man ser rallyförare ta hårnålar så ser det ju ut som i filmen ovan att de börjar manövern rätt tidigt innan kurvan med en liten "Scandinavian flick" för att få igång snurrandet och sedan snurra hyfsat sakta och ofta med lite översläng så att de inte kan gå på full gas förrän i slutet av kurvan, om de har mycket motorkraft.
Men mitt intryck av Loeb är att han bromsar sent och mer rakt in i kurvan för att göra en blixtsnabb snurrning och gå på full gas mitt i kurvan så att han mer driftar ut ur kurvan som typ vid vanlig banåkning. Det som ser svårt ut i det hela är att bilen snurrar så himla fort och ändå inte ger nåt översläng utan tvärslutar sin rotation med full fart framåt utan tendens till 'paus'. Nu lär det väl inte skilja så mycket mot de andra toppåkarna i WRC, men det syntes väl i några av bilderna på Loeb.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Killen har egen hemsida. Där fins det fler filmer o bilder thumbs up .
http://www.gigigalli.com/

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Klart att Gianluigi "Gigi" Galli har egen hemsida och kör riktigt bra, det är nämligen han som ska ratta WRC-Mitsubishin i Svenska rallyt istället för Gilles Panizzi! thumbs up Kan bli minst sagt publikfriande med han på vägarna!

_________________
Nils Erixon
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



AndersY skrev:
Han såg ut att ha lite lätt oborstad körstil.
Den sista kurvtagningen var nästan av Andros Trophy-klass.

Jag såg lite av SVT:s sändning ifrån Monte Carlo-rally igår och nåt som är slående är hur himla snabbt och exakt Loeb tar en hårnål. Han i filmerna är inte i närheten. Loeb får bilen att snurra otroligt snabbt och ändå inte snurra för mycket utan kan sätta fart mitt i kurvan med rättriktad bil.
oftast när man ser rallyförare ta hårnålar så ser det ju ut som i filmen ovan att de börjar manövern rätt tidigt innan kurvan med en liten "Scandinavian flick" för att få igång snurrandet och sedan snurra hyfsat sakta och ofta med lite översläng så att de inte kan gå på full gas förrän i slutet av kurvan, om de har mycket motorkraft.
Men mitt intryck av Loeb är att han bromsar sent och mer rakt in i kurvan för att göra en blixtsnabb snurrning och gå på full gas mitt i kurvan så att han mer driftar ut ur kurvan som typ vid vanlig banåkning. Det som ser svårt ut i det hela är att bilen snurrar så himla fort och ändå inte ger nåt översläng utan tvärslutar sin rotation med full fart framåt utan tendens till 'paus'. Nu lär det väl inte skilja så mycket mot de andra toppåkarna i WRC, men det syntes väl i några av bilderna på Loeb.


e ju inte för inte han är kung på asfalten den gode fransosen

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Fantastiskt ballt kört! thumbs up

Dock skulle jag väl invända mot att det är de mest effektiva o snabbaste sättet. Det är väl lite mer show än go...

Men inget illa i det!

_________________
Johan Meissner
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Var tvungen att kolla på sista videon igen. Det är inte mycket till godo till bilen framför o stolpen bakom !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Fredrik C skrev:
Var tvungen att kolla på sista videon igen. Det är inte mycket till godo till bilen framför o stolpen bakom !


Gillar den sista filmen skarpt jag med! Tycker det är roligt att se förare som inte bara kör vägvinnande utan sådana som bjuder på sig själva samtidigt!

_________________
Nils Erixon
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Det där verkar ju vara gruppN bilar. Man brukar få se lite mer sladdande av dom, förmodligen så styr de in sämre.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



Den sista kurvan e fan inte dålig!
Jag åker för första gången på 7 år inte till Sv. Rallyt för att det är inget kul att se längre. Men det är klart att kommer sådana där killar kanske man får dra till Värmland nästa år igen!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4244

Hjälpmoderator

Joni skrev:
Tufft men han är väl inte bättre än någon annan rallyförare?


Kermit skrev:
sista kurvan ser ju verkligen ut att gå helt på tvären.. me inte då...


Den sista är riktigt tuff
men annars håller jag med Joni

_________________
Daniel Steiner
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Jävligt intrssant att se hur dom sladdar Läste en artikel om en förare (har glömt namnet men det var en fransman) som körde en fwd super1600 renault o det var hur dom sladdade med bilen men alldrig tvärställde framhjulen för att så fort som möjligt kunna dra sig ur kurvan, alltså sladda är ok men tekniken var då pangpå kurvan, liftoff eller handbroms in och känsla för hur mycket så du inte behöver motstyra o bara gasa järnet ur.


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4244

Hjälpmoderator

Kunta skrev:
Jävligt intrssant att se hur dom sladdar Läste en artikel om en förare (har glömt namnet men det var en fransman) som körde en fwd super1600 renault o det var hur dom sladdade med bilen men alldrig tvärställde framhjulen för att så fort som möjligt kunna dra sig ur kurvan, alltså sladda är ok men tekniken var då pangpå kurvan, liftoff eller handbroms in och känsla för hur mycket så du inte behöver motstyra o bara gasa järnet ur.



Det är så man "ska" köra med 4wd och fwd, sladda med framhjulen raka, sen styr man med gas och vänsterbroms.
Det är skitsvårt att få rätt på, kroppen vill ju automatiskt styra emot när man får sladd.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14205



måste bara instämma i att det var intressant kurvtagnings teknik i den sista kurvan...

Daniel7xQ skrev:

Det är så man "ska" köra med 4wd och fwd, sladda med framhjulen raka, sen styr man med gas och vänsterbroms.
Det är skitsvårt att få rätt på, kroppen vill ju automatiskt styra emot när man får sladd.


ryggmärgen är svår att lära om... har alltid åkt rwd innan med många timmar på isbana, så skaffar man 4wd och har ingen isbana att lära om på...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Så här kan man också göra...
http://www.panizziwrc.com/goodie/Video/video5.avi

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
carnrally
Katrineholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 43



Apropå körning med fwd bil...

Kolla på länken nedan och titta på den gula Opel Astran (Finns en bit ner på sidan). Där ser man det här med att sladda med raka framhjul...

http://www.motorsport4sale.com/sv_bilder_2005_050122_raisio_1d.asp

_________________
Tobias Carneling

Skoda Octavia RS (familjepulka)
Seat Ibiza Grupp H (Rallybil)
Citera
Bilder o videos
Här pratar vi haksläppskörning!!!
1, 2   >>
4528 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande