Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetsar-kurs?
1, 2, 3, 4   >>
17561 besök totalt
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Svetsar-kurs?

Tjenare!

Att kunna svetsa vore enormt bra just nu, har en massa racing på gång och varje gång ja tänker på avd som måste göras så tänker jag att det borde vara bra att kunna svetsa...

vad finns det för svetsar-kurser i sthlms-trakten? hur har ni lärt er?

MVH / Alexander Eklöw

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag frågade samma sak förut... tror vi kom fram till att det inte fanns någon kurs thumbs down

Vore kanske en idé om någon svetskunnig kunde starta en studiecirkel eller liknande...

Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Jag frågade samma sak förut... tror vi kom fram till att det inte fanns någon kurs thumbs down

Vore kanske en idé om någon svetskunnig kunde starta en studiecirkel eller liknande...

Ja, det vore trevligt. Det finns säkerligen en massa personer här på rejsa som kan svetsa och som skulle kunna lära ut... givetvis blir det ekonomisk ersättning o så...

MVH / Alexander Eklöw

Sthlm
Här sen Mar 2003

Efter lite kikande hittade jag det här. thumbs up
Inte mycket, men ändå. En grundkurs i moderna svets- och lödmetoder
Svetsarkurs Längst ned på sidan. Skall tydligen vara på Ekerö

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Den_Habile skrev:
Efter lite kikande hittade jag det här. thumbs up
Inte mycket, men ändå. En grundkurs i moderna svets- och lödmetoder
Svetsarkurs Längst ned på sidan. Skall tydligen vara på Ekerö

Ekerö är ju ganska nära... jag har en som kan tänkas lära mig att svetsa... men det är i Borlänge >

Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Ringde just och kollade och det är låååång kö... Jag fick reservplats till hösten 2005/våren 2006...

BMW M3 E92 -10
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag är också intresserad av en svetskurs. Om bara någon kan tänka sig att mot ersättning hålla kursen så borde det inte vara så svårt att hitta en handfull deltagare som är beredda att betala i Stockholmsområdet.
Det skulle säkert gå att hålla till i mitt garage (Södermalm) om ingen anna lokal hittas.

Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Fast det är inte svårt att svetsa! Jag har lärt mig helt själv. Har man tex en bra MIG/MAG så tycker jag att svetsningen är helt jämförbar med att lägga en fog med silikonspruta. Sedan så rekommenderar jag starkt användningen av avbländande hjälm. De fulaste svetsfogarna sker ofta i startögonblicket med icke avbländande hjälm.

Lägg även lite extra energi på att få ström och trådmatning rätt, provbitar har man ju hur mycket som helst av.

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Finns lite teori på nätet faktiskt.

Denna pdf är väldigt basic, men bra: http://www.hobartwelders.com/pdfs/MIG_Welding_Tips.pdf

Annars är det nog bäst att skaffa en hög med plåtbitar i olika dimensioner, få tillgång till en svets, och börja göra lite konstverk.

Jag prövade en automathjälm när om dagen (speedglass eller vad den nu hette) men jag trivdes inget vidare med den.

Denna typ gillar jag:
http://www.verktygsbutiken.se/showitem.php?id=534
Den har ett stort gult fönster, sen ett lite mindre skyddsfönster som man har mitt över det gula. Genom att vinkla huvudet olika så ser man antingen genom det gula eller genom det som skyddar ordentligt.

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Eventuellt kan jag höra med en släkting som arbetar som smed och gjort så i 35 år. Kan höra om han är villig för rimlig ersättning att ordna kvällskurser. Hänger tyvärr mycket på hur mycket dem har att göra men kan ju fråga iaf.

Är det en kväll eller flera som skulle vara intressant? om det blir aktuellt så är det i tullinge.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

om det kan bli på en kväll eller helg så hänger jag gärna med på kursen i Tullinge.

OT. Förlåt William, men är masken lånad av Bender?
Visst finns det en viss likhet?

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Habbe skrev:
Fast det är inte svårt att svetsa! Jag har lärt mig helt själv. Har man tex en bra MIG/MAG så tycker jag att svetsningen är helt jämförbar med att lägga en fog med silikonspruta. Sedan så rekommenderar jag starkt användningen av avbländande hjälm. De fulaste svetsfogarna sker ofta i startögonblicket med icke avbländande hjälm.

Lägg även lite extra energi på att få ström och trådmatning rätt, provbitar har man ju hur mycket som helst av.

Man kan säga att det inte är svårt att svetsa, men samtidigt är det rätt svårt. Dubbeltydigt?
Ska man svetsa ihop två järnbitar så är det inte så märkvardigt. Vill man svetsa ihop en ölburk i aluminium så blir det lite svårare. Vill man svetsa porfritt , än värre. Sen har vi viken svets som är lämplig till legerade material. Eller gjutjärn. Det är heller inte lätt att skarva ett tak raktöver utan att det slår sig.

Jag tycker det är en viss poäng att lära sig gassvets. Oerhört användbart. Man kan värma, krympa, hårdlöda, smida-böja mm, där en mig är helt värdelös. För att inte tala om att man kan skärbränna, och med en skicklig hand bränna bort t,ex bussnings hylsor ur A-armar som man inte kommer åt att pressa ur.

Jag var nästan inne på att jag skulle kunna ha en kurs själv, men när jag tänker efter så krävs det rätt mycket för att det ska bli en bra kurs. Har dessutom ingen egen tig. Det skulle vara någon enklare "komma igång kurs" möjligtvis. Så där en 5 gubbar i taget. Där man kan känna på att göra lite olika saker med gas o mig.
Göran Malmberg

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Göran nämner gassvets. Bra!

Det är grundstenen. Behärska gassvetsen så glider det andra in på köpet kan man säga.
Börja med gas och gå in på bågsvetsning efter det. Inkludera samtliga tänkbara moment och behärska det innan man börjar med nästa. Så har jag gjort och det mesta brukar gå att lösa.
MIG/MAG är jag ingen vän av men jag använder det när kraven är sådana. Svetsarna blir spröda och håller dåligt trots korrekta fogar, detta jämfört med tex "pinne (bågsvets).

Värme är nyckeln till framgång inom många områden.

Att svetsa ihop en delad coca-cola burk har en kille som jag jobbat med lyckats med faktiskt. Det låg år av träning bakom det. Momentet finns filmat dessutom. Imponerande är förnamnet. thumbs up

Bromma
Här sen Feb 2003

Anton Lillsund skrev:
).

Värme är nyckeln till framgång inom många områden.

Att svetsa ihop en delad coca-cola burk har en kille som jag jobbat med lyckats med faktiskt. Det låg år av träning bakom det. Momentet finns filmat dessutom. Imponerande är förnamnet. thumbs up

Värma ja, det var kungsord för mästersvetsaren Erladsson. Han menade att detta var misstagen som många svetsare gjorde. Man vil ju inte bränna hål, åsså blir det kallsvets som inte håller eller blir spröd i kanten.
1988 hade jag bilen på Elmia under påsken, och hade fått låna med mig en av Erlandssons alster, vilket gjorde att Bilsport plåtade svetsjobbet i stället för min bil . Helt rätt gjort, den var i mina ögon det mest häpnadsväckande på hela mässan! Den är upsvetsad i aluminium med ENBART svetstråd. INGET slipjobb.
Bara formad med ljusbågen, oerhört. Hade jag inte sett honom göra det skulle jag aldrig trott på det. Skulpturen är ca 400mm lång.

Göran Malmberg

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Det var det j-vligaste (ursäkta utrycket) jag har sett! M A K A L Ö S T!!!

Känns väldigt dumt att tänka så här, men utan bilden hade jag förmodligen inte trott på dig...

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Som kompis till "Erlandssons" son (jag besökte hans bygsamma verkstad på Bromma många gånger under årens lopp) kan jag intyga att hans svetsjobb var rent överdj**vliga. thumbs up thumbs up
Vi får verkligen hoppas att hantverkskunnande av den kalibern fortlever någonstans och inte druknar i all mjukvara och IT-trams...

Rice and shine
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Eftersom ni inte läser USA-bils tidningar så kan jag ju nämna att det i någon eller några av dom ibland finns annonser om bilsvetsarkurser,kanske ifs. i den lite högre skolan: typ krympa o sträcka plåt,valsa skärmar osv. men ändå..

Firman som håller i det hela tror jag heter L.A.R.S

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Just den avbländande som Wille lånade var ju inte justerbar.
Tyckte inte heller om den men har trivts bra i de som man kan styra hur snabb och mycket det släcks ner.

Så att generellt avfärda automatavbländande tror jag inte på.

Sen är det som med mkt annat en vanesak och många ur det gammla gardet kör väl fortfarande på handhållet med gott resultat.

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Anton Lillsund skrev:

MIG/MAG är jag ingen vän av men jag använder det när kraven är sådana. Svetsarna blir spröda och håller dåligt trots korrekta fogar, detta jämfört med tex "pinne (bågsvets).

Nu är ju jag låååångt ifrån nån expert, men de svetsare jag talat med hävdar att en korrekt utförd MIG-fog är lika stark som en pinn-fog.

Appropå styrka, när vi höll på med bistec's burbygge här om kvällen så punktade jag fast ett rör som jag tänkte jag skulle ta bort senare. Men vad den minimala punkten höll! Trots att den inte var ordentligt genomsvetsad. Vi fick banka ordentligt för att få av den.

Åland
Här sen Sep 2003

Superswift skrev:
OT. Förlåt William, men är masken lånad av Bender?
Visst finns det en viss likhet?

Vad jag vred mig av skratt när jag såg ditt inlägg!!

Bender är min favvis, så jag tar det som en kompimang!

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

William Ekström skrev:
Anton Lillsund skrev:

Nu är ju jag låååångt ifrån nån expert, men de svetsare jag talat med hävdar att en korrekt utförd MIG-fog är lika stark som en pinn-fog.

Appropå styrka, när vi höll på med bistec's burbygge här om kvällen så punktade jag fast ett rör som jag tänkte jag skulle ta bort senare. Men vad den minimala punkten höll! Trots att den inte var ordentligt genomsvetsad. Vi fick banka ordentligt för att få av den.

En punktsvets som man loppar på bara för att få tex ett rör att sitta kvar tycker iaf jag att den blir segare med en vanlig 48:a jämfört med MIG.
om det inte blir helt rätt och man vill rätta till vinkel eller liknande så tål pinnsvetsen mer böja och bända innan den brister.
Men det är klart bränner man fast punkten ordentligt med MIGen så sitter det bra. Men det tål inte att böjas.
Det är min erfarenhet iaf.

Svetsar-kurs?
1, 2, 3, 4   >>
17561 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande