Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga eget insug B-motorn
1 besök senaste veckan (2081 totalt)
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Bygga eget insug B-motorn



Har ett litet problem med min utformning av insug till min saab 99... Som läget är nu har jag ett par dellorto förgasare som jag tänkt använda mig av men de tar större plats än vad jag trodde. Som ni kan se på bilden har insuget som finns ute på marknaden raka insugningsrör vilket inte passar i mitt fall då servopump tillkommit och tagit generatorns plats och mer därtill... thumbs down

Så kommer min fråga: Kan man om man använder flänsar i stål som fixturer tillverka insugningsrör av kylarslang? observera att det inte handlar om överladdning!

_________________
Johannes Andersson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hmm, det där är jag skeptisk till.
Vad händer när du får vacuum i insuget. Sugs inte kylarslangarna ihop då?
Varför inte böjlig avgasrör, detta borde isf vara lite stabilare.

_________________
Jonas Edling
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Finns det att köpa fortfarande??? Har inte sett böjligt avgasrör på 5-10år... å andra sidan har jag inte precis sökt efter det heller. Jag tror inte att det blir så högt vaakum så att de drar ihop sig men nu när du säger det så kan kanske slangarna ger upphov till pulserande rörelser som stör insugningspulsen från motorn! Är det så, så är det bättre att komma med en annan bättre lösning, innan man läger ner massa tid på ett så här optimistiskt projekt.

_________________
Johannes Andersson
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8192



Citat:
Finns det att köpa fortfarande??? Har inte sett böjligt avgasrör på 5-10år...

Dom har det på biltema... eller hade i alla fall sist jag var där och botaniserade

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5897



Hej

Det finns ju annan slang än kylarslang, som klarar lite undertryck. Håller man längderna korta funkar det säkert med rätt slang, men mer än någon/några centimeter ska man nog inte ha utan "support".

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Många motorcyklar kör ju med slangar till knasarna.

_________________
William Ekström
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



William Ekström skrev:
Många motorcyklar kör ju med slangar till knasarna.


Både ja och nej, de brukar ha gummislang mellan luftburk och förgasare. Sen sitter det rätt kraftigainsugsgummin som är ca 5-8mm tjocka och robusta.
Även BMW M5 har gummi mellan plenum och spjäll men inte efter spjällen.

_________________
Jonas Edling
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



M3Jonas skrev:
William Ekström skrev:
Många motorcyklar kör ju med slangar till knasarna.


Både ja och nej, de brukar ha gummislang mellan luftburk och förgasare. Sen sitter det rätt kraftigainsugsgummin som är ca 5-8mm tjocka och robusta.
Även BMW M5 har gummi mellan plenum och spjäll men inte efter spjällen.


Jaha, dom är så tjocka. Men dom är utformade som slangar väl?

_________________
William Ekström
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
okey... Men man borde väl kunna använda någon typ av trycktåligare slang för att få till själva krökningen mellan topp och insugningsrör och därefter fortsätta bygga med rör? Nu snackar vi 5-6cm lång slang... Det går kanske till och med hitta stålomspunna slangar hos en grossist som sysslar med hydraulik och använda sådana??? Det är ju dessutom lite mer stadga i dem...

_________________
Johannes Andersson
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Jag körde med slangar på en motor jag byggde eget insug på, den gick inge bra på varv, kollade sedan med huven öppen, slangarna sögs ihop och hämmade flödet rejält

och det var armerade tryckslangar, därför tänker inte jag köra med slangar i insug iaf inte efter spjället.
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
ok, tack för alla svar.. då lämnar jag den ide'n och koncentrerar mig på att utveckla min konstnärliga talang till stålrör och svetsloppor istället!!! Ett tjusigt svetsat insug är förvissso snyggare än ett ormbo av egna lösningar!!!

_________________
Johannes Andersson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Kan du inte bygga ett eget insug? Jag har använt mig av Hookers kuldragna avgasrörsbockar, kapat till och svetsat mot stålflänsar. Då får man ju vilka mått och böjningar man vill. Tunt och smidigt blir det också.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Göran Malmberg skrev:
...stålflänsar...


http://www.alutech.se/product.asp?what=open&pnummer=110

...aluminium går också bra

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



superMOG skrev:

...aluminium går också bra


Absolut, jag nämnde stål bara för att det kan vara lättare för många att svetsa själv. Eller hårdlöda om man vill. Jag brukar ta till med silverlod och det blir så snygga radier så man häpnar, det bara flyter runt så är det klart.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Göran Malmberg skrev:
...lättare...


ibland vill man ju krångla till det lite nästan för sakens egen skull, även om förtjänsten i vartid är ytterst marginell, bara för att göra på 'rätt sätt' så att säga...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Skruva banåkabil
Bygga eget insug B-motorn
1 besök senaste veckan (2081 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande