| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga eget insug B-motorn
|
1 besök senaste veckan (2081 totalt) |
|
Har ett litet problem med min utformning av insug till min saab 99... Som läget är nu har jag ett par dellorto förgasare som jag tänkt använda mig av men de tar större plats än vad jag trodde. Som ni kan se på bilden har insuget som finns ute på marknaden raka insugningsrör vilket inte passar i mitt fall då servopump tillkommit och tagit generatorns plats och mer därtill... Så kommer min fråga: Kan man om man använder flänsar i stål som fixturer tillverka insugningsrör av kylarslang? observera att det inte handlar om överladdning!
_________________ Johannes Andersson |
||||
|
Finns det att köpa fortfarande??? Har inte sett böjligt avgasrör på 5-10år... å andra sidan har jag inte precis sökt efter det heller. Jag tror inte att det blir så högt vaakum så att de drar ihop sig men nu när du säger det så kan kanske slangarna ger upphov till pulserande rörelser som stör insugningspulsen från motorn! Är det så, så är det bättre att komma med en annan bättre lösning, innan man läger ner massa tid på ett så här optimistiskt projekt.
||||
Dom har det på biltema... eller hade i alla fall sist jag var där och botaniserade
_________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
|
Hej
Det finns ju annan slang än kylarslang, som klarar lite undertryck. Håller man längderna korta funkar det säkert med rätt slang, men mer än någon/några centimeter ska man nog inte ha utan "support". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Både ja och nej, de brukar ha gummislang mellan luftburk och förgasare. Sen sitter det rätt kraftigainsugsgummin som är ca 5-8mm tjocka och robusta. Även BMW M5 har gummi mellan plenum och spjäll men inte efter spjällen. _________________ Jonas Edling |
||||
Jaha, dom är så tjocka. Men dom är utformade som slangar väl? _________________ William Ekström |
||||
|
okey... Men man borde väl kunna använda någon typ av trycktåligare slang för att få till själva krökningen mellan topp och insugningsrör och därefter fortsätta bygga med rör? Nu snackar vi 5-6cm lång slang... Det går kanske till och med hitta stålomspunna slangar hos en grossist som sysslar med hydraulik och använda sådana??? Det är ju dessutom lite mer stadga i dem...
||||
|
Jag körde med slangar på en motor jag byggde eget insug på, den gick inge bra på varv, kollade sedan med huven öppen, slangarna sögs ihop och hämmade flödet rejält
och det var armerade tryckslangar, därför tänker inte jag köra med slangar i insug iaf inte efter spjället. |
||||
|
ok, tack för alla svar.. då lämnar jag den ide'n och koncentrerar mig på att utveckla min konstnärliga talang till stålrör och svetsloppor istället!!! Ett tjusigt svetsat insug är förvissso snyggare än ett ormbo av egna lösningar!!!
||||
|
Kan du inte bygga ett eget insug? Jag har använt mig av Hookers kuldragna avgasrörsbockar, kapat till och svetsat mot stålflänsar. Då får man ju vilka mått och böjningar man vill. Tunt och smidigt blir det också.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
http://www.alutech.se/product.asp?wh ...aluminium går också bra
Absolut, jag nämnde stål bara för att det kan vara lättare för många att svetsa själv. Eller hårdlöda om man vill. Jag brukar ta till med silverlod och det blir så snygga radier så man häpnar, det bara flyter runt så är det klart. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
ibland vill man ju krångla till det lite nästan för sakens egen skull, även om förtjänsten i vartid är ytterst marginell, bara för att göra på 'rätt sätt' så att säga... _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2081 totalt) |