| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
verktyg gällande kolvringar
|
2 besök senaste veckan (7046 totalt) |
|
Jag använder en sån här när jag monterar kolvarna i blocket, funkar klockrent trots att det är biltema
http://www.biltema.se/products/produKolvringarna monterade vi för hand, inte att rekomendera kanske, men det går om man håller tungan rätt i mun kanske funkar med denna http://www.biltema.se/products/produEdit: glömde länken
_________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD
|
||||
|
Kolvringarna kan du montera på kolven med tungan rätt i mun som sagt..
Tänk bara på att endast böja kolvringarna radiellt, inte vrida dom på nått sätt.. Annars funkar biltemas kolvringstång riktigt bra! Men sen när kolvarna ska ner i loppet så är ett verktyg verkligen att rekomendera. Fippla på med mejslar för att trycka in ringarna kan bara sluta på ett sätt (typ) Har inte provat biltemas kolvringskompressor men den funkar säkert bra! Är cylinderloppen nyborrade eller bara honade? Kolla iallafall att loppen är lite fasade i ovankant, inte så mycket men lite lagomt som man kan fixa med en kniv eller ett skavstål eller likn.. det underlättar monteringen väldigt mycket. |
||||
Biltemas verktyg klarar de flesta bilar, men inte när man har lite större kolvar, dvs strax över 4" i diameter. Vilket var anledningen till mitt användande av mejslar. Nöden har ingen lag. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Heh, nejdå.. nöden har ingen lag
Men det är väl ingen metod som man direkt rekomenderar folk att hålla på med
Särskillt inte om oljeringarna är den typen med två jättetunna ringar och en fjäderbelastad imellan, dom kan vara rätt kinkiga att få till (dom sprättar så lätt lös mellan kolvringskompressorn och blockplanet) |
||||
|
du spänner helt enkelt upp ringen så att du kommer över kolven, as simple as that. En kolvring är inte en hel ring utan är skuren på ett ställe.
varför inte använda kolvringskompressor och tång? biltemas prylar funkar kanon till de flesta prylar och kostar inget speciellt snackar vi borr a la lastbil?
edit: förstod knappt själv vad jag menade först lyckades dessutom tänka på låsringar samtidigt (får skylla på 39 graders feber )
_________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||
|
[quote="Gustav Sundberg"]
Är cylinderloppen nyborrade eller bara honade? quote] Dom kommer att bara vara honade. Är det stor skillnad i monteringen beroende på om dom är nyborrade eller honade? Jag kommer att köpa verktygen för detta eftersom dom var billigare än jag trodde . Ville bara kolla om det fanns bra alternativ ifall verktygen var jätte dyra.
_________________ Marco Cenaki |
||||
Näe, oftast inte. om dom bara är honade så är fasningen längst upp oftast kvar. om loppen är borrade så kan borraren ha slarvat med att fasa kanten. |
||||
Vad vore livet utan paint? =) Kolvringen är den svarta tjocka ringen.. Du kränger in den mot hållarna (dom röda pilarna) och lägger öppningen i ringen mot käftarna (dom blå pilarna) Sen när du trycker ihop handtagen så vidgas käftarna och kolvringen blir större. Sen trär du ner ringen över kolven och öppnar tången så att ringen hamnar i sitt spår. Hoppas förklaringen blev förståelig
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
verktyg gällande kolvringar
|
2 besök senaste veckan (7046 totalt) |