Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
verktyg gällande kolvringar
2 besök senaste veckan (7046 totalt)
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
verktyg gällande kolvringar

Måste man andvända kolvrings klämma när man monterar dom och måste man ha en kolvrings kompressor när man för in kolvarna i blocket? Finns det andra bra alternativ?

_________________
Marco Cenaki
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



När man monterar kolvarna går det ju även att ha en svarvad kona med rätt diameter för att komprimera ringarna.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18011



Jag vet folk som gjort det med skruvmejslar när verktygen inte räckt till diametern man har.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Jag använder en sån här när jag monterar kolvarna i blocket, funkar klockrent trots att det är biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=21602

Kolvringarna monterade vi för hand, inte att rekomendera kanske, men det går om man håller tungan rätt i mun kanske funkar med denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=21578

Edit: glömde länken

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Kolvringarna kan du montera på kolven med tungan rätt i mun som sagt..
Tänk bara på att endast böja kolvringarna radiellt, inte vrida dom på nått sätt..
Annars funkar biltemas kolvringstång riktigt bra!

Men sen när kolvarna ska ner i loppet så är ett verktyg verkligen att rekomendera.
Fippla på med mejslar för att trycka in ringarna kan bara sluta på ett sätt (typ)

Har inte provat biltemas kolvringskompressor men den funkar säkert bra!

Är cylinderloppen nyborrade eller bara honade?
Kolla iallafall att loppen är lite fasade i ovankant, inte så mycket men lite lagomt som man kan fixa med en kniv eller ett skavstål eller likn.. det underlättar monteringen väldigt mycket.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18011



Gustav Sundberg skrev:
Men sen när kolvarna ska ner i loppet så är ett verktyg verkligen att rekomendera.
Fippla på med mejslar för att trycka in ringarna kan bara sluta på ett sätt (typ)

Har inte provat biltemas kolvringskompressor men den funkar säkert bra!
Mejslar kan helt riktigt sluta illa...men inte alltid...
Biltemas verktyg klarar de flesta bilar, men inte när man har lite större kolvar, dvs strax över 4" i diameter. Vilket var anledningen till mitt användande av mejslar. Nöden har ingen lag.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Lennart Mäkinen skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Men sen när kolvarna ska ner i loppet så är ett verktyg verkligen att rekomendera.
Fippla på med mejslar för att trycka in ringarna kan bara sluta på ett sätt (typ)

Har inte provat biltemas kolvringskompressor men den funkar säkert bra!
Mejslar kan helt riktigt sluta illa...men inte alltid...
Biltemas verktyg klarar de flesta bilar, men inte när man har lite större kolvar, dvs strax över 4" i diameter. Vilket var anledningen till mitt användande av mejslar. Nöden har ingen lag.


Heh, nejdå.. nöden har ingen lag
Men det är väl ingen metod som man direkt rekomenderar folk att hålla på med
Särskillt inte om oljeringarna är den typen med två jättetunna ringar och en fjäderbelastad imellan, dom kan vara rätt kinkiga att få till (dom sprättar så lätt lös mellan kolvringskompressorn och blockplanet)
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 57



Någon vänlig själ som kan förklara hur kolvringstången fungerar i praktiken? Alltså hur använder man den för att det ska bli rätt?
Tycker den ser mest ut som nått katten släpat in

_________________
Christian Eriksson
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



du spänner helt enkelt upp ringen så att du kommer över kolven, as simple as that. En kolvring är inte en hel ring utan är skuren på ett ställe.

varför inte använda kolvringskompressor och tång? biltemas prylar funkar kanon till de flesta prylar och kostar inget speciellt snackar vi borr a la lastbil?

edit: förstod knappt själv vad jag menade först lyckades dessutom tänka på låsringar samtidigt (får skylla på 39 graders feber )

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
[quote="Gustav Sundberg"]

Är cylinderloppen nyborrade eller bara honade?
quote]

Dom kommer att bara vara honade. Är det stor skillnad i monteringen beroende på om dom är nyborrade eller honade?

Jag kommer att köpa verktygen för detta eftersom dom var billigare än jag trodde . Ville bara kolla om det fanns bra alternativ ifall verktygen var jätte dyra.

_________________
Marco Cenaki
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



BlackAbarth skrev:

Dom kommer att bara vara honade. Är det stor skillnad i monteringen beroende på om dom är nyborrade eller honade?


Näe, oftast inte.

om dom bara är honade så är fasningen längst upp oftast kvar.
om loppen är borrade så kan borraren ha slarvat med att fasa kanten.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Christian Eriksson skrev:
Någon vänlig själ som kan förklara hur kolvringstången fungerar i praktiken? Alltså hur använder man den för att det ska bli rätt?
Tycker den ser mest ut som nått katten släpat in




Vad vore livet utan paint? =)

Kolvringen är den svarta tjocka ringen..
Du kränger in den mot hållarna (dom röda pilarna) och lägger öppningen i ringen mot käftarna (dom blå pilarna)
Sen när du trycker ihop handtagen så vidgas käftarna och kolvringen blir större.
Sen trär du ner ringen över kolven och öppnar tången så att ringen hamnar i sitt spår.

Hoppas förklaringen blev förståelig
Citera
Skruva banåkabil
verktyg gällande kolvringar
2 besök senaste veckan (7046 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande