Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3847 besök totalt |
9.01 BTG med en ShoppingClio (film)
Måste ju slå ett slag för ShoppingClions förträfflighet. ![]() Ladda ner filmen i den här tråden på cliosport.net |
||
Spårvalet verkar helt ok!
![]() ![]() Men tempot är lite ![]() Dom kör saktare än min skåplåda till dragbil! ![]() Skulle tippa att det åtminstone går att köra 10 sek snabbare med den bilen. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Håller med. Det verkar allt lite laidback... ![]() Tycker nog att jag laddar mer själv på vissa ställen med Lenas Clio. ![]() Kul att kika på ändå. ![]() |
||
Bah! Jag är nere på 8:50 med dragbilen om fyra varv.... Kapade bra exakt 20 s/varv² mot slutet av mina första sex och då är det väl bara att extrapolera, väl?
![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jo de sista sekunderna är alltid lättast att kapa! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Nu måste jag nog läxa upp er!
![]() 1. Att kritisera en turistförare för att han kör långsamt är väl inte helt juste (även om det kanske skedde i en skämtsam ton). 2. Om det nu skulle vara så att han kör 10 sekunder långsammare än vad som är möjligt, är inte det relativt fort!? Jag skulle vilja säga att 10-20 sekunder är en hälsosam marginal. 3. Hur många Clios går fortare runt NS än den här? Visst finns de men detta är ett mycket anständigt tempo om man jämför med "snittet". 4. Sabine tog sig runt på 9.12 med 200 hk Jagga. Visst var det väl långsammare än vad vi hade väntat oss, men ger i alla fall en fingervisning. Kul att herrar Hansso, Pahv och Falk är såna fullfjädrade ring-matadorer, men lite större ödmjukhet skadar väl inte? ![]() PS. Dessutom är Dave en hyvens prick som är både laid back och otroligt hjälpsam - inte minst när man skall köpa 944:a i England! ![]() ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Bra med förtydligande Anders. För jag skall erkänna att jag satt och klurade ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Hrmpppf!
![]() Jag betraktar mig själv som ödmjukheten personifierad, tror bestämt direktör Jonsson käkat taggtråd till frukost idag... ![]() 1. Kritik? Vad jag menar med laidback, var att de sitter och snackar hela tiden. Han hittar definitivt runt, inte tu tal om det. 2. Han kör fort. Jag har inte åkt så många varv med Clion, har bara varit nere med den en gång. Eftersom jag inte är så mycket för att ta tider när jag semesteråker vet jag inte hur fort jag kört med den. Skulle tippa på en minut saktare än på filmen, dvs drygt 10min (jag är en försiktig general). 3. Instämmer! 4. Jupp! Att jag tycker mig ladda hårdare än på filmen ger bara ytterligare credit åt chauffören. Det går fort, snyggt och odramatiskt. ![]() Anders, jag förstod väl att du skämtade med oss... Jag är säker på att vi är rätt överens. ![]() ![]() |
||
om man har lust kan man ju ta en titt på denna filmsnutten också.
![]() http://www.northloop.co.uk/Video/cli |
||
Har en Jaguar S-type verkligen en tjänstevikt på 2 ton?? Jag skulle ha gissat på ca 1600. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
För att vara första varvet med bilen så håller jag med om att det är strongt att köra på 9:!2 BTG. Speciellt med tanke på att hon släppte av lite och tappade säkert 1-2 sek efter lilla karusellen där hon hade en liten "incident" med en mc-förare i ingången till lilla karusellen. Kan även nämnas att hon passerade en Porsche(Carrera RS?) på höger sida i ingången till AF(det gjorde jag också. ![]() Tiden är väl annars ungefär vad man borde kunna förvänta sig av den bilen. Jag tror att Sabine skulle kunna förbättra den tiden med c:a 5-6 sekunder. Fast nu hoppar väl Anders på mig! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Inte då! Jag är dock lite osäker på om Sabine bara gjorde ett varv. Jag snackade med henne under dagarna när Top Gear var nere och hon berättade då om program idéen och hon frågade mig då hur fort jag trodde man kunde köra med Jaggan. Jag så då att Euan (en av Ringers killarna som hon känner väl) kör på drygt 8.50 med sin sunkiga BMW (tror det var en 328) och jag tyckte 9 minuter BTG vore "lagom" med dieseln. Då såg Sabine lite "orolig" ut och jag fick känslan av att hon kört några varv i Jaggan men inte vairt i närheten av 9 minuter. Men det var ju bara en känsla. Jag delar Peeters uppfattning, hon kan bättre! ![]() Peeter, var hamnar Jaggan i ditt effekt/vikt/tid diagram? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Sabine besitter kvalitéer som jag aldrig kan konkurrera med! ![]() Nej - jag hade nog snarare haft problem att hänga på Clarkson! ![]() Man måste ju säga att Clarkson är en fantastisk "skådis", hans förmåga att leverera bra kommentarer under körningen är ju enastående. Först när bilen går sönder - en situation som måste ha varit lite frusterande, men ändå lyckas han hålla färgen och leverera bra "show". Sedan när han går över mållinjen med en sekund till godo - han verkar ju genuint super nöjd. Imponerande - eller så är allt redigerat och manipulerat i efterhand i studion men regisör och omtagningar... Sabine är ju helt fantastisk i inslaget - inte lätt för en "amatör" att agera så - hon borde verkligen bli en riktig tv-stjärna innan det är för sent... Nu drev jag tydligen iväg lite off-topic... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
om det rör sig om 1722 kg och 207 hk? Så innebär det ett vikt/effektförhållande på c:a 8,32 kg/hk. Enligt mitt diagram, så hamnar den då på runt 9:27(fullvarv el åtminstone SportAutovarv). Dra av c:a 26 sek för att få en BTG-tid(9:01) och lägg på runt 5-6 sek för biltypen, så hamnar man på en BTG-tid runt 9:06. Så, Anders, du var nog lite tuff mot Sabine när du tyckte att hon skulle klara det på 9-blankt. ![]() ![]() Det där med att Sabine bara skulle ha kört ett varv har jag också klurat lite på! I Top-Gear avsnittet ser man en del breda uppställ, som ser ut att vara filmade från sidan av banan. Jag är ganska övertygad om att dessa uppställ inte är filmade från hennes 9:!2-varv. Jag låg ju relativt nära och skulle ha reagerat om hon kört så brett då. Däremot vet jag inte om de breda uppställen är filmade före eller efter 9:12-varvet? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3847 besök totalt |