Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Porsche GT3 på Monza, Nürburgring m.fl.
1897 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Porsche GT3 på Monza, Nürburgring m.fl.

http://www.maxige.com/video.html

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



hmmm varvet på ringen gick på ca 8:15 BTG om man kollar tiden på filmen. Det är väll rätt hyffsat e det inte?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Har sett varvet på Ringen Verkade ha lite problem med fästet mot slutet.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18077



Inte för att jag är nån expert på bilkörning, men det känns som om han inte kör så koncentrerat och litar på att bilen ska reda ut rycken i ratten. Är det så man ska köra en sån bil?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4778



Lennart Mäkinen skrev:
Inte för att jag är nån expert på bilkörning, men det känns som om han inte kör så koncentrerat och litar på att bilen ska reda ut rycken i ratten. Är det så man ska köra en sån bil?

Verkar lite slapphänt...

Jag får en känsla av att det går på gatdäck också.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



ThomasT skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Inte för att jag är nån expert på bilkörning, men det känns som om han inte kör så koncentrerat och litar på att bilen ska reda ut rycken i ratten. Är det så man ska köra en sån bil?

Verkar lite slapphänt...

Jag får en känsla av att det går på gatdäck också.


Han är ju Italienare!

Farten är ju tämligen respektabel och man måste väl anse att han besitter relativt god bilkontroll - om inte så hade han ju hamnat i räcket!

Greppet verkar vara väldigt dåligt - måste vara gatdäck och det skulle inte förvåna mig om han har fel lufttryck eller något annat "knas".

Bilen verkar extremt nervös eller så har föraren en väldigt underlig körstil. Kan inte vara bra med alla dessa rattkorrigeringar.

Jag har hört från flera hålla att generation 2 av GT3:an skulle vara mera nervös än den första generationen. Jag tror det handlar om inställning. Dessa bilar är känsliga för rätt inställningar för
camber/toe/höjd osv.

Tror han skulle kunna köra betydligt fortare OCH säkrare med en annan inställning. Om han dessutom lär sig banan bättre så kan det bli riktigt bra!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Nog kan han köra bil allt. Inte är han är inte rädd för bilen heller.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



RS6 skrev:
Nog kan han köra bil allt. Inte är han är inte rädd för bilen heller.


Absolut - det är ju ett par andra skojiga exempel på den sidan - gillade den med snön i Milano!

Tror dock att han fortfarande saknar några varv på Ringen för att riktigt komma till sin rätt. Det syns ju ganska tydligt att det går betydligt bättre i de långsammare/öppna partierna än i de svårare/snabbare/dolda partierna.

Håller du med mig om att bilen verkar nervös och sakna grepp eller är det körstilen?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag har tittat på alla filmerna nu, och tycker genomgående att man får uppfattningen att han har stora problem med fästet.
Men ändå så fegar han inte, utan gasar på bra igen efter att han har varit på väg att åka av.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Anders Jonsson skrev:
RS6 skrev:
Nog kan han köra bil allt. Inte är han är inte rädd för bilen heller.


Absolut - det är ju ett par andra skojiga exempel på den sidan - gillade den med snön i Milano!

Tror dock att han fortfarande saknar några varv på Ringen för att riktigt komma till sin rätt. Det syns ju ganska tydligt att det går betydligt bättre i de långsammare/öppna partierna än i de svårare/snabbare/dolda partierna.

Håller du med mig om att bilen verkar nervös och sakna grepp eller är det körstilen?


Ja det var väl inga r-däck han körde på? Nog skiljer sig körstilar åt. Jag upplevde inte att han ens var nära att åka av i någon av filmerna, men nog saknades grepp ibland, och det kunde ju ha undvikits.

När han körde spa var det fint och följsamt vill jag minnas.
Det jag noterade när jag ser filmerna är hur avslapnat och mjukt han håller ratter. Det tycker jag tyder på att han kört en hel del på bana och verkar känna bilen och känner sig bekväm i situationen.(det kan man väl göra även om man sitter och sliter i sakerna )

om jag jämför med mig själv så håller jag nog krampaktigt om ratten . Nu har jag ju oftast kört bilar som lämpar sig för annat än bankörning och då får man koncentrera sig på så mycket annat än att köra bil. Ett ex är att hålla emot i svängarna(ratten) för att få sitta kvar i stolen när nästa sväng ska tas

Ni som kör riktig sportbil har det lätt
Anders kan du hjälpa mig att avliva en myt! Trots att jag inte kört en gt3 vill jag påstå att densamma inte är i närheten av så bitsk som det pratas om. Min lekmanna åsikt är att dagens Porschar är långt i från som en hammare som kastas,(landar med tyngsta delen först av banan). Utan tvärt om väldigt lättkörda på och över gränsen. Vad säger du?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Anders, nu har du din chans att sälja in Porschen

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



RS6 skrev:
Ja det var väl inga r-däck han körde på? Nog skiljer sig körstilar åt. Jag upplevde inte att han ens var nära att åka av i någon av filmerna


Det är nog inte R-däck på. Jag har inte sett alla filmerna, men jag håller med, han var inte nära att åka av, men någon med sämre bilkontroll kunde defintivt ha gjort det om han hamnat i några liknande situationer.

RS6 skrev:
om jag jämför med mig själv så håller jag nog krampaktigt om ratten


Tyvärr tillhör jag också de som håller för hårt i ratten - är så f-bannat skraj att åka av så jag måste ha någonting att hålla i!

RS6 skrev:
Ni som kör riktig sportbil har det lätt


Jag förstår vad du menar om man skall vara seriös är det nog lättare att köra en vanlig standardbil än en riktig sportbil runt Ringen.

RS6 skrev:

Anders kan du hjälpa mig att avliva en myt! Trots att jag inte kört en gt3 vill jag påstå att densamma inte är i närheten av så bitsk som det pratas om. Min lekmanna åsikt är att dagens Porschar är långt i från som en hammare som kastas,(landar med tyngsta delen först av banan). Utan tvärt om väldigt lättkörda på och över gränsen. Vad säger du?


Jag ställer helt klart upp få att avliva myten om att 911:or skulle vara väldigt svårkörda. Om de däremot hamnar på den motsatta skalan - som väldigt lättkörda är nog mera tveksamt. Om man som du har bra bilkoll och inte är rädd när det "blåser snålt" är det inga problem, men för många kan nog 911:orna bita till mer än vad som är önskvärt.

En vanlig 996:a är väldigt förlåtande och med PSM inkopplat är den näst intill "idiotsäker".

En GT3 är trots allt lite mer att hålla ordning på. Det mesta av "problemen" beror ju helt enkelt på att det går ruskigt fort, marginalerna blir helt enkelt mindre än i en 150 hästars Golf. I regn kan ju hårdheten i en GT3:a upplevas som obehagligt på NS.

Men, självfallet skall du byta ut din stridsvagn mot en GT3:a!!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Tack Anders.

GT3 känns manlig (utan hängslen och livrem) CSL mindre manlig med hängslen och livrem!
Alla kan nog köra fort(vad nu fort är?) i CSL men inte i en GT3a

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609



RS6 skrev:
Tack Anders.

GT3 känns manlig (utan hängslen och livrem) CSL mindre manlig med hängslen och livrem!
Alla kan nog köra fort(vad nu fort är?) i CSL men inte i en GT3a


Det gamla begreppet om att vem som helst kan köra fort i en 911 men få kan köra riktigt fort lever väl än? (även om det handlade om 911 turbo ursprungligen).

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



RS6 skrev:
Tack Anders.

GT3 känns manlig (utan hängslen och livrem) CSL mindre manlig med hängslen och livrem!
Alla kan nog köra fort(vad nu fort är?) i CSL men inte i en GT3a



CSL vs. GT3 can man nog debatera tills man stupar. Tycker båda är enormat läckra.

om jag fick välja skulle jag plocka chassit, bromsar och styrning från GT3:an. Från CSL:en skulle jag ta motor(ljudet), lastutrymmet och baksätet. Sedan skulle jag sno karossen från en Ferrari och ta prislappen från en Citroen! Då har vi en fanstastiskt potent, prisvärd, praktisk och snygg vagn som gör NS på 7:30, gumman kan ta till ICA och man själv kan plocka upp blondiner på Rivieran med!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Bilder o videos
Porsche GT3 på Monza, Nürburgring m.fl.
1897 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande