| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Porsche GT3 på Monza, Nürburgring m.fl.
|
1897 besök totalt |
|
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
|
Inte för att jag är nån expert på bilkörning, men det känns som om han inte kör så koncentrerat och litar på att bilen ska reda ut rycken i ratten. Är det så man ska köra en sån bil?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Verkar lite slapphänt... Jag får en känsla av att det går på gatdäck också. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Han är ju Italienare!
Farten är ju tämligen respektabel och man måste väl anse att han besitter relativt god bilkontroll - om inte så hade han ju hamnat i räcket!
Greppet verkar vara väldigt dåligt - måste vara gatdäck och det skulle inte förvåna mig om han har fel lufttryck eller något annat "knas". Bilen verkar extremt nervös eller så har föraren en väldigt underlig körstil. Kan inte vara bra med alla dessa rattkorrigeringar. Jag har hört från flera hålla att generation 2 av GT3:an skulle vara mera nervös än den första generationen. Jag tror det handlar om inställning. Dessa bilar är känsliga för rätt inställningar för camber/toe/höjd osv. Tror han skulle kunna köra betydligt fortare OCH säkrare med en annan inställning. Om han dessutom lär sig banan bättre så kan det bli riktigt bra! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Absolut - det är ju ett par andra skojiga exempel på den sidan - gillade den med snön i Milano!
Tror dock att han fortfarande saknar några varv på Ringen för att riktigt komma till sin rätt. Det syns ju ganska tydligt att det går betydligt bättre i de långsammare/öppna partierna än i de svårare/snabbare/dolda partierna. Håller du med mig om att bilen verkar nervös och sakna grepp eller är det körstilen? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
|
Jag har tittat på alla filmerna nu, och tycker genomgående att man får uppfattningen att han har stora problem med fästet.
Men ändå så fegar han inte, utan gasar på bra igen efter att han har varit på väg att åka av.
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||
Ja det var väl inga r-däck han körde på? Nog skiljer sig körstilar åt. Jag upplevde inte att han ens var nära att åka av i någon av filmerna, men nog saknades grepp ibland, och det kunde ju ha undvikits. När han körde spa var det fint och följsamt vill jag minnas. Det jag noterade när jag ser filmerna är hur avslapnat och mjukt han håller ratter. Det tycker jag tyder på att han kört en hel del på bana och verkar känna bilen och känner sig bekväm i situationen.(det kan man väl göra även om man sitter och sliter i sakerna ) om jag jämför med mig själv så håller jag nog krampaktigt om ratten . Nu har jag ju oftast kört bilar som lämpar sig för annat än bankörning och då får man koncentrera sig på så mycket annat än att köra bil. Ett ex är att hålla emot i svängarna(ratten) för att få sitta kvar i stolen när nästa sväng ska tas
Ni som kör riktig sportbil har det lätt
Anders kan du hjälpa mig att avliva en myt! Trots att jag inte kört en gt3 vill jag påstå att densamma inte är i närheten av så bitsk som det pratas om. Min lekmanna åsikt är att dagens Porschar är långt i från som en hammare som kastas,(landar med tyngsta delen först av banan). Utan tvärt om väldigt lättkörda på och över gränsen. Vad säger du? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Det är nog inte R-däck på. Jag har inte sett alla filmerna, men jag håller med, han var inte nära att åka av, men någon med sämre bilkontroll kunde defintivt ha gjort det om han hamnat i några liknande situationer.
Tyvärr tillhör jag också de som håller för hårt i ratten - är så f-bannat skraj att åka av så jag måste ha någonting att hålla i!
Jag förstår vad du menar om man skall vara seriös är det nog lättare att köra en vanlig standardbil än en riktig sportbil runt Ringen.
Jag ställer helt klart upp få att avliva myten om att 911:or skulle vara väldigt svårkörda. Om de däremot hamnar på den motsatta skalan - som väldigt lättkörda är nog mera tveksamt. Om man som du har bra bilkoll och inte är rädd när det "blåser snålt" är det inga problem, men för många kan nog 911:orna bita till mer än vad som är önskvärt. En vanlig 996:a är väldigt förlåtande och med PSM inkopplat är den näst intill "idiotsäker". En GT3 är trots allt lite mer att hålla ordning på. Det mesta av "problemen" beror ju helt enkelt på att det går ruskigt fort, marginalerna blir helt enkelt mindre än i en 150 hästars Golf. I regn kan ju hårdheten i en GT3:a upplevas som obehagligt på NS. Men, självfallet skall du byta ut din stridsvagn mot en GT3:a!! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Det gamla begreppet om att vem som helst kan köra fort i en 911 men få kan köra riktigt fort lever väl än? (även om det handlade om 911 turbo ursprungligen). _________________ Anders Hansson |
||||||||
CSL vs. GT3 can man nog debatera tills man stupar. Tycker båda är enormat läckra. om jag fick välja skulle jag plocka chassit, bromsar och styrning från GT3:an. Från CSL:en skulle jag ta motor(ljudet), lastutrymmet och baksätet. Sedan skulle jag sno karossen från en Ferrari och ta prislappen från en Citroen! Då har vi en fanstastiskt potent, prisvärd, praktisk och snygg vagn som gör NS på 7:30, gumman kan ta till ICA och man själv kan plocka upp blondiner på Rivieran med!
_________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Porsche GT3 på Monza, Nürburgring m.fl.
|
1897 besök totalt |