Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
V6 i alu framhjulsdrivet *nu sökes växellåda*
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (15269 totalt)
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
V6 i alu framhjulsdrivet *nu sökes växellåda*

Finns det en sportsmössa att jag lyckas få tag i en?

Mitt hemmabygge vill jag har framghulsdrivet av praktiska skäl (framvagnen skall kunna tas bort för att bygga om ifall jag vill ha större motor mm. Alu för att minska vikten fram, och jag har haft gjutgärn, nu vill jag prova alu.

Åter till ämnet, finns det V6or som man med någon liten låda kan få att driva fram på en bil? Prisbild? Bilar som har? Mått? Vikt? Utmanande bilder?

Jag har för mig att jag sökt här tidigare, men har sökt och sökt...så jag minns väl fel.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Borde det inte gå att hitta något lämpligt under huven på nån Alfa?
Audi?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5301



det finns ju V6or med framhjulsdrift i några toyota camry också, samt rover 75.

lättast att få tag på med bra effekt vore väl en 3.0 24v V6 från en alfa 164! Sådan borde gå att hitta hyfsat billigt, närbesläktad med fiat också

att du inte hittar något när du söker på något innehållande "V6" är nog inte tokkonstigt, har för mig att man inte kan söka på saker kortare än 3 bokstäver!

edit: nu när jag funderade på det lite är jag inte 100 på om någon av dem är helalu... men det går väl att snoka rätt på ganska lätt

_________________
Pontus Fyhr
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5899



Hej

Mondeos V6 är väl i aluminium, tror jag. Både de "gamla" 2.5 (170 hk eller 205 hk i ST200) och den nyare 3.0 (204-227 hk). Inte alls så tokig maskin...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Peugeot (alla är treliters V6or i alu):

8V 170 hk, 16V 200 hk från 605.
16V 194 hk från 406 t.om. -99. 16V 210 hk från -00 och framåt.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



PSA:s nya generationer av V6:or kanske skulle kunna vara nåt?

http://www.citroenet.org.uk/html/c/c5tech2.html

...sitter i 406, 407, 607, 806, 807, C5, Evasion med små variationer. Lite putsad i 407.

En tidigare variant utan variabla kammar sitter i 406, 605, 806, XM, Xantia, Evasion samt ev Renault Laguna. Clio V6 har denna motor som lämnar upp till 285 hk i Trophy-varianten.

Detta är en 60-gradare och mer kompakt än den 90-graders "PRV-sexan".

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Mazda 626/MX-6/Ford Probe har 2.5 liter 24V alu V6:a. 170 hk som standard men det finns visst även orginal kammar som ger 193 hk. Tätstegad låda är det också, passar i en racebil!
Mazda MX3 har 1.8 liter 24V alu V6, vet ej effekten

EDIT: Efter Mats påpekande om ventiler...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



PSA v-6 an sitter även i Citroen XM, och de bilarna börjar ju bli riktigt billiga.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Magnus L skrev:
PSA v-6 an sitter även i Citroen XM, och de bilarna börjar ju bli riktigt billiga.


I XM sitter väl den upphottade PRV-sexan, dvs samma motor som i Pugg 605? I Xantia däremot ligger den nyare PSA-sexan. Renault Laguna har också PSA-motorn.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Hur ser en 16 ventils V6a ut?

Alfas motorer är helaluminium, 60 grader mellan bankarna och 12v varianten går att hitta riktigt billigt, trevliga motorer, 2.5 och 3.0, finns som 2.0 med turbo också men de är ovanliga.
24v modellerna är svårare att få tag på och därmed dyrare.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Som Wankelsport sa, de motorer som sitter i 626/MX6/Probe är fina.
Motorn med ~190hk heter KL-ZE och den med ~170 heter KL-DE. Lite annat format insug och andra detaljer har jag för mej.
I usa och japan finns det tonvis med eftermarknadsprylar till dessa motorer.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



MaZ skrev:
Hur ser en 16 ventils V6a ut?

Alfas motorer är helaluminium, 60 grader mellan bankarna och 12v varianten går att hitta riktigt billigt, trevliga motorer, 2.5 och 3.0, finns som 2.0 med turbo också men de är ovanliga.
24v modellerna är svårare att få tag på och därmed dyrare.


oops! 12 och 24 V ska det ju vara.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



André V skrev:
Magnus L skrev:
PSA v-6 an sitter även i Citroen XM, och de bilarna börjar ju bli riktigt billiga.


I XM sitter väl den upphottade PRV-sexan, dvs samma motor som i Pugg 605? I Xantia däremot ligger den nyare PSA-sexan. Renault Laguna har också PSA-motorn.


Finns 24-ventilers XM och det är en riktigt trevlig motor, även om jag föredrar Diesel i bilar av den storleken.

Vad skiljer föresten PSA och PRV sexan, är det inte så att PSA-sexan är en upphottad PRV-sexa?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



malfunkshun skrev:
Som Wankelsport sa, de motorer som sitter i 626/MX6/Probe är fina.
Motorn med ~190hk heter KL-ZE och den med ~170 heter KL-DE. Lite annat format insug och andra detaljer har jag för mej.
I usa och japan finns det tonvis med eftermarknadsprylar till dessa motorer.


Funkade ju att åka BTCC med i Mondeon oxå...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Fick en Alfa 164 v6 12v motor för ett tag sedan. Skall byggas ihop till något roligt för räcern.
Finns massa fina bilder här: LÄNK
127kg för "ren" motor utan vätskor, grenrör, insug, elektronik, startmotor, svänghjul. 188 pigga och lättskrämda hästar.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Magnus L skrev:
André V skrev:
Magnus L skrev:
PSA v-6 an sitter även i Citroen XM, och de bilarna börjar ju bli riktigt billiga.


I XM sitter väl den upphottade PRV-sexan, dvs samma motor som i Pugg 605? I Xantia däremot ligger den nyare PSA-sexan. Renault Laguna har också PSA-motorn.


Finns 24-ventilers XM och det är en riktigt trevlig motor, även om jag föredrar Diesel i bilar av den storleken.

Vad skiljer föresten PSA och PRV sexan, är det inte så att PSA-sexan är en upphottad PRV-sexa?


Som Pär Hansson tidigare skrev, den gamla sexan är en 90-gradare medan den nya är en 60-gradare.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Jag är ganska förtjust i de 2 liters Mivec maskiner som sitter i Mitsubishi FTo. OK bara 2 liter, men trevlig karaktär. Annars får du väl ta en Honda NSX maskin, lite stor, men dock tvärställd...

_________________
Mikael Persson
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Andreas Lidström skrev:
malfunkshun skrev:
Som Wankelsport sa, de motorer som sitter i 626/MX6/Probe är fina.
Motorn med ~190hk heter KL-ZE och den med ~170 heter KL-DE. Lite annat format insug och andra detaljer har jag för mej.
I usa och japan finns det tonvis med eftermarknadsprylar till dessa motorer.


Funkade ju att åka BTCC med i Mondeon oxå...


Har haft förmånen att renovera å trimma en KL-DE.
Mycket trevliga motorer att utgå ifrån.
Hel-aluminium å med stödgördel för vevlageröverfallen, riktigt bra kanaler men alldeles för dåligt insug (dock bättre på KL-ZE). Varvvillig är den dessutom, med hydraliska lyftare (original) varvar den 8000v/min.
Mekaniska lyftare 9000+

Med portning, högre komp å bättre grenrör/avgas så plockar man ut lite drygt 200hk.
Andra kammar å bättre insug + lite annat så ligger man runt 250hk.

Sen kan man ju alltid slänga på en turbo...

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Andreas Lidström skrev:
malfunkshun skrev:
Som Wankelsport sa, de motorer som sitter i 626/MX6/Probe är fina.
Motorn med ~190hk heter KL-ZE och den med ~170 heter KL-DE. Lite annat format insug och andra detaljer har jag för mej.
I usa och japan finns det tonvis med eftermarknadsprylar till dessa motorer.


Funkade ju att åka BTCC med i Mondeon oxå...


Mondeo-motorn som användes i BTCC (Duratec) har jag för mig främst hade problem med att motorn var rätt tung.
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Mazda motorn finns ju som 2l i 323F också. Men det finns väll ingen anledning att välja den när det finns 2.5

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Honda Legend 2,5 fast i Sverige finns bara 2,7 och nyare 3,5. 2,7an finns även i Rovers 800 serie.

Mazda motorn 2,5 sitter även i Ford Probe.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Skruva banåkabil
V6 i alu framhjulsdrivet *nu sökes växellåda*
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (15269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande