| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
V6 i alu framhjulsdrivet *nu sökes växellåda*
|
1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (15269 totalt) |
|
Finns det en sportsmössa att jag lyckas få tag i en? Mitt hemmabygge vill jag har framghulsdrivet av praktiska skäl (framvagnen skall kunna tas bort för att bygga om ifall jag vill ha större motor mm. Alu för att minska vikten fram, och jag har haft gjutgärn, nu vill jag prova alu. Åter till ämnet, finns det V6or som man med någon liten låda kan få att driva fram på en bil? Prisbild? Bilar som har? Mått? Vikt? Utmanande bilder? Jag har för mig att jag sökt här tidigare, men har sökt och sökt...så jag minns väl fel. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
|
det finns ju V6or med framhjulsdrift i några toyota camry också, samt rover 75.
lättast att få tag på med bra effekt vore väl en 3.0 24v V6 från en alfa 164! Sådan borde gå att hitta hyfsat billigt, närbesläktad med fiat också
att du inte hittar något när du söker på något innehållande "V6" är nog inte tokkonstigt, har för mig att man inte kan söka på saker kortare än 3 bokstäver! edit: nu när jag funderade på det lite är jag inte 100 på om någon av dem är helalu... men det går väl att snoka rätt på ganska lätt
_________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
Hej
Mondeos V6 är väl i aluminium, tror jag. Både de "gamla" 2.5 (170 hk eller 205 hk i ST200) och den nyare 3.0 (204-227 hk). Inte alls så tokig maskin... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
PSA:s nya generationer av V6:or kanske skulle kunna vara nåt?
http://www.citroenet.org.uk/html/c/c ...sitter i 406, 407, 607, 806, 807, C5, Evasion med små variationer. Lite putsad i 407. En tidigare variant utan variabla kammar sitter i 406, 605, 806, XM, Xantia, Evasion samt ev Renault Laguna. Clio V6 har denna motor som lämnar upp till 285 hk i Trophy-varianten. Detta är en 60-gradare och mer kompakt än den 90-graders "PRV-sexan". _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Mazda 626/MX-6/Ford Probe har 2.5 liter 24V alu V6:a. 170 hk som standard men det finns visst även orginal kammar som ger 193 hk. Tätstegad låda är det också, passar i en racebil!
Mazda MX3 har 1.8 liter 24V alu V6, vet ej effekten EDIT: Efter Mats påpekande om ventiler... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
PSA v-6 an sitter även i Citroen XM, och de bilarna börjar ju bli riktigt billiga.
|
||||||
I XM sitter väl den upphottade PRV-sexan, dvs samma motor som i Pugg 605? I Xantia däremot ligger den nyare PSA-sexan. Renault Laguna har också PSA-motorn. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||||
|
Hur ser en 16 ventils V6a ut?
Alfas motorer är helaluminium, 60 grader mellan bankarna och 12v varianten går att hitta riktigt billigt, trevliga motorer, 2.5 och 3.0, finns som 2.0 med turbo också men de är ovanliga. 24v modellerna är svårare att få tag på och därmed dyrare. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Som Wankelsport sa, de motorer som sitter i 626/MX6/Probe är fina.
Motorn med ~190hk heter KL-ZE och den med ~170 heter KL-DE. Lite annat format insug och andra detaljer har jag för mej. I usa och japan finns det tonvis med eftermarknadsprylar till dessa motorer. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
oops! 12 och 24 V ska det ju vara.
_________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||||
Finns 24-ventilers XM och det är en riktigt trevlig motor, även om jag föredrar Diesel i bilar av den storleken. Vad skiljer föresten PSA och PRV sexan, är det inte så att PSA-sexan är en upphottad PRV-sexa? |
||||||
Funkade ju att åka BTCC med i Mondeon oxå... |
||||||
|
Fick en Alfa 164 v6 12v motor för ett tag sedan. Skall byggas ihop till något roligt för räcern.
Finns massa fina bilder här: LÄNK 127kg för "ren" motor utan vätskor, grenrör, insug, elektronik, startmotor, svänghjul. 188 pigga och lättskrämda hästar. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Som Pär Hansson tidigare skrev, den gamla sexan är en 90-gradare medan den nya är en 60-gradare. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||||
Har haft förmånen att renovera å trimma en KL-DE. Mycket trevliga motorer att utgå ifrån. Hel-aluminium å med stödgördel för vevlageröverfallen, riktigt bra kanaler men alldeles för dåligt insug (dock bättre på KL-ZE). Varvvillig är den dessutom, med hydraliska lyftare (original) varvar den 8000v/min. Mekaniska lyftare 9000+ Med portning, högre komp å bättre grenrör/avgas så plockar man ut lite drygt 200hk. Andra kammar å bättre insug + lite annat så ligger man runt 250hk. Sen kan man ju alltid slänga på en turbo... _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Mondeo-motorn som användes i BTCC (Duratec) har jag för mig främst hade problem med att motorn var rätt tung. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (15269 totalt) |