Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2288 besök totalt |
Färdiga för strid! (... eller bana)
Vad finns det för checklista innan man ger sig ut på banan en dag? Kolla däckmönstret? Batteriet sitter fast? Att man kastat ut reservhjulet? Kanske att fryspunkten är låg nog i glykolen? ![]() Vad vidtar ni för åtgärder innan nu gasar ut? _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||||
Däcktryck, bromsvätska, belägg, däck (inte bara däckmönster utan allmän inspektion efter ev skador etc)
Modifierar man mycket på sin bil, kan det ju vara en bra idé att hålla koll på det man skruvat med - efterdra, syna svetsfogar etc. |
||||
Jag vet att det redan tagits upp men jag skulle vilja påpeka än en gång hur viktigt det är att byta bromsvätska. Av dom få ordentliga avåkningar jag sett på banträffar så beror en stor del av dom förmodligen på dålig bromsvätska som börjar koka (pedalen går i botten, 0 bromsverkan).
Senså är det alltid bra att gå igenom kupén ordentligt. Använder man bilen till vardags så samlar man på något konstigt vis alltid på sig massor utav prylar i alla möjliga fack och skrymslen. På dom träffar jag varit på har det alltid funnits ett informationsblad som delas ut där det finns checklistor då man alltid lyckas glömma kolla något. Det kanske bara är på "nybörjarträffarna" men jag tycker iaf att det är riktigt bra. Sen att många inte orkar läsa och tycker att det är onödigt, ja det är en annan fråga. _________________ ![]() 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||
De seriösa banklubbsarrangörerna besiktigar alla bilar innan de får åka ut på banan.
och de är väl i princip de punkter ni nämner som man kollar på alla bilar: - Mäta kvaliten på bromsvätskan - Inga lösa saker i kupen, bagageutrymme o motorrum - Stol sitter fast ordentligt och bälte fungerar 100% - Batteriet sitter fast ordentligt - Allmänt hålla ögonen öppna Sen brukar det vara bra att kolla oljan och däckstrycket innan man kör ![]() _________________ ![]() |
||||
Hur mäter man kvalitén på bromsvätskan egentligen? Finns det instrument som man kan köpa som vanlig dödlig?, jag har sett provare till kylvätska, spolarväska och batterivatten men aldrig för bromsvätska?
![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag kan inte erindra mig att PCS gör en regelrätt besiktning såsom du räknar upp här ovan. Däremot så informeras och uppmanas man om dessa grejor, tex. max 2 år gammal bromsvätska och att man har tillräckligt med bromsbelägg och rätt lufttryck. Det som verkligen besiktigas är bromsljus och blinkers. Eftersom jag vet att mitt teams mekaniker är rätt slarvig försöker jag att kolla skruvar och sånt en extra gång at dom sitter fast. Brukar även göra en snabbmätning av hjulvinklar när jag vet att nyttjat kurbsen förra gången. Jag är alltså min egen mekaniker.... _________________ Pär Hylander |
||||
Det är ett litet instrument som mäter vattenhalten om jag fattat rätt. De ser inte dyra ut men jag vet ärligen inte alls. _________________ ![]() |
||||
Det finns mätare som värmer vätskan tills den kokar och helt enkelt mäter när det sker, sedan finns det sådana som möter mängden vatten i vätskan. Jag skulle gissa att dom kostar minst någon tusing eller två. Och det kan man ju byta vätska för ett antal gånger istället. _________________ ![]() 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||
Borde formulerat mig annorlunda där ![]() _________________ ![]() |
||||
Hmm provrör och gasollåga + stektermometer? (Tänkte mest för att testa själv med jämna mellanrum) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
GTI-klubben är den enda klubb som jag känner till som mäter vattenhalten i bromsvätskan.
Det indikeras av lysdioder grön= allt ok, röd=du släpps inte ut på banan. Tror det finns en gul diod däremellan också. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
När jag körde 525:an på bana så bytte jag alltid vätskan efter vintern innan första gången på banan.. sen så blir det en gång till på somamren.. det känns i grejerna första gången man tar ut dem sen så märks det när det är dags för andra =).. men Bromsvätskan är otroligt viktig och köp en riktigt vätska så får du köra mera
![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Kolla inte om bromsvätskan är OK när Ni åker ut för säsongen, BYT DEN!!! Kolla kan möjligen vara ide om man kör lite hårdare till Södertälje, men det duger inte för bankörning. Jag har själv fått ånglås en gång för mycket o det ska inte upprepas. Synd om fler ska behöve lära sig detta den tunga vägen.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Ett litet tips angående bromsvätskan är att förutom att byta den minst en gång per säsong, är att lufta bromsarna före varje banträff. Lufta dessutom "länge", detta gör att bromsvätskan som ligger i oket byts ut, det är ju primärt den som blir upphettad... Se till att det kommer ut minst en deciliter ur varje ok så har ni garanterat inga problem. Funkar det som problemlösning på våra raseribilar med slicks och underdimensionerade bromsar så funkar det på gatbilar.
![]() I ett välunderhållet bromssystem behöver man dessutom inte lufta enligt massa olika metoder och med massa "apparater". På med en slangbit, öppna nippeln och låt Newton sköta resten... Skapar garanterat inga kavitationsblåsor! Lycka till! ![]() _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
* Bromsvätska som sagt, jag byter 2ggr per år eller efter behov. Luftar alltid o kollar alltid så att nipplarna är korrekt åtdragna.
* Minst! 4mm bromsbelägg fram, inte många som tänker så kanske men jag har varit med om att belägg har släppt från plattan. Blev en ganska spännande avåkning kan jag säga... * Vatten till föraren, mycket lätt att glömma bort och mycket lättare att hålla koncentrationen uppe. * Hjulmuttrar/skruvar skall kontroll dras om man använder alu fälg. Kan med fördel kollas flera gånger per dag om man t.ex har varit av med ett hjul på förmiddagen. Just my 2 ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Påfyllning av massa vätska i föraren ![]() _________________ ![]() |
||||
En deciliter ur varje ok??? Det låter lite dyrt. Jag har ca 6 deciliter i hela systemet. Brukar pytsa ut max 3 cl vid varje hjul efter bankörning och slå på lite ny bromsvätska. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Re: Färdiga för strid! (... eller bana)
Kolla din tjocklek på dina skivor fram och att du har hyffsat nya belägg. om du kör på 15-hålarna så putt i en 0,3-0,5 kg mer i däcken. Full tank och kolla för guds skull att du har fullt med olja i motorn!! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
* Få fram ny bromsvätska till oken...(eller helt byte)
*Bromsbelägg (kontroll / byte) *Bromsskivor *Kylarvätska *Tryckslangar/rör, vatten/olja *Däck (slitage / lufttryck) Bör kontrolleras vid "depå-stopp" *Batteri *oljenivå Nåt sånt brukar de bli....sen är det bara ut på banan och ta på sig ![]() _________________ Martin Hjelmquist >>UcklORacing>> Njutbilen: Saab 9-5 Aero-02 Busbilen: Saab 9000 Cse 2,3TURBO-93 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2288 besök totalt |