Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Foto och filmning - var och hur???
1, 2   >>
6094 besök totalt
Abz
Runtuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Jag ansöker härmed om hjälp inför nästa besök i Eifelbergen... Tänkte att det skulle filmas och tagas foton
i stora mängder. Då till min fråga...

Hur tar jag mig till vettiga platser runt ringen för att få vettiga bilder? Gärna lite roliga delar av banan.
Meningen är alltså att ta bilder på bilar på banan, alltså inte filma mina egna varv. Det skulle aldrig få för mig att göra... Eller nåt sånt...

Hoppas på goda tips av alla gamla fotorävar.

Abz

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Några tips

Hur och var?

Köp en karta på bensinmacken och åk runt för att sedan gå runt när du hittar bättre. Eller ta med en cykel.
Nybörjartips: Brünnchen. För att sedan gå mot trafiken så långt du orkar. Typ till Karusellen.
Nybörjartips 2: Pflantzgarten
Varning: Vissa ställen är väldigt otillgängliga och man kan inte bara hur som helst ta sig över vägen.
Ta med dig vatten och snabbt socker för det är jäkligt långt tillbaka. De har goda korvar på ovan nämnda platser.

Teknik
Jag hoppas innerligt att du har en bra digitalkamera.
Annars blir det dyrt med film. Jag blåste många tusenlappar på film och framkallning "ska bara ta en rulle till..." Kör du digitalt, ta med mycket minne eller hårddiskdump. Du kommer aldrig att haft så många fototillfällen du inte ville missa.
Personligen gillar jag bilder med lite action i, dvs. något längre slutartider så att det blir rörelseoskärpa.
ofta hör du bara ett motorljud i bakgrunden, fram med kameran och sikta in dig där den kommer dyka upp, ställ in skärpan och vänta (med lite tur väger inte din superzoom 3 kg...). Pang, på några få sekunder ska du avgöra om det är en bil du vill fota, eller om de kommer en mängd bilar i en klunga, och sedan dra av ett par bilder. På 2-5 sekunder är det över och du får vänta minst 8-10 minuter innan bilen kommer tillbaka.
Varning för det omväxlande vädret. Se till att ha med regnskydd, = en bra ryggsäck, för kameror etc.
Att stå på parkeringsplatsen kan vara nog så kul och folk är förvånansvärt öppna om du säger jag tog kort på dig där och där. Perfekt för kontaktskapande, ta visitkort och skriv upp vilken bil det var så att du kommer ihåg sedan. Snacka med andra fotografer, de som ser ut som om de varit där förut och få lite tips.
Det är svårt att fota på parkeringen. Motljus, trångt och Gud vet allt som jäklas.
och bilderna blir rätt tråkiga. Motivet rör sig ju inte!

Tips från coachen
Tänk annorlunda. Var vågad. Gör det ingen annan gör och ta god tid på dig. En timme är ingenting. Hitta vinkeln eller stället ingen annan hittat. En bild tagen genom gallret från Brünnchen kommer inte få någon att jubla. Vart driftar bilar? Vart hoppar de? Vart bromsar folk på sig? Hitta de balla ställena.
Att både filma och ta kort är en person övermäktigt. Det blir lätt skit av båda grejerna istället för ett bra. Tips: antingen eller, men inte samtidigt. Eller så gör du som jag, gömmer din DV-kamera med bulletcam i polarnas bilar medans de kör och så fotograferar du själv. Enda sättet att göra 2 flugor på smällen på riktigt.
På kvällen rekommenderar jag biff med mycket öl så att du orkar med morgondagen.

Här finns några av mina bilder:
http://www.sportbilen.se/index.php?page=bildspel.php?cat=ringen03_2&am . . . .

http://www.rs6.com/gallery/showgallery.php/cat/525/password/

Förbjuden frukt smakar bäst. Man får inte fotografera innifrån bilen. Varför? Hur mycket väger 3 kg kamera i 200 km/h?

Rörligt är bättre.

Var alltid beredd och ställ dig på ställen där saker händer. Var beredd på att få vänta...

Jag hade gylfen nere och skulle precis...men fick slita upp kameran och dra ett par bilder på detta.
Scouter är ALLTID beredda!

Ta kort på detaljer. Du ångrar dig inte när du kommer hem.

Det är de små, små detaljerna som gör det. Notera gnistregnet från hans knäskydd.
Man måste vara snabb och ha en bra kamera.

http://www.sportbilen.se/bilder/bildspel/storabilder/ringen03_2/nr_003 . . . .

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Re: Några tips

Erik B skrev:
Eller ta med en cykel.

Jag har två enklare MTB stående nere i Nürburg. Jag lånar gärna ut dem till seriösa rejsamedlemmar mot vederbörlig ersättning i form av ein grosses. Skicka mig i så fall ett mail till gt3 at bredband punkt net.

Varning - det är väldigt backigt! Något som kom som en chock för min väl konserverade lekamen!

Jag gav mig ut på en liten safari - jag är övertygad om att Eifel-bergen på något vis trotsar naturlagarna och att det råder konstant uppförsbacke!

Jag hade med mig en enkel digitalkamera som tar superbra kort i "party miljö" men jag upptäckte att det där med fotografering är tio gånger knepigare än bilkörning! Nu har jag skaffat en ny digital kamera med stor zoom och massor av häftiga funktioner (Dimage Z5). Jag är dock rädd för att om man skall lyckas ta bra bil-bilder så räcker den inte på långa vägar, men eftersom jag är så dålig på att fota vill jag inte köpa en "riktig" kamera.

Fina bilder Erik! Vad använder du för digitalkaerma nu Erik?

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Anders Jonsson skrev:
Fina bilder Erik! Vad använder du för digitalkamera nu?

Tack.
Jag har en Canon EOS1 Ds http://web.canon.jp/Imaging/EOS1DS/ med en massa olika linser.
Tyvärr är det väl som att bemästra en GT2:a när det är vått ute. Jag är bara en glad amatör än så länge, som har turen att kunna använda proffsgrejer. Liknande kameror har ju kommit ner i pris ordentligt.
Kring banan tycker jag mitt 70-200/2.8 fungerar bäst. Längre zoom är absolut
inte en nackdel, kanske upp till 300 är optimalt.

Några fler tips:
På min karta finns MTB-spåren utritade, men som sagt det finns en anledning till att folk åker Enduro runt istället. Ställen som Hohe Acht är supersvåra att hitta. Jag körde in på en liten skogsväg som blev kostig. Kom fram till ett par skyltar där det stod att man inte fick köra längre, men jag kan ju inte tyska så jag körde vidare. Ändå fick jag gå ett par hundra meter och ljudet från bana är inte så vägledande som man tror alltid. Hatzenbach är ett ok nybörjartips också

Kameraminne vs. upplösning. Du kan aldrig ha för mycket minne. Använd så hög upplösning som möjligt och radera dåliga bilder när du kommer hem. Om du kan, skjut långa serier när en bil passerar.

Batterier. Ibland är det rätt kallt uppe i bergen och din kamera kommer få arbeta hårt.
Vilket tar slut först? Dina batterier eller minnet?

Ta med mobiltelefon, cash till mat och dryck och lova inga tider att hålla annat än middagen.

Hittade denna sida för några dagar sedan som kan vara till hjälp:
http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?t=13078 "How to shoot better car photographs"

Mycket skog blir det, men längs Ringen är det inga större problem att ta sig fram. Men jag rekommenderar grövre skor. Som du kanske märkt är de flesta fotona tagna från utsidan på Ringen, det finns en anledning till det.

Allt som behövs är en halvgalen förare med lite bilkontroll, en fotograf som är med på noterna, lätt regn och Hatzenbach.

Fler bilder:
http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4216&highl . . . .
http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4263

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jonsson skrev:
Varning - det är väldigt backigt!

Hade funderingar på att låna Anders cyklar i somras när jag plågade familjen med Eifelsemester (tack för erbjudandet...) thumbs up
Istället för cykling blev det promenader i det natursköna Eifel. Min dotter höll på att få hjärnblödning på sin pappa när hon tvingades traska uppför alla backar. Det blev hot om både det ena och det andra från hennes sida. Som smart förälder promenerar man först och belönar med ett par varv efteråt. Fuchsröre och Karusell är favoriter. Grüne Hölle är bättre än Gröna Lund.

Kontentan är att det är backigt och tar längre tid än man tror att promenixa omkring. Det gäller att planera i förväg.

Rice and shine
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:
Kameraminne vs. upplösning. Du kan aldrig ha för mycket minne. Använd så hög upplösning som möjligt och radera dåliga bilder när du kommer hem. Om du kan, skjut långa serier när en bil passerar.

En av andledningarna till att jag valde denna kamera är att den har ett läge där den tar bilder i serie men bara sparar de sista sex. Detta skulle alltså göra det möjligt att börja knäppa när man hör motorljudet och när bilen sedan passerat har man några där den fastnat! Låter bra i teorin, får se hur det funkar i praktiken., tyvärr är upplösningen limiterad när man använder just detta läge.

Det jag har märkt nu på mina första tester är att när man använder tele så bir det mycket känsligt för skakningar. Har du stativ när du fotar Erik?

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Anders Jonsson skrev:
Har du stativ när du fotar Erik?

Nej. Jag har ersatt stativet med dyra gluggar (läs bländare 2.8)

För mig har inte skakningarna inneburit något problem. Ofta finns alldeles tillräckligt med ljus
för att det ska fungera. Problemet är att kameran väger så mycket.
"Proffsen" runt Ringen, de som fotar hela dagen i Karusellen t.ex., brukar ofta ha en käpp (ej tripod alltså).
Jag tycker dock att den mest är i vägen.

Ett annat problem vid starkt solljus är alla skuggor. Se till att skuggorna inte ligger i vägen för motivet och vägen, det är så trist när man kommer hem.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:

Jag är som sagt helt novis i foto sammanhang men så mycket har jag fattat att det är minst lika mycket "material-sport" som racing!

Abz
Runtuna
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Vad jag upptäckt med ringen, är att man kan "förlänga" besöket genom allehanda roliga bilder. Nu när vi ska ner så ska jag givetvis ta några foton, men vad jag egentligen är bra på, så är det rörliga bilder. Det är alltså med DV mycket kommer att dokumenteras. När man sen är hemma igen, får man ju återuppleva minnena under klippning och redigering. När det gäller "vanliga" fotografier är jag inte ens amatör. Jag försöker endast fånga något på bild som kan vara bra till DVD-produktionens konvolut. Men övning lär ju ge färdighet. Vi får se...

Abz

ca6
GBG
Här sen Maj 2004

Bra tråd, kanske borde klistras? Ska printa ut och plugga på vägen ner thumbs up

Jag fotar med en D70, har tyvärr ingen bättre zoom än kit-linsen (18-70) men det kan nog räcka. har 1+4GB flahsminne viket borde räcka men bara ett batteri. Borde nog ta och fixa ett till innan resan.

Ulricehamn
Här sen Sep 2005

Tycker Eriks tips och trick är mycket bra. Har själv ingen större erfarenhet av fotografering runt ringen men fotar skapligt mycket i övrigt. Då jag var nere för första gången förra sommaren så hade jag ingen koll på vart de bästa lägena var att stå och fota. Visste bara att man kunde komma intill banan vid Brünnchen och vid Pflanzgarten genom att studera en karta.

Att ta bra actionbilder är svårare än man tror. Tar man bara ett vanligt kort på en bil med hög slutartid (för att frysa fordonet) så kommer det i princip se ut som att bilen står still. Därför gäller det antingen att försöka ta med panorerad rörelseoskärpa (kolla exempelbilden längst ner) eller ta ett kort där man som betraktare verkligen kan utröna att fordonet förflyttar på sig och inte står still. T ex vid inbromsning när bilen niger smått, kränger i kurvor eller liknande.

Vad gäller utrustning hjälper det nog definitivt med en bra zoom. Jag hade bra kamera men inget jättebra zoomobjektiv när jag var nere förra gången så bilderna blev mediokra som bäst. På parkeringen räcker det ju med ett vanligt objektiv eller vanlig fickkamera men runt banan kommer man inte så nära som man tror med "vanlig utrustning". Stativ behövs såvida man inte planerat att ta bilder över banan när det är kväll. Måste ändå ha relativt höga slutartider när man tar på bilarna, även panorerade bilder. Monopod kan väl dock vara till hjälp, dels för stöd men även för att avlasta axlar t ex.

I övrigt är det väl bra med minst två batterier så man alltid kan ha ett laddat om det ena skulle ta slut. Ett kort med mycket minne är också fint. Fick själv skruva ner kvaliten på mina bilder när jag var nere vilket iofs inte var någon katastrof med min systemkamera men hade ju hellre tagit med så hög upplösning som möjligt och skalat när man kom hem istället.

Nästa gång jag är nere blir det att ta några av tipsen härifrån och gå runt banan och försöka hitta några sweet spots

Exempelbild från Pflanzgarten som utlovat:

Göteborg
Här sen Feb 2003

Ett bra ställe är Schwedenkreuz, finns några ställlen längs med där man kan komma ganska nära. Annars skulle jag noga säga ett en ok telezoom är att rekomendera, iaf 200

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag har använt mina 70-200 mycket.

Någonstans vid 140-200 används nog mest när man står nära längs sidan.

Ett 100-300 skulle fungera bra också.

18-70 funkar bra på parkeringen men ni får gärna överbevisa mig
Beror ju lite på hur man vill ha sina kort.

ca6
GBG
Här sen Maj 2004

Jag avvaktar lite med att köpa telezoom, Nikons 18-200VR är jag sugen på men eftersom jag lever på CSNpengar så blir det inget sånt än.
Jag brukar beskära mina bilder rätt kraftigt och gör inte så mkt mer än att publicera dom på webben så 70mm har funkat rätt bra för mig hittills.

Har fotat lite med Nikkors 70-200/2.8 (Den senaste) och den är ju mkt trevlig, däremot tror jag inte man har mkt användning för nån telezoom mkt över 300 på en digitalkamera då dom tenderar att vara rätt slöa.

Har dock beställt två batterier till.

om det inte blir bra får jag väl åka ner en gång till

Umeå
Här sen Maj 2004

Anders Jonsson skrev:
Erik B skrev:

Jag är som sagt helt novis i foto sammanhang men så mycket har jag fattat att det är minst lika mycket "material-sport" som racing!

Ett sätt att få ner kostnaden och upp ljuskänsligheten är att köpa fast optik istället för zoomoptik.

Som lite äldre fotograf van vid fast optik så förfasar man sig över optik som har så dålig bländare som 2.8, under två liknar något, och behöver inte vara så dyrt heller.

(säger jag som slarvat bort min 50-1,2 )

--VVTS--
Citera
induce
Ulricehamn
Här sen Sep 2005

Såvida man inte är extremt petig med skärpedjup så klarar man ju sig bra med 4 eller kanske t.o.m 5.6. Absolut billigaste är ju att höja sensorns känslighet (läs ISo). Men det är sällan det är nödvändigt ens. Med min 70-200 F4 får jag vid vanliga dagar utan problem slutartider som funkar för 200mm.

Här sen Jul 2004

Nu har jag fastnat i Canons L-objektiv träsk jag med

Är mycket sugen på en Canon 70-200 F4.0 L USM....frågan är om det duger till bankörning?
Eller om verkligen 2.8 motsvarigheten behövs...jag har verkligen ingen koll alls.

och jag brukar använda upp till 8x på min Fujifilm Finepix S5500, är det då mer än 70-200 jag söker efter?
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Mitt enklare Nikkor 70-300 f4-f5.6, funkar utmärkt, med långa slutartider

Fotot nedan är taget med detta objektiv, med 1/160 slutare.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/414849.htm

Ulricehamn
Här sen Sep 2005

oscar odenå skrev:
Nu har jag fastnat i Canons L-objektiv träsk jag med

Är mycket sugen på en Canon 70-200 F4.0 L USM....frågan är om det duger till bankörning?
Eller om verkligen 2.8 motsvarigheten behövs...jag har verkligen ingen koll alls.

och jag brukar använda upp till 8x på min Fujifilm Finepix S5500, är det då mer än 70-200 jag söker efter?

Det duger nog galant. Använde mitt Sigma 70-300 5.6 när jag var nere förra sommaren, och det var inga fel på slutartiderna, snarare objektivets kvalité som begränsade. Just det Canon-objektivet har jag också, köpte det i samband med Canons kampanjer förra året. Kan inte annat än att rekommendera det, superbt är det. Skarpt som en knivsegg. Byggkvalitén är verkligen strålande också. Bor du i närheten får du gärna testa mitt.

Vad gäller zoom och gånger (X) beror det på vad man jämför med för vidvinkel. Tar man t ex mitt 18-55 så är det 3x zoom, men räknar man med räckvidden i mitt 70-200 så blir det 11x zoom. De kan ju givetvis inte vara monterade samtidigt men det ger en uppfattning om vad vi talar om.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_70200_4/index.htm
Recension på Canons 70-200 F4

Vill du absolut ha 2.8 så kan du kika på Sigmas 70-200 som är väldigt fint det också. Tungt blir det dock p.g.a allt glas.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_70200_28/index.htm

GBG
Här sen Maj 2004

Stod man bara tillräckligt nära så räckte 18-70mm helt ok. Ibland gick det så fort att det nog vart svårt att hänga med med mer zoom (lurar jag mig själv...) Ska försöka ha telezoom till nästa gång så hade man kunna kommit lite närmare i vissa fall och fått lite mer variation i bilderna.

Imponerad att D70ans batteri klarade sig under fem dagar och ~500 bilder.

Exige @ Pflanzgarten

Uppsala
Här sen Feb 2004

Väck inte björnen som sover (eller tråden i detta fall)

Eftersom Ringen-besöket smyger sig på så sakteliga (16-24 Juli) tänkte jag skaka liv i denna tråd då jag är mkt fotointresserad. Ett besök på Ringen utan att fotografera runt banan går inte

Har läst igenom tråden ovan lite och fått lite nyttig information men är sugen på fler tips ifall någon vill tipsa lite? Jag har en Canon 350D med lite olika gluggar, bl.a. 70-200 osv som borde räcka till.

1, 2   >>
6094 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande