Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche Boxster S - Provkörning!
1, 2   >>
6617 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Som jag tidigare nämt är en kompis till mig intresserad av en Boxster S. Idag var vi ute och provkörde en sprillans ny Boxster S från Porsche Center i Stockholm.

Allt det jag läst stämde! Verkligen en fantastisk bil!

Sammanfattning av mina intryck

Motor
Härlig motor med mycket bra vrid och framför allt en skön sång. Att åka på 6:an i 60 km/h var inga problem. Ljudet var mycket trevligt, det behövs inget sportavgas till den bilen.

Växellåda
En av de få negativa saker som jag har att säga var växellådan. Exakta lägen, men alldeles för långslagig i mitt tycke.

Komfort
Vem bryr sig? Skämt åsido... Bilen var i alla fall tystare än min S40 T4-01, vilket är ett gott betyg för en sportbil. Bilen hade sportchassie, och var således ganska stötig.

Bromsar
Kunde tyvärr inte testa bromsarna då det var -4 grader, men är det något som Porsche är bra på så är det ju just bromsar.

Prestanda
Generellt tycker jag att det är svårt att avgöra hur snabb en bil är. Porschen kändes dock mycket pigg och drog fint hela vägen upp till 170 km/h (vilket var dagens toppfart). Igen hästspark men ett härligt drag hela tiden.

Väghållning/Styrning
Jo just det Detta måste väl vara Boxster S bästa område. Helt otroligt skön styrning, trots att det är servo! Väghållningen var också svår att testa med tanke på vädret, men den kändes mycket stabil och framför allt väldigt lättkörd. Inga problem att enkelt parera eventuella ställ och även lätt av "ställa upp" bilen.

Slutsats
En vuxen Elise! Bättre betyg är väl svårt att få av mig? Hade jag varit intresserad av komfort och praktisk användning av bilen så hade nog jag skaffat mig en Boxster S. Toppbetyg!
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Jag kan komma med lite kommenterar eftersom jag har ägt en Boxster S i anart två år.

Motor
Visst har den ett bra bottenvrid men över 4000RPM så kommer den verkligen till sin rätt...

Växellåda
Lådan är inte helt fantaskisk. Min bruksbil (BMW E30 320 '84) har faktiskt en trevligare låda trots ett enormt glapp i spaken.

Bromsar
Vad är fading? Det är inga problem att låsa upp hjulen i vilken hastighet som helst.

Komfort/Pratikalitet
oslagbar i roadsterklassen. Bra ljudisolering, stora bagageeutrymmen. Men cabben nere kan man t.o.m. transporterera bokhyllor fråk IKEA.

Prestanda
Jag skulle vilja säga tillräckligt. Men man vill ju alltid ha mer....
Jag provkörde den då (2001) vanliga 2.5l Boxstern men jämfört med en S så var den mycket trist. Och så lät den som en symaskin.

Väghållning/Styrning
Understyrt i låga hastighetet. Men över 80km/h är den mycket bra balanserad. Den har en fantaskisk turn-in. Jag borde prova att köra slalom någon gång, där måste den vara helt oslagbar.

Slutsats
En kompetent racer som fungerar mycket bra som gatbil och glidarbil. Med med 200kg mindre lyx-lull-lull så hade det varit helt fantastiskt. Detaljkvalitén, framförallt i kupén, lever inte riktigt upp till myten om porsches fantaskiska kvalitet.

Porsche borde tillverka en Boxster RS, helt utan allt trams som A/C, fösterhissar och el-cab. En boxster i Elise-stil.

Elisen var god tvåa på min lista när jag köpte lek-bil. Men den är lite väl opraktisk för allt annat än bankörning i soliog väder. Rapporter om dålig kvalité, läckade tak, liten trunk, klen motor m.m. fick mig att avstå från Elisen.

Jag längtar till sommaren... Boxstern ligger i ide nere i garaget

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vad väger den egentligen?

Den har ju verkligen motorn på rätt ställe för lite slalom thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

sport auto har testat Boxster i senaste numret...

Rent prestandamässigt tror jag jag skulle bli missnöjd, men effekten verkar vara mycket väl avstämd med chassi etc.

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Motor
Typ Mittmonterad Boxer-motor
Antal cylindrar 6
Antal ventiler per cylinder 4
Cylindervolym 3 179 cm3
Cylinderdiameter/slaglängd 93,0 mm / 78,0 mm
Effekt 191 kW (260 hk)
vid 6 200 r/m
Maximalt vridmoment 310 Nm
vid 4 600 r/m
Kompression 11,0 : 1

Kraftöverföring
Typ Bakhjulsdrift
Manuell växellåda 6-växlad
Tiptronic S 5-växlad

Chassi
Framaxel McPherson
Bakaxel McPherson
Styrning Hydraulisk servostyrning
Bromsar Fasta 4-kolvs monobloc bromsok fram och bak. Ventilerade och perforerade skivor.
ABS Bosch ABS 5.7
Hjul Fram: 7 J x 176
Bak: 8,5 J x 17
Däck Fram: 205/50 ZR 17
Bak: 225/40 ZR 17

Vikt Manuell / Tiptronic S
Tomvikt 1 320 kg / 1 360 kg
Tjänstevikt 1 395 kg / 1 435 kg
Totalvikt 1 630 kg / 1 670 kg

Prestanda Manuell / Tiptronic S
Toppfart 264 km/h / 258 km/h
0-100 km/h 5,7 s / 6,4 s
Elasticitet 80-120 km/h
på högsta växel
10,0 s / 11,6 s (6:ans / 5:ans växel)
på näst högsta växel 7,4 s / 7,5 s (5:ans / 4:ans växel)
Elasticitet 100-200 km/h
på högsta växel 30,0 s / 38,5 s (6:ans / 5:ans växel)

Bränsleförbrukning
i liter/100 km Manuell / Tiptronic S
Enligt 93/116/EC
Stadskörning 15,3 liter / 16,4 liter
Landsväg 7,8 liter / 8,0 liter
Blandad körning 10,5 liter / 11,1 liter
Co2 utsläpp 255 / 268 gram/km

Dimensioner
Längd 4 320 mm
Bredd 1 780 mm
Höjd 1 290 mm
Hjulbas 2 415 mm
Bagageutrymme
(fram/bak) 130 liter / 130 liter
Tankrymd 64 liter
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003

Hur är Boxstern jämfört med konkurrenterna? T ex. M roadster, S2000 etc.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Lundgren skrev:

I vilket avseende menar du?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Anders Lundgren skrev:

S2000 är sport autos referensbil.

0-200 på 24.5 s mot. 26.3 för Boxster (i klass med Audi S6 t.ex)

Ringen
Boxster: 8.36
S2000: 8.39

Hockenheim
B: 1.19,4
S: 1.18,9

TOTAL:
B: 36 poäng
S: 28

Man skulle kunna säga att Hondan är snabbare, men Porschen mer avstämd. Den klarar slalom etc. betydligt bättre.

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag körde S2000 ordentligt i somras på kurviga vägar. Växellådan måste vara den finaste som finns i bilvärlden! Helt sanslös, som en liten joystick med extremt korta och exakta slag.

Däremot tycker jag inte väghållningen var så imponerande, bilen kändes tung och krängde ganska mycket. Baken släppte mycket lätt på torr asfalt....
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Känsligt ämne, men är inte Boxtern lite kärringbil? Vad tycker ni??

Jan Nagy
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jan Nagy skrev:

Elise är mer kärringbil
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jan Nagy skrev:

Jo en äkta Frauenwagen!
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Mitt "X" skall byta sin Fiat Barchetta mot något nytt, valet står mellan S2000 och Boxster och det lutar mer åt det sistnämda.
Hondan bullrade för mycket och var för stötig, sen var det problem att få med golfbagen Det lutade därför åt Boxster, det impar dessutom mer på "konsult arbetspolarna" att köra Porsche.
I senaste numret av 911 world är det en intervju med ägaren av företaget 911world.
Han vägrade att sälja Boxster pga att bilen var mer ett "fashion statement" och att köparna hade övervägt Audi TT/Japanskt.
Jag har själv aldrig kört en Boxster men kamrat körde en S på Gelleråsen, omdömet var bra chassi med undermotoriserad.

Med full gas

Anders Kaarle
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

AK skrev:
Mitt "X" skall byta sin Fiat Barchetta mot något nytt, valet står mellan S2000 och Boxster och det lutar mer åt det sistnämda.
Hondan bullrade för mycket och var för stötig, sen var det problem att få med golfbagen Det lutade därför åt Boxster, det impar dessutom mer på "konsult arbetspolarna" att köra Porsche.
I senaste numret av 911 world är det en intervju med ägaren av företaget 911world.
Han vägrade att sälja Boxster pga att bilen var mer ett "fashion statement" och att köparna hade övervägt Audi TT/Japanskt.
Jag har själv aldrig kört en Boxster men kamrat körde en S på Gelleråsen, omdömet var bra chassi med undermotoriserad.

Med full gas

Anders Kaarle

Huvet är inte alltid med, intervjuoffret var VD för 911virgin, engelskt företag som har ett rätt intressant sätt att prissätta sina bilar.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jan Nagy skrev:

Lite frisörska-varning är det nog alltid.

911 ska de va!

Johannes Ek
Karlstad
Här sen Dec 2002

Hehe, vid 17 års ålder fick jag provköra en sådan bil. (är 19 nu)
Som övningsförare med morsans mazda 626 som mest upphetsande körerfarenhet. Så det var med skräckblandad förtjusning som man petade
i ettan med tummen (Tiptronic). Samtidigt som farsan sa: "Plattan i botten!!"
Så jag tryckte på längs rakan tills nerverna tog slut i 200 km/h...
Det förvånar folk när någonkör om med en övningskörningsskylt (långt ord) med sexan vinandes...
Fortfarande den i särklass trevligaste bil jag kört.

Fast då har jag inte så mycket att jämföra med, Saab 9-3 Aero på god andraplats...

Gäsp dags att sova.
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003

Tycker nog inte att det behöver va en kärringbil... bara man fixar till den lite!

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Lite frisörska-varning är det nog alltid.

911 ska de va!

Det finns nog en och annan välbeställd frisörska/frisör(!) i 911 också...

Grejen med kul bilar är ju att de lockar till sej all slags folk som vill ha just en kul bil. Även om kul för en del kanske är att åka runt Stureplan och visa upp sej Det får man ta.

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har kört den "vanliga" boxtern och jag måste säga att jag blev besviken.
Den kändes som en liten båt, kanske är jag ovan vid "roadstergrejen" att sitta så långt bak i blen men det kändes som att "lägga till" med den. Den kändes som en liten låda.
Bromsarna var inte alls så distinkta som jag skulle önska.
Växellådan var den största besvikelsen. Lägena gick upp och ner i någon slags "C"-form...?!?!

I övrigt en cool bil. (Jag körde en sådan på mitt eget bröllop )

Det här var en 98:a eller nåt och motorn var den minsta. Körningen var inte heller "on the edge" så mina intryck skulle säkert kunna förändras om jag fick känna på den under en längre tid...

Mvh /Micke

Laholm
Här sen Nov 2002

Jaan Tolli kör ju en "inte så" blyg Boxter, schyssta flammor vid avslag

http://www.hyllingems.nu/bilder/ImageInfo.asp?S=1&ImageID=981&Page=0

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Hmm... Jag är oxå lite kluven inför denna bil! Jag hade förmånen att få provköra just en "S" förra våren i samband med en PCSträff på Mantorp.
Helt klart så är det en kanon trevlig bil med en grym väghållning! o ljudet ska vi inte prata om !!! Denna bil var extrautrustad med sportavgassystem så nacknåren krullade sig vid varje smekning av gaspedalen !
Det jag ställer mig lite frågande till är känslan i ratt,pedaler o växelspak!!? Det är sjutton mer känsla i min S2;a som rullat 25.000 mil!!!
Nästan *host* *host* lite japanare över det hela !!!
Lite synd på en i övrigt underbar bil.
Tror dock att nästa Porsche ändå blir en Boxter. För en nästa det blir det !
Har länge funderat på en 968... Men då den är ganska lik min 944 så är det frågan om det inte är lönsammare o ha den kvar tills man får råd med en Boxter?!
Skulle i sånna fall vara om man dyker på en fin 968 CS med rätt utrustning till rätt pris, typ Leif A;s (Inte as ).

NS BTG: 9.10.21

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
6617 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande