Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6617 besök totalt |
Porsche Boxster S - Provkörning!
Som jag tidigare nämt är en kompis till mig intresserad av en Boxster S. Idag var vi ute och provkörde en sprillans ny Boxster S från Porsche Center i Stockholm. Allt det jag läst stämde! Verkligen en fantastisk bil! Sammanfattning av mina intryck Motor Härlig motor med mycket bra vrid och framför allt en skön sång. Att åka på 6:an i 60 km/h var inga problem. Ljudet var mycket trevligt, det behövs inget sportavgas till den bilen. Växellåda En av de få negativa saker som jag har att säga var växellådan. Exakta lägen, men alldeles för långslagig i mitt tycke. Komfort Vem bryr sig? Skämt åsido... Bilen var i alla fall tystare än min S40 T4-01, vilket är ett gott betyg för en sportbil. Bilen hade sportchassie, och var således ganska stötig. Bromsar Kunde tyvärr inte testa bromsarna då det var -4 grader, men är det något som Porsche är bra på så är det ju just bromsar. Prestanda Generellt tycker jag att det är svårt att avgöra hur snabb en bil är. Porschen kändes dock mycket pigg och drog fint hela vägen upp till 170 km/h (vilket var dagens toppfart). Igen hästspark men ett härligt drag hela tiden. Väghållning/Styrning Jo just det ![]() Slutsats En vuxen Elise! Bättre betyg är väl svårt att få av mig? Hade jag varit intresserad av komfort och praktisk användning av bilen så hade nog jag skaffat mig en Boxster S. Toppbetyg! |
||
Jag kan komma med lite kommenterar eftersom jag har ägt en Boxster S i anart två år.
Motor Visst har den ett bra bottenvrid men över 4000RPM så kommer den verkligen till sin rätt... Växellåda Lådan är inte helt fantaskisk. Min bruksbil (BMW E30 320 '84) har faktiskt en trevligare låda trots ett enormt glapp i spaken. Bromsar Vad är fading? Det är inga problem att låsa upp hjulen i vilken hastighet som helst. Komfort/Pratikalitet oslagbar i roadsterklassen. Bra ljudisolering, stora bagageeutrymmen. Men cabben nere kan man t.o.m. transporterera bokhyllor fråk IKEA. ![]() Prestanda Jag skulle vilja säga tillräckligt. Men man vill ju alltid ha mer.... Jag provkörde den då (2001) vanliga 2.5l Boxstern men jämfört med en S så var den mycket trist. Och så lät den som en symaskin. Väghållning/Styrning Understyrt i låga hastighetet. Men över 80km/h är den mycket bra balanserad. Den har en fantaskisk turn-in. Jag borde prova att köra slalom någon gång, där måste den vara helt oslagbar. Slutsats En kompetent racer som fungerar mycket bra som gatbil och glidarbil. Med med 200kg mindre lyx-lull-lull så hade det varit helt fantastiskt. Detaljkvalitén, framförallt i kupén, lever inte riktigt upp till myten om porsches fantaskiska kvalitet. Porsche borde tillverka en Boxster RS, helt utan allt trams som A/C, fösterhissar och el-cab. En boxster i Elise-stil. Elisen var god tvåa på min lista när jag köpte lek-bil. Men den är lite väl opraktisk för allt annat än bankörning i soliog väder. Rapporter om dålig kvalité, läckade tak, liten trunk, klen motor m.m. fick mig att avstå från Elisen. Jag längtar till sommaren... Boxstern ligger i ide nere i garaget ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Motor
Typ Mittmonterad Boxer-motor Antal cylindrar 6 Antal ventiler per cylinder 4 Cylindervolym 3 179 cm3 Cylinderdiameter/slaglängd 93,0 mm / 78,0 mm Effekt 191 kW (260 hk) vid 6 200 r/m Maximalt vridmoment 310 Nm vid 4 600 r/m Kompression 11,0 : 1 Kraftöverföring Typ Bakhjulsdrift Manuell växellåda 6-växlad Tiptronic S 5-växlad Chassi Framaxel McPherson Bakaxel McPherson Styrning Hydraulisk servostyrning Bromsar Fasta 4-kolvs monobloc bromsok fram och bak. Ventilerade och perforerade skivor. ABS Bosch ABS 5.7 Hjul Fram: 7 J x 176 Bak: 8,5 J x 17 Däck Fram: 205/50 ZR 17 Bak: 225/40 ZR 17 Vikt Manuell / Tiptronic S Tomvikt 1 320 kg / 1 360 kg Tjänstevikt 1 395 kg / 1 435 kg Totalvikt 1 630 kg / 1 670 kg Prestanda Manuell / Tiptronic S Toppfart 264 km/h / 258 km/h 0-100 km/h 5,7 s / 6,4 s Elasticitet 80-120 km/h på högsta växel 10,0 s / 11,6 s (6:ans / 5:ans växel) på näst högsta växel 7,4 s / 7,5 s (5:ans / 4:ans växel) Elasticitet 100-200 km/h på högsta växel 30,0 s / 38,5 s (6:ans / 5:ans växel) Bränsleförbrukning i liter/100 km Manuell / Tiptronic S Enligt 93/116/EC Stadskörning 15,3 liter / 16,4 liter Landsväg 7,8 liter / 8,0 liter Blandad körning 10,5 liter / 11,1 liter Co2 utsläpp 255 / 268 gram/km Dimensioner Längd 4 320 mm Bredd 1 780 mm Höjd 1 290 mm Hjulbas 2 415 mm Bagageutrymme (fram/bak) 130 liter / 130 liter Tankrymd 64 liter |
||
S2000 är sport autos referensbil. 0-200 på 24.5 s mot. 26.3 för Boxster (i klass med Audi S6 t.ex) Ringen Boxster: 8.36 S2000: 8.39 Hockenheim B: 1.19,4 S: 1.18,9 TOTAL: B: 36 poäng S: 28 Man skulle kunna säga att Hondan är snabbare, men Porschen mer avstämd. Den klarar slalom etc. betydligt bättre. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Jag körde S2000 ordentligt i somras på kurviga vägar. Växellådan måste vara den finaste som finns i bilvärlden! Helt sanslös, som en liten joystick med extremt korta och exakta slag.
Däremot tycker jag inte väghållningen var så imponerande, bilen kändes tung och krängde ganska mycket. Baken släppte mycket lätt på torr asfalt.... |
||
Mitt "X" skall byta sin Fiat Barchetta mot något nytt, valet står mellan S2000 och Boxster och det lutar mer åt det sistnämda.
Hondan bullrade för mycket och var för stötig, sen var det problem att få med golfbagen Det lutade därför åt Boxster, det impar dessutom mer på "konsult arbetspolarna" att köra Porsche. I senaste numret av 911 world är det en intervju med ägaren av företaget 911world. Han vägrade att sälja Boxster pga att bilen var mer ett "fashion statement" och att köparna hade övervägt Audi TT/Japanskt. Jag har själv aldrig kört en Boxster men kamrat körde en S på Gelleråsen, omdömet var bra chassi med undermotoriserad. Med full gas Anders Kaarle |
||
Huvet är inte alltid med, intervjuoffret var VD för 911virgin, engelskt företag som har ett rätt intressant sätt att prissätta sina bilar. |
||
Hehe, vid 17 års ålder fick jag provköra en sådan bil. (är 19 nu)
Som övningsförare med morsans mazda 626 som mest upphetsande körerfarenhet. Så det var med skräckblandad förtjusning som man petade i ettan med tummen (Tiptronic). Samtidigt som farsan sa: "Plattan i botten!!" Så jag tryckte på längs rakan tills nerverna tog slut i 200 km/h... Det förvånar folk när någonkör om med en övningskörningsskylt (långt ord) med sexan vinandes... ![]() Fortfarande den i särklass trevligaste bil jag kört. Fast då har jag inte så mycket att jämföra med, Saab 9-3 Aero på god andraplats... ![]() Gäsp dags att sova. |
||
Det finns nog en och annan välbeställd frisörska/frisör(!) i 911 också... Grejen med kul bilar är ju att de lockar till sej all slags folk som vill ha just en kul bil. Även om kul för en del kanske är att åka runt Stureplan och visa upp sej ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Jag har kört den "vanliga" boxtern och jag måste säga att jag blev besviken.
![]() Den kändes som en liten båt, kanske är jag ovan vid "roadstergrejen" att sitta så långt bak i blen men det kändes som att "lägga till" med den. Den kändes som en liten låda. Bromsarna var inte alls så distinkta som jag skulle önska. Växellådan var den största besvikelsen. Lägena gick upp och ner i någon slags "C"-form...?!?! I övrigt en cool bil. (Jag körde en sådan på mitt eget bröllop ![]() Det här var en 98:a eller nåt och motorn var den minsta. Körningen var inte heller "on the edge" så mina intryck skulle säkert kunna förändras om jag fick känna på den under en längre tid... Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Jaan Tolli kör ju en "inte så" blyg Boxter, schyssta flammor vid avslag
![]() http://www.hyllingems.nu/bilder/Imag _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Hmm... Jag är oxå lite kluven inför denna bil! Jag hade förmånen att få provköra just en "S" förra våren i samband med en PCSträff på Mantorp.
Helt klart så är det en kanon trevlig bil med en grym väghållning! o ljudet ska vi inte prata om ![]() ![]() Det jag ställer mig lite frågande till är känslan i ratt,pedaler o växelspak!!? Det är sjutton mer känsla i min S2;a som rullat 25.000 mil!!! Nästan *host* *host* lite japanare över det hela ![]() ![]() Lite synd på en i övrigt underbar bil. Tror dock att nästa Porsche ändå blir en Boxter. För en nästa det blir det ![]() Har länge funderat på en 968... Men då den är ganska lik min 944 så är det frågan om det inte är lönsammare o ha den kvar tills man får råd med en Boxter?! Skulle i sånna fall vara om man dyker på en fin 968 CS med rätt utrustning till rätt pris, typ Leif A;s (Inte as ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6617 besök totalt |