Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3244 besök totalt |
vätskekylda bromsar.
När jag häromdagen rev lite pryttlar på min skoter så passade jag på att titta lite närmare på kylningen av bromsbeläggen på den, och det sitter en *platta* mellan bromsoket/kolven och belägget, på den plattan är det anlutet en slang på var sida, som kylvatten pumpas igenom. Ett kanska enkelt sätt att få *mycket-* extra kylning på bromsbeläggen, men vad för nackdelar är det förutom ökad vikt, på skotern är ju inte bromsen ofjädrad. Finns det bilar som har liknande lösningar, eller är nackdelarna med tyngden allt för stor? |
Vattenkylda bromsar är inget nytt. Jag tycker mig komma ihåg att Ingvar Sands Corvette hade vattenkylda bromsar när jag såg den sist för några år sedan. Det har också använts på rallybilar. Åtminstone AP Racing säljer ok med vattenkylning. http://www.apracing.com/car/caliper/
Jänkarna har också ett system där bromsvätskan cirkulerar i oken så att det alltid är kall bromsvätska som trycks in i oken. Det är gjort med några backventiler som gör att bromsvätskan kommer in i oket en väg och går ut en annan väg. Vattenkylda OK är förbjudna i NASCAR. _________________ Sten Isaksson |
Truckracing har väl vattenkylda bromsar (förlustkylda dessutom).
En direkt reflektion på vattenkylning är att det bör bli väl låg temp på skivorna för räserbelägg. Ska inte skivorna gärna ha några hundra graders grundtemp innan det börjar bita rejält? Naturligtvis får man utveckla andra belägg men men. Undrar hur sprickfärdiga skivorna skulle bli med vatten droppandes in i ventkanalerna. Har inte detta varit uppe förr föresten, med slutsatsen att man inte ska åka och skvimpa ut vätskor på banan (jmf vattensprut på interkålern)? Edit: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1074&highlight=vattenkylda+bromsar |
På truckarna så dushar de ju helt enkelt skivorna.
Men på skotern så kyler man mellan oket och beläggen, kyler man oken eller mellan oken och beläggen så får ju skiven en radikalt högre temp än kylmediet. |
Att man förbjöd vattenkylning i NASCAR blev ju ett resultat av att man var på väg att börja använda det. Nu kör man istället med luftkylning och man har även hjälp av fläktar. NASCAR är ju en av de tävlingsserier som går hårdast på stål-bromsarna.
|
Har aldrig sett själv, men har hört talas om vattenkylda ok, dvs där kylvätska av någon form cirkulerar i själva oket.
Hur mycket mer väger ett sånt ok? Hur stor är prisskillnaden mot ett ok med jämförbar "okyld" prestanda, dvs samma storlekar på kolvar osv. Hur stora är fördelarna med vattenkylda ok vad gäller fading, temp på bromsvätska osv? Ang cirkulerande bromsvätska, så låter det ju jävligt intressant med tanke på att bla kolven direktkyls isåfall. Vad är det maximala systemtrycket om uppstår i ett riktigt bra bromssystem (bar,psi etc) ? _________________ Mvh // Niklas L |
![]() sådär ser de ut på kompisens bil. Dessa är vattenkylda. Lite synd att anslutningarna inte syns, men de blr rejälvt stora ok. Skivorna är från BTCC S40, vet inte vilket mått de mäter men de går iaf på 17 tums hjul över. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3244 besök totalt |