| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Falken AZENIS
|
<< 1, 2 29632 besök totalt |
|
Re: Falken AZENIZ
Jag är övertygad Verkar vara ett mycket lämpligt däck för en hobbyist på bana
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
gäller att hitta dem till ett vettigt pris bara, tycker att man borde kunna importera själv om man gick ihop några stycken, 1000 kr st har jag inga problem att betala.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Nu kostar dom som normala r-däck vad jag sett... Och om dom håller betydligt längre och är bättre när det är blött så räcker det för mig
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
Abbe: http://www.bilodackverkstan.com klicka på tävlingsdäck -> falken
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
|
Nej, jag åker med Bridgestone RE540 så jag vet inte hur azenis funkar.
För 2 år sen var jag på väg att köpa Falken Azenis för att prova, men så fick jag tips om att RE540 ska vara ett kanonbra r-däck och det tipset stämde bra _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
|
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||
|
Hej, ville bara berätta att jag kört ett år på Falken Avenzis (225/45 och 255/40) på min 911 Sc-78 och då främst på Porsche klubb träffar men även ca.700mil på landsväg. Tycker det fungerat riktigt skapligt, naturligtvis inte som Michelin R-däck men jag gav 900:- styck (kan fortfarande ordna dem för 1100:-) och det går ju inte att jämnföra med Michelin priser. Hade 1.8 fram och 1.9-2.0 bak i tryck. I det stora hela tycker jag det är en bra lösning dessutom bra hållbarhet!
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
|
Använde dem på Anderstorp för några veckor sedan där det först var blött, kan inte säga att fästet var super men är det blött så är det blött speciellt om man har 300 kusar bakom bakaxeln.
När dt blev torrt satt jag och saknade mina Michelin Cup något våldsamt men efter att ha börjat bli lite mer aggresiv började däcken fästa riktigt hyggligt. Efteråt kunde man knappt se att de varit plågade. Kort sagt ett mycket bra däck men det behöver värmas upp ordentligt. Självklart har de även en lite vekare stomme än Michelin Cup, det känns en tydlig skillnad när man byter tillbaka. Prisskillnaden är ju markant och sjutton vet är om det inte är värt att låta bli den där sekunden om man inte tävlar på riktigt. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Vi kör i SLC med Falken Azenis och hittils är vi nöjda med dem
Greppet kunde väl varit lite bättre men hållbarheten överväger det iaf för oss. Vi har kört 2 x 3 timmar + lite träning i racetempo och fortfarande finns det gott om mönster kvar I regn på Kinnekulle tappade vi inte mer än ett par sek per varv så vi tycker iaf att de går att köra i regn. Mvh Toni Ahlqvist |
||
|
Hej Dea och alla andra, kan inte göra annat än rekommendera dem istället för gatdäck! Det fungera alldeles utmärkt, går som du ser ovan på dem som kör/kört på dem alldeles utmärkt i regn samt att hållbarheten är helt suverän!
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
|
Azenis RT-615
Noen medlemmer av BMWCCN har bestilt dette dekket fra USA, vi får dekken til helgen. Det blir spennende å prove ut!. (Kjorer med Ecsta V70 hård blanding nå og det fungerer meget godt for en E30 318is med HR Nurburgringkit på kurvig og torr bane: Rudskogen i sommer) _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||
|
Funderar med på dessa. Kör för närvarande med Toyo T1-R (195/50-15) och Pirelli P5000 (205/55-15) på bana. Falken ZX512 (215/40-17) på gata. Ska nog sälja mina 17-tummare och köpa däck och fälgar som man kan ha både på bana och gata. Och då funderar jag att kompromissa och köra 205/50-16 istället.
Alternativet är ju att köra med två uppsättningar, men eftersom jag gärna vill ha nya fälgar till gatdäcken tänkte jag att jag köper nya som jag kan ha till både bana och gata. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
|
RT615 205/50-15 på BMW E30 318is på Rudskogen
Min oppfatning av RT615. Kjorte på Rudskogen med nye RT615 dekk sist helg, banen er krokig, mye brems og gass. Hver runde er på ca 1.9 km. Det var torr asfalt som det er mye gummi på, kjent for å være glatt. Ca 22 grader C i luften og sol. Bilen har standard motor, 25 % diffsperre og et HR nürburgringkit med solide ARB`s, og sveiset helbur. Jeg begynte med et dekktrykk på 2.0 foran og bak, etter en runde hadde dekkene litt temperatur og jeg hadde ok feste. Etter 3 runder til var de glatte. Stoppet og justerte ned trykket fra ca 2,4 foran og 2,3 bak til 1.9 foran og 1,9 bak. De ble bedre med dette trykket. Stoppet etter noen runder og sjekket trykk igjen, lå da på 2-2,1 foran og 2 bak. Dette trykket beholdt jeg. Dekkene er forutsigbare på banen, bra folelse gjennom rov og ratt. Ingen slitasje på kantene av dekket, egentlig svært lite slitasje i det hele tatt!, dekkene vil kunne ha et langt liv på banen!!. På slutten av langstrekken måtte jeg bremse for de fleste grunnet at ellers så jeg låste opp foran.. Jeg fikk endel sladd ut av svingene(136hk). På landsvegen til og fra Rudskogen horte jeg nesten ingen veilyd fra dekkene på forskjellige typer asfalt, de kjentes stodige på kurvig landsveg!!. På banen derimot likte jeg IKKE dekkene. _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||
![]() |
Däck för banåka
Falken AZENIS
|
<< 1, 2 29632 besök totalt |

