Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Falken AZENIS
<<   1, 2
29632 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Re: Falken AZENIZ

Patrik Zetterlund skrev:
Vi körde med bil #94 (Citroen Xsara VTS GrN) på dessa däck i 12 timmar på SLC finalen.
Syns knappt att dom är använda thumbs up thumbs up thumbs up

MVH ///

Jag är övertygad Verkar vara ett mycket lämpligt däck för en hobbyist på bana

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

gäller att hitta dem till ett vettigt pris bara, tycker att man borde kunna importera själv om man gick ihop några stycken, 1000 kr st har jag inga problem att betala.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

JohnC skrev:
gäller att hitta dem till ett vettigt pris bara, tycker att man borde kunna importera själv om man gick ihop några stycken, 1000 kr st har jag inga problem att betala.

Nu kostar dom som normala r-däck vad jag sett... Och om dom håller betydligt längre och är bättre när det är blött så räcker det för mig

Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Jag har försökt att få tag på denna däck men inte lyckats, någon som kan tipsa om var jag kan köpa de?

BMW Club Schweden.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Abbe: http://www.bilodackverkstan.com klicka på tävlingsdäck -> falken

Gävle
Här sen Jan 2005

Tack Frazze! Kör du med de däcken? Fungerar de bra på M3 E30?
Mvh Abbe

BMW Club Schweden.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Nej, jag åker med Bridgestone RE540 så jag vet inte hur azenis funkar.

För 2 år sen var jag på väg att köpa Falken Azenis för att prova,
men så fick jag tips om att RE540 ska vara ett kanonbra r-däck och det tipset stämde bra thumbs up

Gävle
Här sen Jan 2005

Vilken dimission kör du med?

BMW Club Schweden.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

215/45x17. Mina fälgar är 17x8 tum.

Kalmar
Här sen Okt 2004

Azenis RT-615

Hej undrar om någon hunnit testa Azenis RT-615 ännu,
de är uppföljaren av RT-125 däcket.

Finns lite info på vulcantire.com

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Finns en egen tråd om den modellen

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16076

mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Hej, ville bara berätta att jag kört ett år på Falken Avenzis (225/45 och 255/40) på min 911 Sc-78 och då främst på Porsche klubb träffar men även ca.700mil på landsväg. Tycker det fungerat riktigt skapligt, naturligtvis inte som Michelin R-däck men jag gav 900:- styck (kan fortfarande ordna dem för 1100:-) och det går ju inte att jämnföra med Michelin priser. Hade 1.8 fram och 1.9-2.0 bak i tryck. I det stora hela tycker jag det är en bra lösning dessutom bra hållbarhet!

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Använde dem på Anderstorp för några veckor sedan där det först var blött, kan inte säga att fästet var super men är det blött så är det blött speciellt om man har 300 kusar bakom bakaxeln.

När dt blev torrt satt jag och saknade mina Michelin Cup något våldsamt men efter att ha börjat bli lite mer aggresiv började däcken fästa riktigt hyggligt. Efteråt kunde man knappt se att de varit plågade. Kort sagt ett mycket bra däck men det behöver värmas upp ordentligt. Självklart har de även en lite vekare stomme än Michelin Cup, det känns en tydlig skillnad när man byter tillbaka.
Prisskillnaden är ju markant och sjutton vet är om det inte är värt att låta bli den där sekunden om man inte tävlar på riktigt.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Bakmotor: hur har dom funkat på landsväg när det regnar ordentligt ?
Behöver nya gatdäck som även duger på banmöten och valet står mellan Azenis och S-03

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004

Vi kör i SLC med Falken Azenis och hittils är vi nöjda med dem Greppet kunde väl varit lite bättre men hållbarheten överväger det iaf för oss. Vi har kört 2 x 3 timmar + lite träning i racetempo och fortfarande finns det gott om mönster kvar thumbs up

I regn på Kinnekulle tappade vi inte mer än ett par sek per varv så vi tycker iaf att de går att köra i regn.

Mvh Toni Ahlqvist

Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Hej Dea och alla andra, kan inte göra annat än rekommendera dem istället för gatdäck! Det fungera alldeles utmärkt, går som du ser ovan på dem som kör/kört på dem alldeles utmärkt i regn samt att hållbarheten är helt suverän!

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
PeR4

Här sen Sep 2004

Azenis RT-615

Noen medlemmer av BMWCCN har bestilt dette dekket fra USA, vi får dekken til helgen. Det blir spennende å prove ut!.

(Kjorer med Ecsta V70 hård blanding nå og det fungerer meget godt for en E30 318is med HR Nurburgringkit på kurvig og torr bane: Rudskogen i sommer)

mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Funderar med på dessa. Kör för närvarande med Toyo T1-R (195/50-15) och Pirelli P5000 (205/55-15) på bana. Falken ZX512 (215/40-17) på gata. Ska nog sälja mina 17-tummare och köpa däck och fälgar som man kan ha både på bana och gata. Och då funderar jag att kompromissa och köra 205/50-16 istället.

Alternativet är ju att köra med två uppsättningar, men eftersom jag gärna vill ha nya fälgar till gatdäcken tänkte jag att jag köper nya som jag kan ha till både bana och gata.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
PeR4

Här sen Sep 2004

RT615 205/50-15 på BMW E30 318is på Rudskogen

Min oppfatning av RT615.

Kjorte på Rudskogen med nye RT615 dekk sist helg, banen er krokig, mye brems og gass. Hver runde er på ca 1.9 km. Det var torr asfalt som det er mye gummi på, kjent for å være glatt. Ca 22 grader C i luften og sol.
Bilen har standard motor, 25 % diffsperre og et HR nürburgringkit med solide ARB`s, og sveiset helbur.

Jeg begynte med et dekktrykk på 2.0 foran og bak, etter en runde hadde dekkene litt temperatur og jeg hadde ok feste. Etter 3 runder til var de glatte. Stoppet og justerte ned trykket fra ca 2,4 foran og 2,3 bak til 1.9 foran og 1,9 bak.
De ble bedre med dette trykket. Stoppet etter noen runder og sjekket trykk igjen, lå da på 2-2,1 foran og 2 bak. Dette trykket beholdt jeg. Dekkene er forutsigbare på banen, bra folelse gjennom rov og ratt.

Ingen slitasje på kantene av dekket, egentlig svært lite slitasje i det hele tatt!, dekkene vil kunne ha et langt liv på banen!!.

På slutten av langstrekken måtte jeg bremse for de fleste grunnet at ellers så jeg låste opp foran.. Jeg fikk endel sladd ut av svingene(136hk).

På landsvegen til og fra Rudskogen horte jeg nesten ingen veilyd fra dekkene på forskjellige typer asfalt, de kjentes stodige på kurvig landsveg!!. På banen derimot likte jeg IKKE dekkene.

Däck för banåka
Falken AZENIS
<<   1, 2
29632 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande