Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4650 totalt) |
Hjälp med val av stötdämpare!
Som ni säkert redan vet ska jag köpa nya coilovers till Golfen. Jag är inte speciellt duktig på att köra, än.... ![]() Finns det någon som helst anledning för mig att köpa dämpare som är både justerbara i returdämpning och dämpning?? Eller räcker det gott och väl med att kunna justera returen?? ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Re: Hjälp med val av stötdämpare!
Hur stor är din budget? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Budgeten räcker inte till öhlins.... ![]() men den räcker till de "normala" märkena. enligt priserna i tyskland så får man coilovers med justerbar retur dämpning för ca 8500-9000kr medans om man även ska ha justerbar dämpning så kostar det ca 12000kr men frågan är om jag har någon som helst nytta av att kunna justera dämpningen.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Öhlins? Vad får dig att tro att Öhlins skulle vara något eftersträvansvärt? Det är väl en bil och inte en motorcykel du skall sätta grejerna på?
Enligt min uppfattning måste man kunna justera dämpningen om man tänker hålla på och laborera med olika fjäderkonstanter (dämpare och fjäder skall vara matchade). Bilstein säljer dock riktigt bra stötdämpare, som inte är justerbara, så de resonerar tydligen annorlunda. Med den lilla prisskillnad du anger (9000:- vs. 12000:-) skulle jag köpa de dyrare. I början, då du inte har någon koll, kan du antingen låta tur och returdämpningen följas åt, eller lämna in dämparna och få dem uppmätta och justerade (rekommenderas). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag kommer inte att hålla på och byta fjädrar... Jag vill kunna justera bilen för ban/konbana/gat körning. och ja, man borde ha tre uppsättningar fjädrar då men man får dra gränsen någonstans.... Får man tillräcklig justermån med bara justerbar retur? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
om du tänker köpa justerbara dämpare, utan att ha provat ut rätt fjädersättning, vill jag påstå att du börjar i fel ände. Rätt fjädersättning ger större fördelar (lägre varvtider) än rätt inställda stötdämpare, dessutom är det billigare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Stämmer för Öhlins och AVo, men inte för KONI!
Håller med helt, en justering i taget, tack (lever inte som jag lär). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Men satserna är ju framtagna för min bil med rätt variant av motor osv. (rätt axel vikt) Då borde ju fjäder kostanten stämma relativt bra. eller??? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Jag önskar du hade rätt, men så är det inte. Jag har flera exempel på när man kopierat fjädersättningar från en bil till en annan, av samma modell, och det har fungerat ankskit. Färskaste exemplet: Polaren har en likadan bil som jag, med undantag för att han har glasrutor och jag har plastrutor, hans bakfjädrar är cirka 3 gånger hårdare än mina (samma framfjädrar), ändå är båda våra bilar hyfsat neutrala. Så tyvärr, Trail and Horror är det som gäller. /En som bytte fjädrar 4 gånger under 2002. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() Jag trodde det var kombinationen dämpare / fjäder / vikt (på samma bilmodell) som var det som skulle lira ihop. Menar du att med samma dämpare och bilmodell så blev det helt olika fjädrar som blev bra setup? Eller menar du att det var olika dämpare på dom två bilarna? _________________ Pär Hylander |
||||||
Snälla försök att inte spåra ur tråden.
![]() Men hur mycket koster det att prova ut fjädrar då?? och vem gör det? Anders på ACE kunde iof bygga ett chassie åt mig med H&R grejor för 18000kr då var det handbyggt och injusterat. och då optimerade han det för en viss däckstyp, uppförande och användning. 18000 tycker jag är lite för dyrt. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
843 vs. 960 kg för att vara exakt, men det skall enligt teorierna bara resultera i 7% hårdare fjädrar.
Kränghämmare? Usch fy, vi pratar om Räserbilar min käre Magnus. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Nyfiken. Vad är det för firma? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
www.ace-competition.com _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Å andra sidan är körstilen OCH/ELLER banan mer avgörande för vilka fjädrar man ska använda än skillnaderna mellan era två bilar i vikt..... eller rättare sagt , Det finns inga sanningar och absoluta rätt fjädrar utan individuell utprovning för just den bilen, föraren, banan och körtillfället (dvs grepp i banan) om man ska ha det optimala. Och det förändras hela tiden. Så kör du på en grundvariant som är en sjyst kompromiss och laborera med sådant som är enklare att justera istället. Så blir totalresultat bättre om du inte har tid och möjlighet att verkligen testa inför varje olika bantillfälle. |
||||||
Håller med Magnus ![]() |
||||||
Kräng(nings)hämmare är ett tungt sätt att göra en mjuk fjäder. Dessutom måste den kompletteras med en dämpare för att den skall funka bra. Den enda anledningen till att man (ibland) har kräng(nings)hämmare på en Racebil, är att det är lättare att göra en justerbar kräng(nings)hämmare än en justerbar fjäder. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4650 totalt) |