Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp med val av stötdämpare!
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4650 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4766


Trådstartare
Hjälp med val av stötdämpare!

Som ni säkert redan vet ska jag köpa nya coilovers till Golfen.
Jag är inte speciellt duktig på att köra, än....

Finns det någon som helst anledning för mig att köpa dämpare som
är både justerbara i returdämpning och dämpning??

Eller räcker det gott och väl med att kunna justera returen??

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Hjälp med val av stötdämpare!

ThomasT skrev:
Som ni säkert redan vet ska jag köpa nya coilovers till Golfen.
Jag är inte speciellt duktig på att köra, än....

Finns det någon som helst anledning för mig att köpa dämpare som
är både justerbara i returdämpning och dämpning??

Eller räcker det gott och väl med att kunna justera returen??


Hur stor är din budget?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4766


Trådstartare
Re: Hjälp med val av stötdämpare!

ice skrev:
Hur stor är din budget?


Budgeten räcker inte till öhlins....

men den räcker till de "normala" märkena.

enligt priserna i tyskland så får man coilovers med justerbar retur dämpning för ca 8500-9000kr
medans om man även ska ha justerbar dämpning så kostar det ca 12000kr

men frågan är om jag har någon som helst nytta av att kunna justera dämpningen....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Hjälp med val av stötdämpare!

ThomasT skrev:

ice skrev:
Hur stor är din budget?


Budgeten räcker inte till öhlins....


Öhlins? Vad får dig att tro att Öhlins skulle vara något eftersträvansvärt? Det är väl en bil och inte en motorcykel du skall sätta grejerna på?

ThomasT skrev:

men frågan är om jag har någon som helst nytta av att kunna justera dämpningen....


Enligt min uppfattning måste man kunna justera dämpningen om man tänker hålla på och laborera med olika fjäderkonstanter (dämpare och fjäder skall vara matchade). Bilstein säljer dock riktigt bra stötdämpare, som inte är justerbara, så de resonerar tydligen annorlunda.
Med den lilla prisskillnad du anger (9000:- vs. 12000:-) skulle jag köpa de dyrare. I början, då du inte har någon koll, kan du antingen låta tur och returdämpningen följas åt, eller lämna in dämparna och få dem uppmätta och justerade (rekommenderas).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4766


Trådstartare
Re: Hjälp med val av stötdämpare!

ice skrev:
Enligt min uppfattning måste man kunna justera dämpningen om man tänker hålla på och laborera med olika fjäderkonstanter (dämpare och fjäder skall vara matchade). Bilstein säljer dock riktigt bra stötdämpare, som inte är justerbara, så de resonerar tydligen annorlunda.
Med den lilla prisskillnad du anger (9000:- vs. 12000:-) skulle jag köpa de dyrare. I början, då du inte har någon koll, kan du antingen låta tur och returdämpningen följas åt, eller lämna in dämparna och få dem uppmätta och justerade (rekommenderas).



Jag kommer inte att hålla på och byta fjädrar...

Jag vill kunna justera bilen för ban/konbana/gat körning.

och ja, man borde ha tre uppsättningar fjädrar då men man får dra gränsen någonstans....

Får man tillräcklig justermån med bara justerbar retur?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Jag tror du kommer att klara dig bra med bara justering på returen och den påverkar även den inåtgående rörelsen.
Risken med för många inställningar är ju att man skruvar bort sig!

_________________
/ Jocke
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Hjälp med val av stötdämpare!

ThomasT skrev:

Jag kommer inte att hålla på och byta fjädrar...


om du tänker köpa justerbara dämpare, utan att ha provat ut rätt fjädersättning, vill jag påstå att du börjar i fel ände.
Rätt fjädersättning ger större fördelar (lägre varvtider) än rätt inställda stötdämpare, dessutom är det billigare.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jocke skrev:

...justering på returen ... påverkar även den inåtgående rörelsen.


Stämmer för Öhlins och AVo, men inte för KONI!


Jocke skrev:

Risken med för många inställningar är ju att man skruvar bort sig!


Håller med helt, en justering i taget, tack (lever inte som jag lär).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4766


Trådstartare
Re: Hjälp med val av stötdämpare!

ice skrev:
ThomasT skrev:

Jag kommer inte att hålla på och byta fjädrar...


om du tänker köpa justerbara dämpare, utan att ha provat ut rätt fjädersättning, vill jag påstå att du börjar i fel ände.
Rätt fjädersättning ger större fördelar (lägre varvtider) än rätt inställda stötdämpare, dessutom är det billigare.


Men satserna är ju framtagna för min bil med rätt variant av motor osv. (rätt axel vikt)
Då borde ju fjäder kostanten stämma relativt bra. eller???

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Hjälp med val av stötdämpare!

ThomasT skrev:

Men satserna är ju framtagna för min bil med rätt variant av motor osv. (rätt axel vikt)
Då borde ju fjäder kostanten stämma relativt bra. eller???


Jag önskar du hade rätt, men så är det inte. Jag har flera exempel på när man kopierat fjädersättningar från en bil till en annan, av samma modell, och det har fungerat ankskit.
Färskaste exemplet: Polaren har en likadan bil som jag, med undantag för att han har glasrutor och jag har plastrutor, hans bakfjädrar är cirka 3 gånger hårdare än mina (samma framfjädrar), ändå är båda våra bilar hyfsat neutrala.
Så tyvärr, Trail and Horror är det som gäller.
/En som bytte fjädrar 4 gånger under 2002.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Hjälp med val av stötdämpare!

ice skrev:
ThomasT skrev:

Men satserna är ju framtagna för min bil med rätt variant av motor osv. (rätt axel vikt)
Då borde ju fjäder kostanten stämma relativt bra. eller???


Jag önskar du hade rätt, men så är det inte. Jag har flera exempel på när man kopierat fjädersättningar från en bil till en annan, av samma modell, och det har fungerat ankskit.
Så tyvärr, Trail and Horror är det som gäller.
/En som bytte fjädrar 4 gånger under 2002.



Jag trodde det var kombinationen dämpare / fjäder / vikt (på samma bilmodell) som var det som skulle lira ihop. Menar du att med samma dämpare och bilmodell så blev det helt olika fjädrar som blev bra setup? Eller menar du att det var olika dämpare på dom två bilarna?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Dom lär ju ha vägt lite olika men ändå... Hade dom även samma kränghämmare?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4766


Trådstartare
Snälla försök att inte spåra ur tråden.

Men hur mycket koster det att prova ut fjädrar då?? och vem gör det?


Anders på ACE kunde iof bygga ett chassie åt mig med H&R grejor för 18000kr då var det handbyggt och injusterat.
och då optimerade han det för en viss däckstyp, uppförande och användning.

18000 tycker jag är lite för dyrt.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:

Dom lär ju ha vägt lite olika men ändå...


843 vs. 960 kg för att vara exakt, men det skall enligt teorierna bara resultera i 7% hårdare fjädrar.

Magnus Thomé skrev:

Hade dom även samma kränghämmare?


Kränghämmare? Usch fy, vi pratar om Räserbilar min käre Magnus.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Kränghämmare? Usch fy, vi pratar om Räserbilar min käre Magnus.

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Anders på ACE kunde iof bygga ett chassie åt mig med H&R grejor för 18000kr då var det handbyggt och injusterat.
och då optimerade han det för en viss däckstyp, uppförande och användning.


Nyfiken. Vad är det för firma?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ice skrev:
Magnus Thomé skrev:

Hade dom även samma kränghämmare?


Kränghämmare? Usch fy, vi pratar om Räserbilar min käre Magnus.


Eeehh, du får gärna skriva lite utförligare vad du menar

_________________
Pär Hylander
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4766


Trådstartare
JohanR skrev:
Citat:

Anders på ACE kunde iof bygga ett chassie åt mig med H&R grejor för 18000kr då var det handbyggt och injusterat.
och då optimerade han det för en viss däckstyp, uppförande och användning.


Nyfiken. Vad är det för firma?

JohanR


www.ace-competition.com

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Hjälp med val av stötdämpare!

ice skrev:
ThomasT skrev:

Men satserna är ju framtagna för min bil med rätt variant av motor osv. (rätt axel vikt)
Då borde ju fjäder kostanten stämma relativt bra. eller???


Jag önskar du hade rätt, men så är det inte. Jag har flera exempel på när man kopierat fjädersättningar från en bil till en annan, av samma modell, och det har fungerat ankskit.
Färskaste exemplet: Polaren har en likadan bil som jag, med undantag för att han har glasrutor och jag har plastrutor, hans bakfjädrar är cirka 3 gånger hårdare än mina (samma framfjädrar), ändå är båda våra bilar hyfsat neutrala.
Så tyvärr, Trail and Horror är det som gäller.
/En som bytte fjädrar 4 gånger under 2002.


Å andra sidan är körstilen OCH/ELLER banan mer avgörande för vilka fjädrar man ska använda än skillnaderna mellan era två bilar i vikt..... eller rättare sagt , Det finns inga sanningar och absoluta rätt fjädrar utan individuell utprovning för just den bilen, föraren, banan och körtillfället (dvs grepp i banan) om man ska ha det optimala. Och det förändras hela tiden.

Så kör du på en grundvariant som är en sjyst kompromiss och laborera med sådant som är enklare att justera istället. Så blir totalresultat bättre om du inte har tid och möjlighet att verkligen testa inför varje olika bantillfälle.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Pär Hylander skrev:
ice skrev:
Magnus Thomé skrev:

Hade dom även samma kränghämmare?


Kränghämmare? Usch fy, vi pratar om Räserbilar min käre Magnus.


Eeehh, du får gärna skriva lite utförligare vad du menar


Håller med Magnus

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Pär Hylander skrev:
ice skrev:
Magnus Thomé skrev:

Hade dom även samma kränghämmare?


Kränghämmare? Usch fy, vi pratar om Räserbilar min käre Magnus.


Eeehh, du får gärna skriva lite utförligare vad du menar


Kräng(nings)hämmare är ett tungt sätt att göra en mjuk fjäder. Dessutom måste den kompletteras med en dämpare för att den skall funka bra.
Den enda anledningen till att man (ibland) har kräng(nings)hämmare på en Racebil, är att det är lättare att göra en justerbar kräng(nings)hämmare än en justerbar fjäder.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälp med val av stötdämpare!
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande