Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1800 besök totalt |
Problem med svensk bilprovning.... hjalp
Sitter pa semester i Thailand och har precis fatt veta att banbilen torskade fett hos svensk bilprovningen. Dom punkter som det var problem med var den hemmabyggda 25 liters tanken i rostfritt stal och det staende Wilwood pedalsrallet med bromsvag och bortplockat bromsvaccum samt att dom kassa originalbromsarna ar utbytta mot 4 kolvs Porsche Boxter ok runt om. Bilen ar en Porsche 924S -86. Finns det nan mojlighet att fa in bilen som hembygge eller nat sant. Hela bygget finns valdokumenterat pa foto och jag anser att bilen ar klart sakrare nu efter ombyggnad. Klumpigt att inte kolla upp sant har innan man bygger...men det ar for sent nu. Nan som kan hjalpa mig ??? Semester ar ju tyvarr redan forstord...... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Vad surt >
![]() I mitt regbevis står det att bilen har säkerhetsbur. Har för mig det även kan stå i regbeviset att man har annan sorts bromsar. Vad jag vill komma till är att det kanske går att göra en "begränsad registreringsbesiktning" (tror det heter så när man t.ex monterat drag på vardagsbilen) där "avvikelserna" specas _________________ Pär Hylander |
||||
Min bil är registrerad som ombyggt fordon
Registreringsbeviset är på två sidor för att rymma alla dispenser, bl.a. skyddsbur och Apdressin-bromsar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Min bil är registrerad som ombyggt fordon
Hur gör man, snackar man igenom ändringarna, eller måste man "bevisa" att det är bra, etc? Eller är det fullständigt godtycke från besiktningsgubben? _________________ Pär Hylander |
||||
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Godtycke och Whisk(e)y är det besiktningsmän lever för. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Så kul ska' vi inte ha, några hemlisar måste man väl få spara. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ahh! Tidaholm... ![]() Senast jag var där (med 924:an) så hoppade en kabel till bränslepumpen loss och bilen dog när han skulle köra med den. Han tyckte dock att bilen var i så fint skick att han släppte genom den i alla fall. Jag tackade och bugade. Mekade i 2 minuter och körde hem. ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Många från Östersund åker till Järpen och besiktigar... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Hej
Problemet i ditt fall är alltså att det sitter bromsar och tank på bilen som inte är typgodkända. Det enda sättet att komma runt detta (utan att göra dyra prover av komponenterna) är att regga bilen som ombyggt fordon - problemet är ju också att eftersom du fått nedslag på detta vid en besiktning, så finns de uppgifterna kvar i datasystemet - det går inte att bara åka till en annan station. Ett ombyggt fordon har är ju undantaget från kraven på att dessa komponenter skall vara typade. Med de regler som gäller idag kan du regga som ombyggt fordon trots att det "bara" är bromssystem och tank som bytts, men efter den 1/5 kommer det troligen att krävas lite mer omfattande ändringar för att få utnyttja undantagen. Jag skulle rekommendera dig att antingen regbesikta bilen som ombyggt fordon "nu", eller att sätta tillbaka originalbitarna och kontrollbesikta med dem...om du inte känner att du vill bygga om bilen ännu mer (byta motor och låda/hjulupphängningar/styrning) och regga som ombyggt senare. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Bilprovningen var hyggliga nog att inte ta betalt eller registrera dett som en registreringsbesiktning. Ar det OK om var "stallchef" kontaktar dig via mail om hur reg som ombyggt fordon gar till?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Hej
Det går bra att skicka mail, hoppas att jag kan hjälpa till. Har de inte fört in anmärkningarna är det förstås lättare att försöka "smita" igenom. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1800 besök totalt |