Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Problem med svensk bilprovning.... hjalp
1800 besök totalt
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Sitter pa semester i Thailand och har precis fatt veta att banbilen torskade fett hos svensk bilprovningen. Dom punkter som det var problem med var den hemmabyggda 25 liters tanken i rostfritt stal och det staende Wilwood pedalsrallet med bromsvag och bortplockat bromsvaccum samt att dom kassa originalbromsarna ar utbytta mot 4 kolvs Porsche Boxter ok runt om. Bilen ar en Porsche 924S -86.

Finns det nan mojlighet att fa in bilen som hembygge eller nat sant. Hela bygget finns valdokumenterat pa foto och jag anser att bilen ar klart sakrare nu efter ombyggnad.

Klumpigt att inte kolla upp sant har innan man bygger...men det ar for sent nu.

Nan som kan hjalpa mig ??? Semester ar ju tyvarr redan forstord......

Laholm
Här sen Nov 2002

Vad surt >

I mitt regbevis står det att bilen har säkerhetsbur. Har för mig det även kan stå i regbeviset att man har annan sorts bromsar. Vad jag vill komma till är att det kanske går att göra en "begränsad registreringsbesiktning" (tror det heter så när man t.ex monterat drag på vardagsbilen) där "avvikelserna" specas

Tokholm
Här sen Jan 2003

Min bil är registrerad som ombyggt fordon

Registreringsbeviset är på två sidor för att rymma alla dispenser, bl.a. skyddsbur och Apdressin-bromsar.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Min bil är registrerad som ombyggt fordon

ice skrev:
Registreringsbeviset är på två sidor för att rymma alla dispenser, bl.a. skyddsbur och Apdressin-bromsar.

Hur gör man, snackar man igenom ändringarna, eller måste man "bevisa" att det är bra, etc? Eller är det fullständigt godtycke från besiktningsgubben?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Kan du inte scanna in o visa!

Tokholm
Här sen Jan 2003

Pär Hylander skrev:
ice skrev:

Hur gör man, snackar man igenom ändringarna, eller måste man "bevisa" att det är bra, etc? Eller är det fullständigt godtycke från besiktningsgubben?

Godtycke och Whisk(e)y är det besiktningsmän lever för.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
ice skrev:
Kan du inte scanna in o visa!

Så kul ska' vi inte ha, några hemlisar måste man väl få spara.

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Via folkmun brukar det ju sprida sej vilka besiktningsstationer som är "trevliga" eller inte. Här i Jönköpingstrakten talar man om Tidaholm...

JohanR

Jkpg
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Via folkmun brukar det ju sprida sej vilka besiktningsstationer som är "trevliga" eller inte. Här i Jönköpingstrakten talar man om Tidaholm...

JohanR

Ahh! Tidaholm...

Senast jag var där (med 924:an) så hoppade en kabel till bränslepumpen loss och bilen dog när han skulle köra med den. Han tyckte dock att bilen var i så fint skick att han släppte genom den i alla fall. Jag tackade och bugade. Mekade i 2 minuter och körde hem.

Slåtte
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:

JohanR

Många från Östersund åker till Järpen och besiktigar...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Problemet i ditt fall är alltså att det sitter bromsar och tank på bilen som inte är typgodkända.

Det enda sättet att komma runt detta (utan att göra dyra prover av komponenterna) är att regga bilen som ombyggt fordon - problemet är ju också att eftersom du fått nedslag på detta vid en besiktning, så finns de uppgifterna kvar i datasystemet - det går inte att bara åka till en annan station.

Ett ombyggt fordon har är ju undantaget från kraven på att dessa komponenter skall vara typade.

Med de regler som gäller idag kan du regga som ombyggt fordon trots att det "bara" är bromssystem och tank som bytts, men efter den 1/5 kommer det troligen att krävas lite mer omfattande ändringar för att få utnyttja undantagen.

Jag skulle rekommendera dig att antingen regbesikta bilen som ombyggt fordon "nu", eller att sätta tillbaka originalbitarna och kontrollbesikta med dem...om du inte känner att du vill bygga om bilen ännu mer (byta motor och låda/hjulupphängningar/styrning) och regga som ombyggt senare.

/Gustaf

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Det enda sättet att komma runt detta (utan att göra dyra prover av komponenterna) är att regga bilen som ombyggt fordon - problemet är ju också att eftersom du fått nedslag på detta vid en besiktning, så finns de uppgifterna kvar i datasystemet - det går inte att bara åka till en annan station.

Ett ombyggt fordon har är ju undantaget från kraven på att dessa komponenter skall vara typade.

/Gustaf

Bilprovningen var hyggliga nog att inte ta betalt eller registrera dett som en registreringsbesiktning.

Ar det OK om var "stallchef" kontaktar dig via mail om hur reg som ombyggt fordon gar till??

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Det går bra att skicka mail, hoppas att jag kan hjälpa till.

Har de inte fört in anmärkningarna är det förstås lättare att försöka "smita" igenom.

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
1800 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande