Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2205 besök totalt |
KWs Saltspraytest på coilovers
Hur seriöst ska man ta detta http://www.kw-gmbh.de/e_version/salz Hur ser era coilovers ut som ni haft ett tag? är det så att KW har överdrivit detta test.. är prat om en impreza som kommer gå i regn o rusk som ska få coilovers om ett tag.. MVH/// Johnny Ekman _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||
Det som framgår av bilderna är att saltresterna från testet har tvättats av från KW-benen men inte från de övriga och att det inte syns någon korrosion på inoxline benen.
Lita på vet jag inte, fråga dig hur oberoende testet är. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Man kan inte jämföra rostfritt stål och vanligt kolstål i ett accelererat saltspray test.... (det rostfria är oftast mycket bättre än vad testet visar...
![]() Nya testmetoder för att kunna jämföra dem bättre är under utveckling. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Re: KWs Saltspraytest på coilovers
Standard säljbullshit av KW Deras egna gulkromaterade ben blir ungefär som HR på bilderna efter några säsongers vinteranvändning i Stockholm. Men det finns ju en anledning att de börjat med rostfria. Tvättar man med lite lagom mellanrum, vaxar benen eller drar på deras skyddspray håller även vanliga benen flera säsonger utan direkt anfrätning. _________________ Roland Johansson |
||
Jag öste över mina med fett... visst fastnar grus o skit men det går ganska lätt att tvätta bort med högtrycken inför banträffarna.
Ska se nu efter vintern när jag skruvar om det rostar något ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Mina bilstein såg ungefär ut som efter deras test efter en vinter på bilen i Skåne.
Att de sedan inte tvättat av saltresterna från sina "competititors" gör ju det hela rätt oseriöst. Dessutom är det obegripligt för det hade ju knappast blivit sämre resultat (möjligtvis för deras egna galvade fjäderben) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
föv. så är inte salt och rostfritt en bra kombo heller ...
vi har en form av kokkantiner på jobbet som är i syrafast rostfritt, och de är inte snygga efter ett par år ... allt pga. lite salt som ska vara i vattnet ... (iofs är det ättika oxå, men det ska inte vara lika illa, som jag fått det förklarat iaf) edit: hur bra är förzinkning eg.? det bör jue nötas bort efter några justeringar ![]() |
||
Det är värmen i kombination med saltet som gör att till och med syrafast blir angripet, som tur är så saltas juh inte vägarna på sommaren.
![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Rostfritt och kloridjoner (Cl-) går inte så bra ihop, speciellt inte om det blir lite surt. Emaljering däremot håller för det mesta (förutom att används till gängor då).
Det borde väl gå att använda någon form av skydd med lite fett bakom som kan sättas dit när man är nöjd med justeringen. Krympslang (svårmonterad) eller vulktejp kanske. Funderar på lösa hylsor och Gula Konis själv men det blir ju ingen vinterkörning. Finns det tunn gummislang med 50mm id? En på nedsidan om muttern och en på ovansidan kanske, kan sättas fast med strips/buntband/kallademvadduvill. |
||
Rostfritt klarar bilmiljön några år utan större problem, klart längre än gulkromat i alla fall. Att det sedan inte kan stå emot precis allt gör att du får polera benen någon gång vartannat år för att hålla de fräscha. KW skickar med sina kromaterade ben med en skyddspray som fungerar kalas. Är någon flytande pvc ? som ger en skyddande hinna. _________________ Roland Johansson |
||
Rostfritt klarar bilmiljön några år utan större problem, klart längre än gulkromat i alla fall. Att det sedan inte kan stå emot precis allt gör att du får polera benen någon gång vartannat år för att hålla de fräscha. KW skickar med sina kromaterade ben med en skyddspray som fungerar kalas. Är någon flytande pvc ? som ger en skyddande hinna. _________________ Roland Johansson |
||
Rostfritt klarar bilmiljön några år utan större problem, klart längre än gulkromat i alla fall. Att det sedan inte kan stå emot precis allt gör att du får polera benen någon gång vartannat år för att hålla de fräscha. KW skickar med sina kromaterade ben med en skyddspray som fungerar kalas. Är någon flytande pvc ? som ger en skyddande hinna. _________________ Roland Johansson |
||
Rostfritt klarar bilmiljön några år utan större problem, klart längre än gulkromat i alla fall. Att det sedan inte kan stå emot precis allt gör att du får polera benen någon gång vartannat år för att hålla de fräscha. KW skickar med sina kromaterade ben med en skyddspray som fungerar kalas. Är någon flytande pvc ? som ger en skyddande hinna. _________________ Roland Johansson |
||
Skulle inte förvåna mig om de använt den medföljande skyddssprayen på sina egna förzinkade ben innan testet, men tvättat de andra med t-sprit.
Nåväl det är ju ett lovärt initiativ och en bra idé att göra dem i rostfritt. Jag tycker att den ökade kostnaden klart motiverar nyttan. Sedan kanske man behöver tänja lite på sanningen för att få folk att tycka wow. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2205 besök totalt |