| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
sänkningsats på BMW M3?
|
1537 besök totalt |
|
sänkningsats på BMW M3?
ska montera sänknings sats på projekt bilen M3 SRC. blir en standard 40/10 sänkning dock så har vi 235/40-18 däck monterat runt om. någon som har erfarenhet av att sänka med den däckstorleken på en E36a eller måste jag sätta på en smalare uppsättning fram?.kan då tänka mig att byta två mot ett par smalare. tex 215 eller 225? _________________ Gustav Olofsson Volvo V40 T4 2002 |
||
|
Du får ursäkta men ordet "sänkningssats" förknippar jag med blingbling och inte ett dugg med väghålling att göra. Även om det kanske gör väghållningen bättre men det är en bisak från grundordets betydelse.
Så varför sänker du bilen???? och varför åker du 18":are??? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
kallat va du vill. vi säger väl chassie kit om det låter mer korrekt
varför sänka bilen? = bilen blir sänkt genom att jag byter dämpare o fjädrar varför 18"? 17" är det minsta som går på idag och 18"arna satt på bilen då jag köpte den. Och den minsta storleken att ha på efter jag bytt frambromsar är 18"
skrev väl att de va en M3 E36a _________________ Gustav Olofsson Volvo V40 T4 2002 |
||
|
citat:
varför sänka bilen? = bilen blir sänkt genom att jag byter dämpare o fjädrar Hmm varför det??? Jag i min enfald trodde det hängde ihopp med med längden på fjädern och dess fjäderkonstant. Men jag kan ju vara ute och cykla, du kanske kan lära mig något nytt. ps Du får räkna men att alla inte vet vad en M3 E36a är för något, bla jag. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
att bilen sänks vid fjäder o dämpar byte kan bero på flera saker
1.chassie kitet som monteras är ställbart i höjd/hårdhet 2.de fjädrar som monteras är kortare än orginal. dock så är redan en M3a ca 2cm lägre än en standard 3serie coupe. _________________ Gustav Olofsson Volvo V40 T4 2002 |
||
|
du ställer inte hårdheten på fjädern det gör du på dämparen.
fjädern kan dock vara lite hårdare på vissa kit. med att ställa hårdheten menas att du justerar dämparens tröghet. på bla radiostyrda tävlings bilar så ställs detta med att man andvänder olika tjocklekar på dämp olja. samma princip är det på vanliga bilar fast lite anorlunda på en racing dämpare med ställbar hårdhet så har du oftast en ratt som du skruvar anting med eller mot sols om jag inte misstar mig så är det då en fjäder i dämparen som trycker ner en form av tryck platta som justerar trycket i dämparen ju mer du drar åt ju mer trycks oljan ihop o du får en hårdare dämpare ju mer du släppper på ratten ju lösare blir dämparen kan man säga. fjäderns del i det hela är att dämpa studseffekten som blir när du kör på en väg. utan fjädern så skulle bilen bete sig som en studsboll. i kit där du kan ställa både hårdhet o sänkning så är allt monterat i vad som kallas för coilovers dvs fjädern är dragen över dämparen så de sitter som en enhet bilen sänks genom att du drar ihopfjädern med ett verktyg som följer med i satsen. Oftast är du tvungen att demontera dämparen ifrån bilen för att kunna göra detta.att justera hårdheten har kommit så långt i teknologin att du kan göra detta utan att gå ur bilen bla kan detta göras elektronisk tex på volvos R modeler och AC Schnitzers system till bmw kallat D.F.C Damper force control. plus har kollat din projekt tråd.jag fattar det som att du redan kan en del sånt här
sitter du o driver med mig eller vad? eller testar du mig genom att ställa frågor som du redan kan svaret på? _________________ Gustav Olofsson Volvo V40 T4 2002 |
||
|
Veckans gratistips till valfri skribent:
Gör en sökning på orden "chassidynamik", "stötdämpare", "egenfrekvens" och många fler om du inte ska bli totalt bortgjord...
Det du ska kolla efter är inte främst hur sakerna funkar denna gången, det kan vi ta sen, utan vilka/vem som skrivit mest formler och andra funderingar i dessa ämnen. Vi börjar med det tror jag...så kan vi nog hjälpas åt att reda ut ett och annat sen. |
||
Det är ju inte krav på att man ska lära sig allt o räkna på allt. Jag har inte den blekaste aning om frekvensen eller hur hårda fjädrar det sitter på min bil, varken fam eller bak. Jag har kul ändå på mitt sätt. Och en vacker dag så vill jag kanske lära mig lite mer :-)
Jag kan hålla med om att en enkel sänksats, dvs bara fjädrar, oftast är något som försämrar snarare än förbättrar. Men kompletta chassiekit från de stora "kvalitets"-tillverkarna är: - bättre än att plocka ihop något själv från lösa delar utan att räkna o kunna en del. - överlag mycket bättre än originalgrejerna som kommer med bilen. Så var snälla mot Gustav nu! _________________ Magnus Thomé
|
||
Hoppla! Här var jag precis på väg att sno ihop något likande det Magnus skrivit.. Jag tror inte det är inte meningen att vara elak mot någon. Tvärt om!
Däremot så kan det bli lite lustigt på detta forum, när kunskapen är "osynlig" och dessutom extremt hög. _________________ /Anton Lillsund |
||
Menade inget elakt. Har träffat Gustav live nga gånger... Trevligt att ngn vill dela med sig av SINA erfarenheter. Men det kan lätt bli lite fel då vissa är nya och andra gammla rävar här. En avslappnat attityd från samtliga så ska det nog gå bra... Sen att man inte vill/kan räkna på allt i sin bil gör det ju inte tristare att köra. Och i 9 fall av 10 är det kanske bästa vägen att köpa ngt över disk. En sak har jag dock lärt mig på rejsa och det är hur otroligt LITE jag kan... Men jag vill veta mer så jag frågar på. |
||
|
gurkan:
japp jag kollade nivån/testade, kanske lite elakt av mig japp jag har en LITEN koll på väghålling men har mycket att lära än. Så nu gurkan, vad skall du ha bilen till??? Ren banbil, gatbil som skall tåla bana,åka konbana med, kioskracer, eller vad??? ps jag är alltid snäll bara lite kort i tonen ibland
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
lite smått kanske.enklare att bara fråga nästa gång.
bilen ska vara ban/gata dock ej kioksracers Lego bilar får andraleka med. bilar ska va som de byggdes jag ändrar bara det jag tycker bmw gjord fel inspirationen kommer från Loaded csln och ocls bil enda problemet har ingen E46 M3 ännu så jag får hålla mig med min E36a.
Andreas? känner igen namnet kan bara inte placera dig har du varit nere på min förra däckfirma någon gång? eller har vi möts på något nattligt event ps. är ingen otrevlig person jag heller har bara en kort stubin ibland.
det jag kan om dämpare/chassien har jag lärt mig när jag var aktiv rc bilsförare principen är ju samma som på "vanliga bilar" bara att sakerna är mindre. _________________ Gustav Olofsson Volvo V40 T4 2002 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
sänkningsats på BMW M3?
|
1537 besök totalt |